Gyöngyi
9 °C
9 °C

Gépágyú-lézerágyú hibriddel kísérletezik az amerikai haditengerészet

2011.07.27. 11:52

Elkészült az amerikai haditengerészet, a Boeing és a BAE Systems hadiipari óriáscég közös lézerágyúprojektjének legújabb prototípusa. A legutóbbi kísérletek még hatalmas teljesítményű, több méter acél átégetésére képes modellekkel folytak, de a laborban még remekül működő fegyver óriási mérete és energiaigénye miatt a gyakorlati bevetésre igazi hadihajón nem igazán volt alkalmas. Az új tervek kisebb, hagyományos gépágyúval kombinált lézert képzelnek el.

baeboeinglazer

A most elkészült prototípus a hadihajókon rendszeresített 25 mm kaliberű MK38-as gépágyút egészíti ki egy 10 kilowatt teljesítményű lézerrel – ez kicsit kevesebb, mint azé az ágyúé, amivel egy áprilisi demonstráción másfél kilométerről kilőttek egy kisméretű hajót (a sci-fi filmek lézercsatáihoz szokott laikusok számára nagy csalódás volt ez a kísérlet: annyi történt, hogy célpont egyszer csak kigyulladt).

Az  ágyú szilárdtest-lézerrel dolgozik, ami lehetővé teszi, hogy a hagyományos gépágyúnál ne legyen szüksége sokkal nagyobb helyre, és extra áramforrásra vagy hűtésre – azonban ezzel az is jár, hogy aránylag kicsi lesz a lézer energiája. Jelenlegi formájában a hibrid ágyú nem jelent sokkal nagyobb fenyegetést, vagy védelmi potenciált, mint egy sima MK38-as, percenként 180 robbanólövedéket kiszóró gépágyú, a lézert elsősorban célmegjelölésre használja, nem rombolásra.

A mérnökök azonban bíznak benne, hogy a lézer energiájának növelésével olyan fegyvert tudnak építeni, ami a harci helyzethez alkalmazkodva vált a lézer és hagyományos ágyú funkciója között, és tökéletes védelmet nyújt a hadihajóknak kis méretű hajók vagy repülők ellen. A projektre márciusban adott 2,8 millió dollárt a haditengerészet, miután a nagy energiájú szabadelektronos lézer, és az elektromágneses elven működő railgun fejlesztését leállították.