Salamon
7 °C
14 °C

Nincs pénz az üzleti mobilokban

2011.07.05. 20:59
Évekig volt vezető mobiltelefongyártó az üzleti szegmensben a RIM, az Egyesült Államokban középszintű vezetőtől felfele mindenkinek BlackBerryje volt. Most mégis temetik a céget, de legalábbis arról beszélnek, hogy egy erősebb versenytárs meg fogja vásárolni a közeljövőben. Mi lehet a hanyatlás oka, hol rontotta el az egykor népszerű gyártó?

A RIM kanadai cégként tudott a világ élmezőnyébe kapaszkodni az üzleti szegmensben a mobilpiacon. Az 1984-ben alapított cég a BlackBerryvel tört az élvonalba, hogy aztán évekig ott maradjon. Egy időben a BlackBerry egyenlő volt az okostelefonnal – legalábbis az Egyesült Államokban, ahol a Nokia soha nem volt annyira erős, mint a világ többi részén. AZ üzleti életben a BlackBerry olyannyira nélkülözhetetlen volt, hogy elnyerték a Crackberry becenevet (a crack nevű drog után), mintegy jelezve, hogy addiktív és a felhasználók úgy érzik, nem lehet nélküle élni. Még két évvel ezelőtt is a világ leggyorsabban növekvő cégének nevezte a Fortune magazin, évi 84 százalékos növekedéssel, ráadásul ezt a növekedést az éppen kibontakozó világválság ellenére sikerült elérniük.

000 56922832-191147-pih

Aztán hirtelen minden megváltozott, a sikertörténetből kínlódás lett, sikertelenül próbáltak belépni a lakossági piacra, tabletjük csúfos kudarc volt, profitfigyelmeztetést kellett kiadniuk, részvényeik ára pedig 16 éves mélypontra zuhantak, több mint felére esett az értékük. Nem nehéz kitalálni, a Nokiához hasonlóan, a RIM vesztét is az okospiacon történt gyors átrendeződés okozta, az Apple 2007-es piacra lépésével és az andoridos telefonok megjelenésével a régi gyártóknak gyorsan kellett volna alkalmazkodniuk az új környezethez. Úgy tűnik, a RIM-nek ez nem sikerült. Mindig is az amerikai piacon volt igazán erős, ott részesedése tavaly november óta 33,5 százalékról 25,7 százalékra csökkent. A piac negyedét birtokolni nagyon szép teljesítmény, de ha azt nézzük, hogy milyen gyors a csökkenés, akkor van ok az aggodalomra a cégnél.

Kimaradnak a boomból

Az iparági elemzők sem hisznek abban, hogy a RIM jelentős szereplő maradhatna, szerintük a cég egyszerűen kimarad az okostelefonok boomjából. A Credit Suisse elemzőja, Kulbinder Garcha szerint az piac 62 százalékkal nő az idén évi 482 millió eladott telefonnal, ami hét százalékkal gyorsabb növekedést jelent, mint amit korábban vártak. Jövőre további 32 százalékos növekedést várnak, évi 656 millió eladott mobillal.

Ennek a növekedésnek a legnagyobb nyertesei az Apple, Samsung és a HTC lesznek majd. A RIM azonban nem tud majd növekedni, a mostani 11 százalékos globális piaci részesedése 9 százalék alá fog csökkenni. Ráadásul nemcsak a high-end piacon, hanem az olcsóbb készülékek körében sem tud majd labdába rúgni, számtalan androidos olcsó mobilt dobnak a piacra, de a pletykák szerint az Apple is arra készül, hogy egy olcsóbb készüléket jelentsen be az iPhone 5 mellett.

Unalmas külső és belső

Néhány elemző szerint a RIM ott rontotta el, hogy túlzottan is az üzleti szférára koncentrált. Ez addig jó volt, míg az okostelefon olyan kategória volt, amit a lakosság nagy része nem tudott, vagy nem akart megfizetni. Az okostelefon-piac megváltozásával azonban látni kellett volna az új irányt. A tisztán üzleti szférában ugyanis nincs elég pénz. A BlackBerry már nem státuszszimbólum többé, ma már inkább úgy gondolnak ezekre a mobilokra, mint a nagyon nehéz, fekete, szinte nem is hordozható üzleti laptopokra. Ráadásul az emberek unják a sok éve változatlan külsőt.

