Hedvig
9 °C
24 °C

Kiveszik a vásárló kezéből a döntést

2011.07.04. 09:25
Várj még, néhány hét múlva jön az új modell – ilyen tanácsokat adhat a Decide.com, ha nem akarunk úgy járni, hogy néhány nappal a vásárlás után a felére esik a frissen szerzett laptop ára. Az új startup egy részletesen kidolgozott algoritmus alapján segít a vásárlóknak a döntésben.

A legtöbben vásárlás előtt megnézik több üzlet kínálatát, a felkészültebbek online is utánakeresnek a kinézett terméknek, majd a lehető legkedvezőbb áron meg is veszik azt. Néhány hétre, jobb esetben egy-két hónapra rá jön a hidegzuhany: felére esett a megvett termék ára, vagy kiadták az új modellt, amely tudja azt, amit a megvett kütyüből a legjobban hiányoltunk – és még csak nem is drágább annál.

decide a.png

A fenti esetek legfőképpen az it-termékek vásárlásánál fordulnak elő, az már ritkább, hogy kanapéból fontos legyen a legújabb modellt megvásárolni. Kevesen tudják és szeretnék napi szinten követni a legújabb bejelentéseket, az árak alakulását, így ők nem tudják elkerülni a fenti helyzeteket. Erre nagyon jó segítség egy viszonylag új amerikai startup, a Decide.com.

A Decide.comot már két éve fejlesztik, de eddig csak tesztverzióban volt elérhető, néhány napja indult el a mindenki számára látogatható oldal. A szolgáltatás lényege, hogy segít a vásárlónak eldönteni, megvásárolja-e a kinézett terméket, vagy várjon még egy-két hónapot, mert jön az új modell, vagy lejjebb mennek az árak.

Az oldal működésének másfél-két éve alatt kiderült, hogy átlagosan hat laptopot, egy tévét és egy fényképezőgépet dobnak piacra naponta. Mindegyik gyártóra igaz, hogy a nagy bejelentések előtt pletykákkal, szivárogtatásokkal igyekszik puhítani a piacot. Sokszor hónapokkal azelőtt megjelennek az első elmosódott fotók a már félig kész termékekről, hogy azokat hivatalosan bejelentették volna. Ez az, amire érdemes figyelni vásárlás előtt, és ez az, amire kevesen tudnak figyelni.

decide b.png

A Decide.com azonban pont erre épül, figyelik a híreket, majd egy algoritmus alapján segít a döntésben. Az alapítók fontosnak tartják hangsúlyozni, hogy nem marketing alapján adják a tippeket, hanem egy részletesen kidolgozott, több millió termék megjelenését, árát figyelembe vevő algoritmus alapján segítenek.

A vásárlónak annyi a dolga, hogy beírja a megvenni kívánt termék nevét, a honlap pedig kiírja, hogy érdemes-e azt most megvásárolni. A lehetséges válaszok között van: vedd meg most, nem jön új modell; ne vedd meg, néhány hét múlva jön az új verzió; vedd meg most, árat fognak emelni; ne vedd meg, hamarosan csökken az ára. Mindenhez forrást is linkelnek ismert vagy kevésbé ismert híroldalaktól. Egy grafikont is kapunk a keresés mellé, amely az árak lehetséges alakulását mutatja. A vásárló azt is be tudja állítani, hogy értesítést kapjon, ha a termék eléri a kívánt árszintet.

Az oldal másik szolgáltatása az árfigyelő, vagyis amikor rákeresünk valamilyen termékre, kapunk egy listát is arról, hogy hol mennyibe kerül – ilyen oldalakkal már tele van az internet, itthon is létezik néhány árfigyelő szájt. A szolgáltatásnak ez a része egyelőre csak az amerikai piacon működik, de a vásárlást segítő rész Magyarországról is használható, hiszen többnyire ugyanazokat a termékeket kapni itthon is.

A Decide.com az elmúlt időszakban sokak érdeklődését felkeltette, és befektetőket is sikerült találnia, így 8,5 millió dollárnyi tőkére tett szert. Egyelőre tévékre, laptopokra, kamerákra lehet keresni, de tervezik, hogy a jövőben kiterjesztik a szolgáltatást más termékkategóriákra is.