Közösségi éttermeké a jövő

2011.02.05. 10:46
A Facebook és a Twitter már-már lejárt téma, az összes valamirevaló étteremnek van facebookos oldala, regisztrált Twitterre, Foursquare-re, vagyis aktívan használja a közösségi médiát. Legalábbis külföldön, itthon még nagy a lemaradás – itt még az okoz izgalmat, ha valamelyik szórakozóhely ingyenitalt ad a mayornek. Hol vagyunk még a közösségi főzéstől és az ételtervezéstől.

A Facebook és a különböző közösségi szájtok világában nem meglepő, ha egyre több étterem az interneten próbálja promózni magát. Senki nem lepődik meg azon, ha egy étterem vagy szórakozóhely fent van a Facebookon és ezen keresztül hirdeti meg legújabb buliját. Az sem kelt feltűnést, ha a Twitteren jelenik meg a napi menü.

Az Egyesült Államokban már mindennaposak ezek a szolgáltatások és az éttermek közösségi szájtokon való jelenléte. Nemrég egy kanadai pár utazott New Yorkba gasztronómiai körútra, és a repülőtérről azt twitelték be, hogy a Burger Kingben várják a repülő indulását, remélik ez az előétel az Eleven Madison Park előtt. Amikor az említett étterembe értek, extra előételt is kaptak, pici bárányburgekeret, a kísérőszöveg pedig azt volt, hogy remélik, ez jobban ízlik, mint a repülőtéren kapott burgerek.

Egy másik esetben az étterem tulajdonosa észrevett egy twitet, melyben a felszolgálás lassúságára panaszkodtak. Azonnal elment az étterembe, a foglalási lista alapján beazonosította a twit íróját, és elnézést kért tőle, majd megsürgette a pincéreket. A következő twit már elégedett volt: "Wow! What service!" Az említett éttermek tulajdonosai azzal érveltek, hogy a negatív reakció a közösségi szájtokon ezreket is elérhet perceken belül az újraosztások miatt. A vendégek azonnali reakciói azonban nagyon könnyen kijavíthatóvá teszik a hibákat. Ha pedig a vendég azt látja, hogy figyelnek rá, akkor a következő reakciója sokkal pozitívabb lesz.

Tervezd meg az ételt

Ezek a legegyszerűbb dolgok, amit az étteremtulajdonosok meg tudnak tenni, nem kell hozzá semmilyen plusz eszköz, plusz beruházás. Az internet korában azonban az éttermek ennél tovább mennek, próbálják bevonni a vendégeket. Az amerikai 4Food étteremben például megtervezhetik a saját burgerüket. A vendégek az étterem honlapján meg tudják tervezni saját hamburgerüket – minden összetevőjéről dönthetnek, milyen legyen a zsömle, milyen sajt legyen benne, mennyire legyen átsütve a hús, szószok mennyisége. A hamburgernek nevet kell adni és népszerűsíteni Facebookon és Twitteren az ismerősök között. Ha az étteremben valaki rendel a burgerből, akkor a tervezője százalékot kap az eladások után.

kaja1

A tervezgetés játékká alakult, a vásárlók között verseny alakult ki, hogy melyikük hamburgere kerül az étlapra, mint a legnépszerűbb burger. A 4Food pedig azt nyilatkozta, hogy az egész koncepciót azért találták ki, mert így mindig azok az ízek lesznek az étlapon, melyek tetszenek az vendégeknek.

Főzz a szomszédnak

A legközösségibb ötlet azonban talán a Supermarmite francia startupé. Ők arra építik a rendszert, hogy vannak olyanok, akik nagyon szeretnek főzni, és a környezetükben valószínűleg laknak olyanok, akik szívesen ennének házilag főzött ételeket. A rendszer lényege: a felhasználó felteszi azt, hogy mit főz, és ha valakinek ez megtetszik, vehet egy adagot és hazaviheti. Az egyik oldalról pontosítani kell, hogy mi lesz az étel, mennyi adag készül, mikorra lesz kész és mennyibe kerül. A másik oldalról, hogy hány adagot kérnek, és mikor tudnak érte menni.

Nem ritka, hogy néhány nappal előre is meg lehet rendelni az ételeket, főleg, ha többfogásos menüről van szó. Az oldal még csak bétaként működik, és főleg Párizs és környékén élők használják, de vannak amerikai, brazil, dél-koreai, spanyol és angol felhasználók is. Itthon még nem találtunk olyan vállalkozó kedvűt, aki főzött volna.

Ismerkedős vacsora

Egy amerikai oldal, a Grubwithus a közösségi étkezésre helyezi a hangsúlyt. A részt vevő éttermek közül a vendég kiválasztja a neki tetsző menüt, lefoglal egy asztalt, és elmegy az étterembe. Itt azonban a hagyományostól eltérő fogadtatásban lesz része, nem kap külön asztalt, hanem azokkal kerül egy asztalhoz, akik ugyanezt a menüt választották. Az ötletgazdák szerint az oldal lényege, hogy könnyen meg lehet ismerkedni egy asztal mellett idegen és érdekes emberekkel.

kaja2

Persze meghatározott számú hely van csak egy-egy menüre, hiszen pont az a lényeg, hogy a vendégek beszélgessenek egymással. Egyelőre csak Chicagóban, San Franciscóban és New Yorkban működik a szolgáltatás, de tervezik a kibővítését.

Le vagyunk maradva

Magyarországon még nagyon kevés olyan étterem van, mely aktívan és tudatosan használja ezeket az eszközöket. Olyanról tudunk, hogy a Foursquare-rel bejelentkezők kapnak kedvezményeket, ingyenitalokat egyes szórakozóhelyeken. A mayor – vagyis az adott hely polgármestere, aki a legtöbbet jelentkezik be – ingyen kaphat italt vagy süteményt.

kaja3

A legsikeresebbnek a közösségi vásárlós szájtokkal való együttműködést mondhatjuk. Az egyik legnagyobb oldallal, a Bónusz brigáddal szerződő éttermek közül már többnek kellett változtatnia az akción – tudtuk meg a tulajdonostól. A Wang étteremnek ki kellett terjesztenie a csak egy étteremre szóló akcióját a lánc másik tagjára is. Egy szusifutárnak, az Abokadónak pedig előre kellett hoznia néhány hónappal az új gépek megvásárlását, mert annyian jelentkeztek az akcióra, hogy nem tudták volna kiszolgálni őket.

Elindult az Indamedia média és marketing-kommunikációs kiadványa.

További szakmai tartalmakért kattints és kövess bennünket!

MEGNÉZEM
Ma is tanultam valamit 5

Megint 150 vadonatúj, izgalmas téma ismét meglepő válaszokkal

MEGVESZEM