Mária
-6 °C
-2 °C

Elhagyták olvasói a fizetős Timest

2010.07.20. 11:42
Az online média még mindig a hirdetésalapú modellben hisz, kevés kivételtől eltekintve. Az egyik kivétel Rupert Murdoch médiamogul, aki július elején fizetőssé tette a hozzáférést a londoni Times és a Sunday Times cikkeihez. Csak heti 2 fontot kér érte, mégis otthagyta csaknem az összes olvasó.

Online olvasóinak kilencven százalékát elveszítette a londoni Times, miután kéthetes regisztrációs próbaidőszak után július elején bejelentette, hogy megszünteti az ingyenes netes hozzáférést a lap tartalmához, és pénzt kér a cikkekért.

A fizetős modell bevezetését jó ideje fontolgatta a lap tulajdonosa, Rupert Murdoch ausztrál származású médiamágnás, aki az elmúlt években többször élesen kikelt az ingyenességen alapuló tartalomszolgáltatók, így a híreket ellenszolgáltatás nélkül aggregáló Google News ellen.

times

A fizetős fal (paywall) mögé rejtett cikkekért napi 1, illetve heti 2 fontot kell fizetniük az olvasóknak – ezért az összegért hozzáférnek a Times, illetve a független szerkesztőséggel működő vasárnapi Sunday Times tartalmához is. Az előbbi, félmilliós példányszámban kiadott lap nyomtatott változata az újságosoknál 1 fontba kerül, a Sunday Times 2 fontba, így a heti online előfizetéssel az olvasók összesen 6 fontot spórolhatnának ahhoz képest, mintha a standokon vennék meg a lapot. Csakhogy az olvasók másképp gondolják.

Mint a Heves Megyei Hírlap

Hétfőn az Editor & Publisher az Experian Hitwise forgalomelemzésére hivatkozva azt írta, hogy a Times és a Sunday Times szájtjára a fizetős modell bevezetése után eltelt bő két hétben 66 százalékkal kevesebb látogató érkezett, mint az ingyenes időszakban.

A Guardian, mellesleg a Times egyik nagy konkurense a brit lappiacon, még ennél is ijesztőbb eredményre jutott. A lap keddi cikke szerint a Times szájtjára érkező látogatóknak mintegy negyede iratkozik fel a fizetős szolgáltatásra. Egy másik adat szerint viszont a szájt az összes brit online lap forgalmából csak 4,16 százalékkal részesül a korábbi 15 százalékhoz képest. Az ingyenes időszakra és a teljes olvasótáborra vonatkozó számok ismeretében – az online Timesnak ingyenes korában napi 1,2 millió ingyenes látogatója volt – a Guardian úgy számol, hogy a visszaesés 93 százalékos a májusi adatokhoz képest.

A Beehivecity úgy tudja, hogy az alatt a két hét alatt, amíg a cikkeket még ingyen lehetett olvasni, de már regisztrálni kellett a hozzáféréshez, összesen 150 ezren iratkoztak fel a Timesnál, de közülük mindössze 15 ezren voltak  hajlandók fizetni a cikkekért – épp annyian, ahányan a Heves Megyei Hírlapot olvassák. Ehhez képest meglepő, hogy a Times iPades alkalmazására csaknem ugyanennyien, 12 500-an fizettek elő.

Nem mellékes fejlemény, hogy a Times fizetőssé tétele jól érzékelhető hasznot hozott a konkurenciának: a Telegraph olvasottsága 11, a Guardiané 5 százalékkal nőtt az új modell bevezetése óta eltelt időszakban.

Murdoch mégis nyereséges

Azt egyelőre nem tudni, lesz-e valamilyen befolyással az online fizetős rendszer bevezetése a nyomtatott verzió eladásaira, de az biztos, hogy a mostani félmilliós példányszám 14 százalékkal marad alatta az előző évinek. Murdoch, aki a világ második legnagyobb médiavállalata, a News Corporation tulajdonában álló News International révén birtokolja a Timest, tavaly azt mondta, jelentős bevételnövekedést vár a fizetős modell bevezetésétől. Ehhez képest, már ha valóban a 15 ezer előfizetőt sikerült eddig összeszednie, a várható bevétel mindössze havi 120 ezer, évi 1,4 millió font lesz, feltéve, hogy minden olvasó a heti 2 fontos opciót választja.

Tavaly a Times és a Sunday Times nyomtatott és online verziói együtt  napi 240 000 fontos veszteséget termeltek.

Ehhez képest a Murdoch-birodalom, amely több tucat lapot ad ki a brit Suntól az amerikai Wall Street Journalig, összességében nyereséges: a News Corp. 2010 első három hónapjában 552 millió fontos nyereséget produkált.

Nászút ajándékba!

Esküvőt tervez? Tervezzen velünk, nyerjen wellness nászutat!

Budapest Te Csodás!

Karácsonyi pompába öltözött utcák, színes adventi vásárok, gazdag kulturális élmények, ez mind Budapest.