Judit, Xénia
18 °C
31 °C

Rohamosan növekszik a Google+

2011. 07. 13. 10:54
| Módosítva: 2011. 07. 20. 11:42
Két hét alatt állítólag tízmillióan iratkoztak fel a Google új közösségi oldalára, a +-ra. A rivális Facebook ugyanakkor már 750 milliónál jár. Nem csak az a kérdés, hogy a + át tudja-e csábítani magához a facebookozókat, hanem hogy szükség volt-e rá egyáltalán.

Hivatalos adatokkal még mindig nem szolgál a cég, de egy külső szakértő azt állítja, hogy a bétaállapotban kipróbálható Google+-ra regisztráltak száma két hét alatt elérte a tízmilliót, és ha ebben az ütemben nő tovább a szájt, a hét végére húszmillióan is feliratkozhatnak a szolgáltatásra.

Korábban kevesebb mint egy hét alatt megháromszorozódott a közösségi hálózat felhasználóinak száma, és rohamosan közelített az ötmillióhoz. Paul Allen, az Ancestry.com családfakutató szájt alapítója múlt hétfőn mérte fel először a regisztráltak számát, és akkor 1,7 millióra becsülte a taglétszámot; szombaton már 4,5 milliós táborról beszélt.

Allen egészen különös módszert használ a taglétszám megállapítására: az USA-ban ritkán előforduló családnevek felbukkanását figyeli a szájton, és ebből próbálja megbecsülni a létszám változását. Az adatokat az amerikai népesség-nyilvántartótóll, a Census Bureau-tól veszi, és bár tisztában van a módszer tökéletlenségével – különösen hogy a külföldi nevekkel nem tud mit kezdeni – szerinte még senki nem áll elő jobb módszerrel a taglétszám megbecslésére. Allen szerint például múlt hétfőn még csak 5 Tomczyk, 12 Tat és 7 Cullinane nevű felhasználó regisztrált a Google +-ra, a Tomczykból szombatra 20, Tatból 51, Cullinane-ből 18 lett a szájton. Fredenburgból, Lauderbeckből vagy Wilcoxenből múlt hétfőn még egy sem volt a +-on, szombatra lett belőlük 3, 4 illetve 8.

„Feltételezem, hogy a G+ különleges nevű felhasználóinak szaporodása hasonlít az USA-ban előforduló többi 150 000 nevet viselő G+felhasználóéra. Ha meglennének az erőforrásaim ahhoz, hogy 500 vagy 1000 nevet vegyek fel a mintába, azt hiszem, pontosabb lenne a modellem – írja Allen a G+-on.  – De a projektre fordítható időm és anyagi keretem szűkös, így hát ez van."

A szakértő összesen 100-200 ritka névvel dolgozik, míg a világ összes felhasználóját úgy becsüli meg, hogy minden egyes amerikai felhasználóra 2,12 külföldit számol.

A Ford már fönt van. És Ön?

A Google +, amit a cég szerényen nem Facebook-verő közösségi szájtként, hanem csak egy új szolgáltatásként indított el június legvégén, egyelőre béta állapotban üzemel, és hivatalosan csak meghívóval lehet rá belépni. A Google azonban nyitva hagyott egy kiskaput, így akivel a Google+-on emailcímének megadásával osztanak meg valamilyen tartalmat, elméletileg meghívó nélkül is regisztrálhat a közösségi oldalon. Ezen kívül a múlt héten egy napra engedélyezték a meghívóküldést, valószínűleg ennek is köszönhető, hogy így megugrott a létszám.

Az indulás óta a sajtó teli van a +-szal kapcsolatos, mínuszosból pluszossá felfújt hírekkel: ezek közé tartozik, hogy hétfőn vagy másfél órára megteltek a Google +-t kiszolgáló egyes szerverek merevlemezei, ezért a felhasználók újra és újra megkapták ugyanazokat a figyelmeztető üzeneteket – szörnyű, de a lényeg, hogy a cég a váratlanul megugrott forgalommal magyarázta a történteket, aminek nyilván örül, hiszen a + sikere elsősorban a felhasználók számának növekedésétől függ.

További meglepetés, hogy megjelent a +-on az első hivatalosan is jóváhagyott vállalati profil. Az oldalt a Ford hozta létre, nyilván kísérleti céllal, miközben a Google a többi vállalatnak nem engedi, hogy csak úgy önerőből céges profilt hozzon létre, mondván: a + mostani formájában magánszemélyeknek szól, a céges verzió később érkezik majd. A Ford Motor Company oldalát most úgy kétezren követik, ami még statisztikai hibának is kevés, a vállalati jelenlét fontosságát azonban egyáltalán nem szabad alulbecsülni: akár a Facebooknál, itt is központi kérdés lesz, hogy ha már van elég felhasználó, hogyan lehet a reklámokból bevételekhez jutni.

fordplusz450.png

A legnagyobb kérdés persze továbbra is az, hogy lesz-e elég felhasználó a +-on. A 4,5 millió szép szám, de a Facebook már túl van a 750 millión, és töretlenül halad az egymilliárd felé. Képes lesz-e vajon a Google ennyi embert átcsábítani magához, vagy legalább rávenni őket arra, hogy párhuzamosan használják a két szájtot? Különösen annak fényében, hogy bár a + felvonultat jó néhány technikai érdekességet, sem koncepcióját, sem használati értékét tekintve nem múlja felül annyira a Facebookot, hogy az indokolná a tömeges migrációt.

+ = szkarabeusz?

A + és egyben a Google problémáját nagyszerűen fogalmazta meg John Naughton, az Open University professzora, aki szerint az új közösségi oldal pont olyan, mint az elektromos wok: azért készült el, mert el lehetett készíteni, miközben semmi szükség rá.

„Akinek nem ment el teljesen az esze, nem akar magának elektromos wokot – írja Naughton az Observerben megjelent cikkében. – De mivel képesek vagyunk ilyesmit előállítani, gyártják őket, függetlenül attól, hogy szükség van-e rájuk. A szindrómát ezzel a mantrával lehet leírni: »A technológia a válasz. Mi is volt a kérdés?«”

„Az ember nézi a többieket, ahogy a Körökre és Hangoutra csöpögtetik a nyálukat, megérti, hogyan juthattak az ókori egyiptomiak odáig, hogy egy bogarat bálványozzanak.”

Szelfi egy szarvassal, futóverseny tütüben

Igazán extrém hetet tudhat maga mögött az Év Utazója. (x)

Ausztria nyáron

Kellemes környezet, feltöltődés, kirándulás, wellness várja! 4 616 Ft / fő / éjtől