További Tech cikkek
- Az Instagram ezentúl korlátozza a politikai tartalmakat
- Japán szigorítana a mesterséges intelligencia fejlesztésén
- Elképesztő változáson esik át a Waze
- Fél évig akár féláron is használhatják a vezetékes internetet a Digi előfizetői
- Aggódik az Apple az iPhone miatt, biztonsági kockázatokat rejthet egy uniós szabályozás
Nem foglalkozik tovább kereséssel az egyik legrégebbi kereső, az 1996-ban alapított ask.com. A cég kedden bejelentette, hogy 130, az USA keleti partján és Kínában dolgozó fejlesztőjét kirúgja, és nem dolgozik tovább keresőalgoritmusán, mert rájött, hogy képtelen felvenni a versenyt a piacon gyakorlatilag egyeduralkodó Google-lel. A cégnél maradó munkatársak az Ask kaliforniai, oaklandi székhelyén dolgoznak majd tovább azon a kérdezz-felelek-technológián, amellyel a cég annak idején betört a piacra.
Az eredetileg Ask Jeeves-nek nevezett kereső a kilencvenes évek közepén azzal tűnt ki akkori versenytársai, az AltaVista, az Infoseek és a Yahoo közül, hogy az oldalon természetes nyelven lehetett kérdéseket feltenni egy meglehetősen idétlen, öltönyös-mellényes-nyakkendős inasfigurának, Jeevesnek (a karakter P. G: Wodehouse regényeiben szerepel, onnan kapta a nevét).
Szegény Jeeevest 2006-ban kirúgták, és a keresőt askjeeves.com-ról átkeresztelték ask.com-ra, bár az inas Nagy-Britanniában tavaly újra megjelent, és az askjeeves.co.uk-n máig látható Jeeves újratervezett figurája.
A keresőt nem sokkal az első átkeresztelkedés előtt, 2005-ben vásárolta meg Barry Diller amerikai médiamogul, korábban a Paramount és a Fox első embere, aki az új szerzeményt beolvasztotta alakuló netes médiabirodalmába, az InterActiveCorpba (IAC). A cég mostanra az ask.com mellett tulajdonosa többek között a Bloglinesnak, a Citysearchnek, a CollegeHumornak, a Daily Beastnek és a Match.com-nak, de kénytelen volt belátni, hogy a Google-lel nem tud mit kezdeni.
Az USA-ban az Experian-Hitwise adatai szerint idén október végén a Google 70,47%-os piaci részesedéssel vezetett, a Yahoo 14,9%-kal a második, a Microsoft-féle Bing 10,06%-kal a harmadik. Az Ask.com 2,57%-kal a negyedik legnépszerűbb kereső volt, és 1,4%-ot az AOL Search is lecsippentett magának.
Világszinten az Ask helyzete még ennél is elkeserítőbb. A StatCounter legfrissebb statisztikái szerint a Google 90,77%-kal gyakorlatilag egyeduralkodó, a második legnépszerűbb kereső, a Yahoo mindössze 3,99, a Bing 3,52%-os részesedéssel bír. A 0,41%-os részesedésű ask.com a kínai Baiduval van egy súlycsoportban, amely 0,35%-kal a negyedik helyen áll.
A legnagyobb kereső „hatalmas, mindent eltipró gépezetté változott, és mi azt gondoltuk, hogy majd innovációval versenyzünk ellene. Jól tartottuk piaci részesedésünket, de ez nem volt elég ahhoz, hogy olyan növekedést produkáljunk, amilyet az IAC elvárt a cégtől, amikor megvásárolta” – nyilatkozta a Bloombergnek Doug Leeds, az Ask elnöke.
A szájton továbbra is lehet majd keresni, de a kérések kiszolgálását egy másik, meg nem nevezett keresőmotor biztosítja majd. Leeds nem árulja el, melyik cégről van szó, de azt lehet tudni, hogy az ask.com már eddig is együttműködött a Google-lel, és a legnagyobb versenytárssal kötött megállapodása 2012-ig érvényes. Időközben a természetesnyelv-feldolgozáson alapuló keresők piaca is újrarendeződött, megjelent a Quora, a ChaCha és az Aardvark – utóbbit éppen a Google vásárolta fel idén februárban –, sőt a Facebooknak is van kérdezz-felelek szolgáltatása, a Questions.