A MySpace lefeküdt a Facebooknak

2010.11.19. 15:02
Bár a MySpace szerint a most bejelentett mashup briliáns stratégiai húzás, leginkább azt jelzi, hogy a MySpace, nem is olyan rég még az USA legnagyobb közösségi szájtja, a Facebook sikereinek árnyékában képtelen volt lábra állni, és a legnagyobb versenytárshoz folyamodott segítségért. Könnyen lehet, hogy a facebookos integráció a Rupert Murdoch által öt éve 580 millió dollárért megvásárolt szájt végét jelenti.

Ha bekebelezni nem is kebelezte be a Facebook a MySpace-t, jókora lépést tett az akvizíció felé: mostantól facebookos loginnel is be lehet lépni a konkurens közösségi oldalra, és aki úgy dönt, hogy egy kattintással összeolvasztja a két accountját, a MySpace-en láthatja viszont, amint a Facebookon posztolt és lájkolt.

Nevezzük nevén a gyereket!

Bár a MySpace az alkalomból kiadott sajtóközleményben stratégiai jelentőségű „mashup”-nak nevezi az új szolgáltatást, a kommentárok a Facebook szempontjából invázióként, hatalomátvételként, a MySpace-éből pedig kapitulációként értékelik a lépést. Annak jeleként, hogy a MySpace képtelen volt versenyben maradni a mostanra félmilliárd tagot felhalmozó, világelső Facebookkal, és a harc folytatása helyett az összeolvadás mellett döntött.

Félmilliárdért szinte ingyen volt

A 2003-ban indult MySpace-t néhány éve még a legígéretesebb közösségi szájtként tartották számon. Rupert Murdoch ausztrál származású médiamogul, a News Corp. főnöke és résztulajdonosa két évvel később 580 millió dollárt fizetett az akkor ötödik legnépszerűbb amerikai szájtért, amelytől akkor még azt remélte, hogy látogatókat terel majd a Fox TV netes oldalaira. A 2004-ben alapított, és 2006-től a nagyközönségnek is hozzáférhető Facebook sikerére azonban nyilván nem számított.

A Techcrunch listája 2008-ból
A Techcrunch listája 2008-ból

Miközben Murdoch médiabirodalma összességében nemhogy túlélte a gazdasági válságot, hanem még jól is jött ki belőle (2009-ről 2010-re 36 százalékos nyereségnövekedést produkált, és 775 milliós profitot termelt), a MySpace egyetlen centnyi nyereséget sem tudott felmutatni. A Facebook néhány év alatt messze maga mögött hagyta legnagyobb versenytársát nemcsak a regisztrációk, hanem az egyedi látogatók számát tekintve is, nem beszélve arról, hogy a MySpace a Murdoch-birodalmon belül továbbra is veszteséges, miközben a Facebook idén a tavalyi 800 milliós után 1,2-2 milliárdos bevételt, és szolid nyereséget vár.

Veszteségességétől eltekintve egyébként a MySpace nem annyira szerencsétlen, mint amilyennek a Facebookhoz képest látszik. 2006-ban, amikor a Facebook éppen csak hogy kilépett az egyetemista-középiskolás körből, a Murdoch által bekebelezett konkurens MySpace az USA-ban a legnépszerűbb közösségi szájt volt, és egy évvel később az elemzők egymilliárd dolláros árbevételt vártak tőle. A MySpace „580 millió dollárért szinte ingyen volt”, lelkendezett 2007-ben a Business Insider, míg a Techcrunch még egy évvel később is úgy kalkulált, hogy a MySpace valós piaci értéke 1,3-szorosa a Facebookénak.

Lassan a lejtőn

A problémák 2008 végén kezdődtek, amikor a Facebook az egyedi látogatók számát tekintve lehagyta a MySpace-t, és míg az előbbinek sikerült tovább növekednie, az utóbbi legfeljebb stagnált.

2008 decemberében nyílt szét az olló
2008 decemberében nyílt szét az olló

A MySpace döglődésének jelei 2009 közepére még világosabban  látszottak, akkor a vállalkozás munkatársainak harmadát kirúgta, így állt be a mostani, 1000 fős létszám (a Facebooknak kb. 1700 alkalmazottja van). A szájtnak még így is 66 millió regisztrált felhasználója van, a látogatók számát tekintve azonban az Alexa szerint az USA-ban csak a 20. helyen áll, míg világszinten a 40. A Facebook Amerikában az első, globálisan – és Magyarországon is – a Google után a második.

Máig nyílik
Máig nyílik

„Tisztában vagyunk vele, hogy a MySpace helyzete problémás, a veszteségei nem elfogadhatóak és nem fenntarthatóak” – mondta még november elején Chase Carey, az egyébként nyereséges News Corp. elnöke, aki egyúttal azzal mentegetőzött, hogy a bajt nem a mostani menedzsment okozta. „A MySpace-ben még mindig benne van a lehetőség, hogy izgalmas üzletté váljon” – mondta Carey alig több mint két héttel a mostani bejelentés előtt.

Az viszont, hogy a MySpace a Facebookkal közösködik, egyértelműen annak a jele, hogy önerőből képtelen volt olyan ötlettel előállni, amivel megfordíthatta volna a trendet, és ez a tehetetlenség a MySpace végét jelentheti.

Elindult az Indamedia média és marketing-kommunikációs kiadványa.

További szakmai tartalmakért kattints és kövess bennünket!

MEGNÉZEM
Ma is tanultam valamit 5

Megint 150 vadonatúj, izgalmas téma ismét meglepő válaszokkal

MEGVESZEM