000 HKG2005060706489

Még a leghűségesebb felhasználók is elpártolnak. Egy felmérés szerint a BlackBerry-használók több mint fele azon gondolkodik, hogy más operációs rendszerre vált, iPhone-t vagy androios mobilt vesznek, csak 42 százalék maradna a BlackBerrynél. Ezzel az aránnyal a legkevésbé hűségesek az androidosokkal és az iOS-t használókkal összehasonlítva, az előbbiek 71 százaléka, utóbbiak 89 százaléka maradna a választott rendszernél.

Tabletes kudarc

Pedig próbálkoznak, még a tabletversenybe is próbáltak beszállni, ráadásul eleinte úgy tűnt, sikeresen. A PlayBookról szóló első híreket és bemutatókat a szakmabeliek pozitívan fogadták. Aztán jött a feketeleves: kiderült, hogy a PlayBook pont azt nem tudja, amiben a BlackBerry anno kiemelkedett a riválisai körül, ez pedig az emailkezelés. Ezzel egyrészt nevetségessé váltak, másrészt igencsak megcsappant az érdeklődés a tabletjük iránt.

A másik hiba az volt, hogy nincs elegendő alkalmazás a BlackBerry App Worldben. Alig 35 ezer alkalmazást sikerült mostanra feltenni, miközben az Android Marketen több mint kétszázezer, az iTunes Store-ban pedig 350 ezernél itt több letölthető alkalmazás van. Ennek egyik legfontosabb oka, hogy a fejlesztők egyszerűen nem szeretnek BlackBerryre fejleszteni, erre egy kicsit később még visszatérünk.

A fent említett okok miatt június végén a RIM módosította a PlayBook eladásaira vonatkozó előrejelzéseit. Méghozzá elég drasztikusan, az eddig 2,4 millió helyett most már csak 900 ezer darab eladásával számolnak.

Menekülnek a befektetők

A befektetőknek ez nem tetszett, a bejelentés után – mely előrevetítette, hogy az üzleti számok sem úgy alakulnak, ahogy azt gondolták – a részvények ára zuhanni kezdett.

000 GYI0061290940

Ráadásul a cég hatodik legnagyobb befektetője, akinek 10,2 millió darab részvénye volt, úgy döntött, eladja az összes részvényét. Stephen Jarislowsky meg is indokolta lépését, szerinte "Steve Jobs sokkal jobb, ígéretesebb, mint a RIM, a részvények ára felére csökkent az elmúlt időszakban, leszállóágban vagyunk".

A fejlesztőknek sem kell

A jövőre nézve veszélyes lehet, hogy a fejlesztők sem hajlandóak BlackBerryre alkalmazásokat készíteni. Túl bonyolultnak és nehézkesnek tartják. A Purple Forge cég vezetője szerint a BlackBerrynél figyelembe kell venni az érintőkijelzőt, billentyűket, görgőt és a gyorsbillentyűket – ez drágává és túl hosszadalmassá teszi a fejlesztéseket. Ezzel szemben az iPhone és az androidos készülékek többségénél van az érintőkijelző és egy gomb, ennyi.

Legutóbb a Seesmic és a Mobile Roadie jelentette be, hogy nem fejleszt többé BlackBerryre, maradnak a többi népszerű platformnál, mint az iOS, Andorid, Windows Phone. Az indoklás egyszerű, nem éri meg a befektetett energia a piac nagyságához képest.

Nem kell még temetni

Mike Lazaridis alapító és társ-vezérigazgató szerint azonban még korai lenne temetni a céget, csak átmeneti nehézségekről van szó, nyár végén új termékekkel készülnek a piacra. Azt mondta, hogy a cégnek egyedi útja van, ezért kívülről nem egyértelmű, hogy mit miért tesznek.

Mike Lazaridis
Mike Lazaridis

Ennek ellenére egyre többen beszélnek arról, hogy a cég eladósorba került. A legtöbb elmélet szerint valamelyik nagyobb vetélytárs – talán épp a Microsoft – vásárolja majd meg és olvasztja be saját termékei közé a cég portfólióját. De ez persze csak pletyka.