Eufrozina, Kende
8 °C
19 °C

Plüssalapú Soziales Netzwerk

2010.09.25. 09:42
A direkt marketing és az MLM a múlté, a webkettő korában a social networking a menő – erre jött rá egy német cég, amely a plüssfigurákra ácsingózó gyerekekből igyekszik közösséget varázsolni. A Smoodoos.com-ra a teljes árú belépő 5000 forintba kerül, puha, és krumpli alakú.

„Az összetört szívű - CHERIE csak egy dolgot szeretne: sok-sok szeretetet. Emberemlékezet óta keres valakit, aki annyi szeretetet ad neki, hogy az kitartson az egész életére. Ezért állandóan odaajándékozta a szívét és remélte, hogy ez alkalommal végre a tökéletest találta meg. Sajnos, CHERIE-nek mindig csalódnia kellett, ezért idővel annyira bezárkózott, hogy már senkinek sem tudta odaajándékozni a szívét.” – így mutatkozik be Cherie, a nyakatlan, krumpli formájú Smoodoos-kollekció legszánalomraméltóbb tagja.

Cherie, az összetört szívű
Cherie, az összetört szívű

Nincs az a szőrös szívű kisnyugdíjas, akinek ne lágyulna meg a szíve egy ilyen szöveg hallatán. De a Smoodoos.com, amely egy ideje magyarul is működik, még csak nem is a szőrös szívű kisnyugdíjasokat veszi célba, hanem a négy-ötezer forintos plüssállatokra – és természetesen sok-sok szeretetre – vágyó kisgyerekeket. Illetve a szüleiket, akiknek az a pár ezer forint semmiség ahhoz a sok-sok szeretethez képest, amire plüssállatnak szüksége van.

A német Global Game GmbH által üzemeltetett Smoodoos.com egyúttal túl is mutat a játékbolti plüssbazáron, hiszen ez egy közösségi szájt, ahol lehet ismerkedni, barátokat bejelölni, levelezni, csetelni, játszani. Az oldal azért is egyedülálló, mert az interneten teljesen szokatlan módon, németes precizitással megszabott nyitva tartási ideje van: csak reggel 6-tól este 10-ig látogatható, nyilván hogy a célcsoport a maradék nyolc órát egyéb hasznos tevékenységekkel, például alvással tölthesse. És akinek nincs ötezer forintja Berryre, az eper formájú, szemtelen gyümire, az vehet mini-Smoodoot hétszázért, sőt csak online kódot 2000-2500-ért, amivel még plüssfigura sem jár. Visával vagy MasterCarddal, mindegy.

Ingyen, de mégsem

A Smoodoos.com-on ingyen lehet regisztrálni, de a nagy trükk az, hogy sok funkció csak akkor elérhető, ha az ember vásárol a boltban egy valódi Smoodoot, és annak 14 jegyű titkos kódját beírja a megfelelő rubrikába. A Smoodoos Stúdióban például az tud virtuális ruhát vásárolni, akinek elég aranya van, a nagy mennyiségű arany megszerzéséhez pedig valódi figura – vagy 2000 forintos kód – kell. Egy valódi Smoodoo birtoklása napi 100 aranyat jövedelmez, ami nem hangzik rosszul, csak sajnos drága az élet Smoodooföldön: egy klub alapítása például 1000 aranyba kerül.

Top Interessen
Top Interessen

Sebaj, van elég klub így is, a magyar szájton a legnépszerűbb, mit ad isten, a Smoodoos Klub (165 tag) és a Vakáció Klub Club (129), de van Eminem Klub (123) Ötösgyűjtő Klub (66) sőt II. világháborús klub is, ahová tankok, repülők és kortárs rendőrautók képeit töltögeti fel egy kis gézengúz („el fogadnám a kocsiát!!!”).

Bár egyes értesülések szerint a szájt olyan biztonsági beállításokkal rendelkezik, amelyek garantáltan kívül tartják a felnőtteket, nekünk semmilyen gondot nem okozott 8 évesnek hazudnunk magunkat, és belépni a Smoodoosra. Péntek délelőtt nem volt túl nagy a forgalom, egy csetszobában egyetlen beszélgetőpartnerrel találkoztunk, mondta is, hogy ilyenkor mindenki iskolában van. Ő meg otthon maradt, mert náthás. (A cég szerint a világ összes Smoodoos-szájtján 80 000-en regisztráltak, és ők összesen 50 000 plüssfigura boldog tulajdonosai.)

chat450

Clubmitgliedschaften

A Smoodoos elméletileg magyarul van, gyakorlatilag nincs: az implementációt mintha Loony, a trükkös nyuszi – 3990 Ft – végezte volna. A legtöbb menüpontból hiányoznak az ékezetes betűk, a „Belltsaim” az a Beállításaim, a „HRNV” az a hírnév, a „Vilghbor” az a világháború, nem beszélve arról, hogy a Megnyitás menüpont smoodoosul úgy van, hogy „Megnyisd”, a Bezárás meg úgy, hogy „Bezárd”. (Bónusz feladvány: Mi az a „Jktlers"?) További problémát jelenthet a célcsoportnak, hogy sok eredeti  szöveget egyáltalán nem sikerült magyarra fordítani. A magyar oldalon hemzsegnek a német nyelvű leírások, parancsok és gombok, nem beszélve arról, hogy sikerült komplett szekciókat németül felejteni, ami persze nem baj, legalább motiválja valami a büdös kölykét arra, hogy mielőbb megtanulja, mi az a Clubmitgliedschaften.

Bartok keresse, Kodaly talalja
Bartok keresse, Kodaly talalja

Bármennyire is próbálja magát social networkként eladni a szájt, a sales-filozófia lépten-nyomon átüt a fiatalos dizájn alól,  a struktúra meg olyan átláthatatlanul szövevényes, hogy a nagy kattintgatásban megesik, egyszerre 4-5 ablak is megnyílik, redundáns funkciókkal, teljesen feleslegesen.

A Smoodoos mentségére legyen mondva, hogy játéksorozat után ácsingózó gyerekekből közösségi szájtot építeni még mindig jobb húzás, mint a pimasz direkt marketing vagy a piramis alakú MLM, de maga az ötlet egyáltalán nem eredeti. A titkos kóddal virtualizálható plüssállatokat már 2005-ben kitalálta egy kanadai cég, a Ganz, amelynek szájtja, a Webkinz a műfaj klasszikusának számít (14 nyelven működik, magyarul sajnos pont nem) . Tavaly a Webkinzt, és azzal együtt a Ganzot a Business Insider a világ nyolcadik legértékesebb startupjának nyilvánította, annak alapján, hogy a szájt havi ötmillió látogatót vonzott, és 700 millió dolláros bevételre tett szert a játékokból, aminek alapján a cég értéke 1,4 milliárd dollárra tehető. A Smoodoos bevételeiről nincs adat.