Friderika
10 °C
17 °C

E-számlával a papírkupacok ellen

2010.07.05. 08:56
Sok magyar internetezik, de a nemzetközi összehasonlítások szerint kevés elektronikus szolgáltatást használunk. A közműszámlákat például még mindig papíron olvasgatjuk, noha az elektronikus változat sokkal kényelmesebb.

Néhány jelentéktelen papírlappal rengeteg fölösleges munkát végeztetünk el. A havonta beérkező tucatnyi számlalevélről van szó, amelyek miatt fákat vágnak ki, nyomdagépek pörögnek, és gyakrabban kell jönnie a postásnak. Ráadásul még a tárolásuk is kényelmetlen, több tucat dosszié, mappa és doboz kell, hogy kordában tartsuk a növekvő papírhalmot.

Sajnos a felmérések szerint a magyarok még inkább papíron figyelik a gázáremelés hatását, ami több okból is érthetetlen. Az elektronikus számlalevelek bárhonnan elérhetők egy böngészőből, kifizethetők bankkártyával, és ha letöltjük, akkor is elég a tárolásukhoz egy pendrive. Még a mérőóra állása is bejelenthető online.

A családi kiadások átláthatóbbá válnak, az adatok egyszerűen átmásolhatók a böngészőből egy Excel-táblázatba. Az e-számla további szezonális előnye, hogy amikor elmegy az ember nyaralni, garantáltan nem tömik tele a postaládáját borítékokkal. A modern eszköznek két komolyabb hibája van: nem használja mindegyik szolgáltató, és sok helyen kell regisztrálni.

T-árhely

T-Home és T-Mobile előfizetőként először a Magyar Telekom által működtett tavszamla.hu szolgáltatásait próbáltam ki. Kevesebb extra kényelmet kaptam, mint amennyit vártam. A T-Home saját ügyfélszolgálati weboldalán is megtekinthetők a számlák, bankkártyával online kifizethetők a díjhátralékok, tehát az újabb regisztrációval nem nyertem sokat. Arra aligha számíthatunk, hogy a rivális Vodafone vagy az Invitel is csatlakozzon hozzájuk. További gond, hogy a közműcégek nagy része nem partnerük. Még egy vízművet sem tudnak felmutatni, pedig vizet mindenki iszik, igény valószínűleg lenne rá.

Átláthatóbb, mint egy papírköteg
Átláthatóbb, mint egy papírköteg

Muszáj volt tehát a rivális dijnet.hu oldalon is regisztrálni, ahol mindegyik fővárosi közműszolgáltató számláját kezelik. Van szemétszállítás, kéményseprő, áram, víz és csatorna, de a Fővárosi Gázművek számláit még csak a lakótelepi átalánydíjas ügyfelek tárolhatják a neten. "Dolgozunk azon, hogy az egyéni mérőórás ügyfelek számláit is befogadja a rendszer" - mondta Majtényi Kálmán, a Díjnet Zrt. vezérigazgatója. A bevezetés néhány hónap múlva várható, a pontos dátum még nem ismert.

Széthúzás

A Díjnet oldalán (is) a távközlési cégek távolmaradása feltűnő, csak a UPC számláit kezelik. Majtényi Kálmán elmondta, hogy vannak érdeklődők, de néhány távközlési cég inkább a saját weboldalán gyűjti az elektronikus számlákat.

Érthető, hogy a távközlési cégek inkább a saját weboldalukra szeretnék terelni az ügyfeleket, hiszen így meg tudják mutatni nekik a legfrissebb díjcsomagokat és mobiltelefonokat is. Így viszont az emberek nem tudják kényelmesen, egy helyen kezelni az összes létező számlájukat. Erre megoldás lenne, ha a saját e-számlájuk mellett a Díjnetét is felkínálnák alternatívaként.

E-mázs

Majtényi Kálmán elmondta, hogy a Díjnetnek most 65 ezer felhasználója van. Általában akkor csatlakoznak többen, amikor új szolgáltató csatlakozik, néhányan ugyanis nyereményjátékkal ösztönzik az ügyfeleiket az e-számla használatára. A vállalatoknak megéri az e-számla, mert olcsóbb, mint a postán kiszállított levelek.

Az elektronikus számla nemcsak a cégek, hanem a felhasználók és az ország imidzsét is javítja. Az uniós és más nemzetközi statisztikákban azért sem szerepel túl előkelő helyen Magyarország, mert hiába van sok internetelérés, kevesen használnak fejlett e-kereskedelmi szolgáltatásokat.

A magyar vállalatok sem használnak e-számlát. Az Itella Group (a korábbi Finn Posta) e-számlázással foglalkozó nemzetközi felmérése szerint a cégek csupán  25-26 százaléka használ e-számlát, amivel Magyarország az európai átlag felét sem éri el.