Németország nekiment a Facebooknak

2011.08.04. 16:18
A hamburgi adatvédelmi biztos szerint a képek címkézését gyorsító szoftver súlyos aggályokat vet fel, ezért letiltását követeli.

A Facebook fényképek címkézését segíteni hivatott Tag Suggestions rendszerét néhány hónapja úgy vezették be, hogy a szolgáltatás alapértelmezésben minden fiókban aktiválódott. A módszert a világ sok részén, de főként Európában fogadták ellenérzéssel, és ennek következménye lett, hogy néhány országban hivatalos vizsgálat is indult.

Az egyik ilyen eljárás most érkezett fontos mérföldkövéhez Németországban, ahol talán a legérzékenyebb a jogrendszer az adatvédelemre, emiatt már számtalan kifogással éltek a nagy amerikai cégek más, a hazai közeget szem előtt tartó internetes üzleti gyakorlata miatt. A szerdán megszólaló hamburgi adatvédelmi biztos, Johannes Caspar ismert arról, hogy már többször kezdeményezett eljárásokat a Google vagy az Apple módszereit megkérdőjelezve, mivel szerinte azok nem voltak összhangban az európai uniós adatvédelmi előírásokkal. Caspar Facebook-szolgáltatással végképp elégedetlen, úgy véli, olyan adatgyűjtésre ad módot, amelyet a német törvények tiltanak, és levelében felszólította a vállalatot az alkalmazás kikapcsolására a német felhasználóknál.

Ha a Facebook két héten belül nem engedelmeskedik a felszólításnak, a helyi törvények értelmében a biztos 300 ezer eurós büntetés kiszabását is kérheti. Jelenleg folyik az uniós vizsgálat is, amelyet a holland adatvédelmi szervezet feje, Jacob Kohnstamm vezet. A biztos szerint nagyon komoly az ügy, ugyanis körülbelül 75 milliárd fotó van a Facebook adatbázisában, és ezek közül 450 millió már fel van címkézve. A címkézés megkönnyíti a kereshetőséget, és az említett Facbook-funkció fő veszélyét abban látják az adatvédők, hogy a képen szereplő illető tudomása nélkül címkézhetik fel, vagyis köthetik hozzá a róla készült képet.

A Facebook szóvivője már reagált is a biztos levelére, és gyakorlatilag ugyanazt mondta el, mint a bevezetés idején: a Tag Suggestions csakis az ismerősökre korlátozódik, és egy barát felismerése esetén is jóváhagyást kér a címkézéshez. Ha valaki nem szeretné a nevét adni a címkékhez, annak elég letiltania ezt a szolgáltatást az adatvédelmi beállításoknál. Bár a levél alapján áttekintik újra a szolgáltatást, de ez a módszer szerintük teljes mértékben kielégíti az európai adatvédelmi törvények elvárásait.

Elindult az Indamedia média és marketing-kommunikációs kiadványa.

További szakmai tartalmakért kattints és kövess bennünket!

MEGNÉZEM
Ma is tanultam valamit 5

Megint 150 vadonatúj, izgalmas téma ismét meglepő válaszokkal

MEGVESZEM