Jenő
3 °C
8 °C

Bezárja a Gowallát a Facebook

2011.12.06. 11:22

A hétvégi pletykák után most hivatalossá vált, és mindkét fél megerősítette: a Facebook felvásárolja a népszerű geolokáció-megosztó szolgáltatást (kevésbé hivatalos meghatározással: Foursquare-klónt), a Gowallát. Pontosabban a Gowalla teljes fejlesztőcsapata kerül a Facebookhoz, de a technológiái, és a felhasználóiról épített adatbázis nem.

A Facebook januártól be is zárja a gowalla.com oldalt, a bejelentkezős szolgáltatást és a programozókat a saját fejlesztőcsapatába olvasztja be. A Gowalla-felhasználók az ígéretek szerint addig egyszerű megoldási lehetőségeket kapnak az oldalon felhalmozott adataik és képeik archiválására.

A Gowalla 2009-ben indult, nagyjából egyszerre a geolokációs szolgáltatásokat divatba hozó Foursquare-rel. Kétmilliós felhasználói táborát hamar lehagyta a mára ötször ekkorára nőtt Foursquare, pedig nagyjából ugyanazt lehetett csinálni mindkét szolgáltatással: a mobiltelefonunk gps funkcióját kihasználva megosztani az ismerőseinkkel, hogy éppen hol vagyunk. Amikor a közösségi oldalakra is kezdett beszivárogni alapszolgáltatásként a földrajzi helyzet megosztása, a Gowalla sorsa megpecsételődött, meg is próbálták átpozicionálni a szolgáltatást utazási tippeket gyűjtő és megosztó oldallá.

A Gowalla alapítói blogjukban azt írják, a Facebook új szolgáltatásait bemutató F8 konferencián kezdtek tárgyalni a közösségi oldallal a csatlakozásról. A Gowalla programozói a Texasból Kaliforniába költözés után valószínűleg a Timeline szolgáltatáson fognak dolgozni. A Facebook egyébként 2010-ben már megvett egy nagyon hasonló profilú fejlesztőcsapatot, a Hot Potato nevű bejelentkezős szolgáltatás készítőit, 10 millió dollárért.

A Gowalla-csapat átigazolásának árát továbbra sem hozták nyilvánosságra, de a piaci elemzők szerint az ilyen típusú üzletekkel általában a vásárló jár jól.

Az üzleti szlengben acqhire (az acquire - felvásárlás, és a hire – szerződtetés szavak összevonása) néven ismert megoldás lényege, hogy az adott cég mögött álló kreativitást és tehetséget, vagyis az embereket viszi csak el, a már futó szolgáltatásokat, technológiákat, szabadalmakat és márkaneveket pedig veszni hagyja a vásárló. Az árat így aránylag alacsonyan lehet tartani. A Facebook az elmúlt hónapokban előszeretettel alkalmazta ezt a megoldást kisebb cégek felvásárlásánál.