Bin Laden halála az év sztorija Facebookon

2011.12.07. 12:13
Csupán néhány óra eltéréssel tette közzé a felhasználói üzenetek éves statisztikáit a Facebook és a Twitter. Előbbi nagyjából 800 millió, utóbbi 300 millió többé-kevésbé aktív júzer publikus bejegyzései, linkjei és státuszfrissítései alapján állította össze az év legforróbb témáinak listáját. A legszembetűnőbb tanulság, hogy az átlagos twitterezőt egészen más témák érdekelnek, mint az átlag Facebook-tagot, és hogy a közösségi oldal már nem annyira az amerikai, inkább a világ közízlésének, és érdeklődésének tükre.

Facebookon a messze legtöbbször felmerült sztori Oszama bin Laden májusi halála volt, megelőzve két jellemzően az amerikaiakat érdeklő történetet, a Super Bowl döntőjét, és a két éves gyereke megölésével vádolt anya, Casey Anthony tárgyalását (az amerikaifoci-bajnokságot egyébként a Green Bay Packers nyerte, Anthonyt pedig nem találták bűnösnek). A tíz legnépszerűbb sztori közé még befért két híresség halála (Steve Jobs és Amy Winehouse), a brit királyi esküvő, Charlie Sheen ámokfutása a médiában, az Irén hurrikán pusztítása, a líbiai háború, és az új Call of Duty videojáték megjelenése. Twitteren eközben az egyiptomi forradalom, Charlie Sheen pillanatok alatt szállóigévé vált tigrisvéres beszólása, és a japán földrengés, cunami és atomerőmű-baleset vezeti a toplistát.

Ízlések és pofonok

A témákra lebontott toplistáknál jól megfigyelhető a két oldal felhasználói között az ízlésbeli különbség. A Facebookon a legtöbbet linkelt videoklip Rihanna We found love-ja volt (utána a Last Friday Night Katy Perrytől, majd a LMFAO és a Sexy and I know it). Twitteren eközben a világtörténelem legrosszabb számának kikiáltott, és Justin Biebert megszégyenítő gyűlölethullámokat kavaró Friday volt a legnagyobb sláger.

A mozifilmek között Facebookon a Harry Potter, és az Alkonyat-sorozat aktuális tagjáról, valamint az új Toy Storyról beszéltek a legtöbbet, Twitterel ezzel szemben a Thor, az X-Men First Class, és a még be sem mutatott új Batman-film, a Dark Knight Rises volt a legnépszerűbb (Facebookon egyébként bekerült a top10-be két nem idén bemutatott film, az Avatar és a Titanic is). Tévésorozatokból a facebookozók Dr. House-t szerették a legjobban, a twitterezők a Pretty little liars című tinidrámát; a kedvenc színészek Twitteren a márciusban meghalt Elizabeth Taylor, és Charlie Sheen, Facebookon Megan Fox és Vin Diesel voltak.

A sportolók között a focisták voltak a legnépszerűbbek, Facebookon Messi és C. Ronaldo, Twitteren Rooney és Fernando Torres. A foci óriási népszerűségét legjobban az a facebookos lista mutatja, ami a bejegyzésekben legtöbbször említett sportcsapatokat listázza: az első tízbe kilenc európai focicsapat került, plusz az NBA-bajnok Los Angeles Lakers.

facememeology

LMS 4 TBH!

Az év mémje facebookon a planking volt: a minél meglepőbb helyeken merev testtel hason fekvés teljesen értelmetlen, éppen ezért vicces. Az őrület májusban indult, majd nyár közepétől egészen kora őszig élte másodvirágzását. Az év legtöbbet használt rövidítése az LMS volt, ez azt jelenti, like my status, vagyis lájkold a státuszüzenetemet. Sok értelme ennek sincs, hiszen ha valakinek tetszik, amit írtunk, enélkül is rányom a like gombra – ennek ellenére júliustól átvette a vezetést a másik legnépszerűbb rövidítés, a TBH (to be honest, őszintén szólva) előtt.

A Facebook kiadta a legtöbbször megosztott újságcikkek toplistáját is, ami jól tükrözi, hogy milyen weboldalakat és milyen témákat olvasnak és tartanak fontosnak a közösségi oldal tagjai. A top20-at mindössze négy oldal, a New York Times, a CNN, a Yahoo, és a Huffington Post cikkei uralják, a legtöbbször belinkelt cikk pedig a New York Times márciusi összeállítása lett a japán katasztrófa műholdas felvételeivel. A második a CNN szeptemberi cikke arról, hogy egyre több amerikai tanár adja fel a hivatását a diákok szüleivel való konfliktusok miatt, a harmadik pedig egy városi legendát körüljáró cikk szintén a CNN-től, amiben minden horoszkóphívőt megnyugtatnak, a pletykák ellenére nem fognak megváltozni a csillagjegyek.

Elindult az Indamedia média és marketing-kommunikációs kiadványa.

További szakmai tartalmakért kattints és kövess bennünket!

MEGNÉZEM
Ma is tanultam valamit 5

Megint 150 vadonatúj, izgalmas téma ismét meglepő válaszokkal

MEGVESZEM