Luca, Ottilia
2 °C
5 °C

Saját fejlesztői sem hisznek a Google+-ban

2011.10.14. 10:19

Nem kis kavarodást okozott egy Google-mérnök eredetileg nem a nyilvánosságnak szánt bejegyzése egy közösségi oldalon, amiben nem fogta vissza magát, amikor a cég egyik nagy projektjéről a Google+-ról nyilatkozott. Steve Yegge szánalmas utánlövésnek nevezte a rendszert. A dolog pikantériája, hogy a vihart kavaró írás éppen a Google+-on jelent meg, de a programozó rosszul állította be a megosztásait, így vált nyilvánossá ahelyett, hogy csak a közvetlen kollégák láthatták volna, akiknek szánta.

A mérnök kritikájának egyik alapeleme, hogy a Google-nél a vezetőség egyszerűen nem érti a platform fogalmát. A Google+-t különösen szerencsétlen, rövid távú gondolkodást tükröző, elkésett és rosszul kivitelezett elképzelésnek tartja, ami mögött az a téves képzet húzódik meg, hogy a Facebook sikerének az a titka, hogy egy nagyszerű terméket készítettek. Valójában arról van szó, magyarázza a programozó, hogy a Facebook egy platform más termékek számára, nem pedig termék önmagában. Mivel a Google vezetői és fejlesztői termékcentrikusak, azt hiszik, ez a megoldás, holott platformot egész másképp kell létrehozni, mint egy terméket. Bár még nem reménytelen felvenni a versenyt a világ legnépszerűbb közösségi oldalával, már alig maradt rá idő, és hamarosan túl késő lesz – véli Yegge.

A mérnök törölte a bejegyzést, mivel nem a nyilvánosságnak szánta, de azt mondta, a cégen belül újra elérhetővé teszi. A Google hivatalosan még nem kommentálta a történteket.

Bár egy véletlenül kikerült belső megszólalásról van szó, az írásban megfogalmazott aggályok nem újak. A Google+ jó szakmai kritikákat kapott, ám nagyon nehezen indult el. A szabad regisztráció megnyitása után ugyan átmenetileg több mint ezer százalékkal nőtt a forgalma, de egy-két héttel később már vissza is esett a korábbi mértékre. Sokan azzal érvelnek, hogy a Facebooknak is évekre volt szüksége a naggyá váláshoz, de ma más a helyzet: nagyon úgy tűnik, hogy az átlagfelhasználóknak nem sikerült olyat kínálni a Google+-szal, amivel tízmilliókat tudnának magukhoz csábítani a Facebookról.