Jusztina
11 °C
22 °C

Épül a világ legnagyobb repülője

2011.12.30. 14:59

Paul Allen, a Microsoft egykori társalapítója, ma főállású milliárdos befektető 2004-ben szállt be az akkor magáncégek szintjén még éppen csak szárnyait próbálgató űriparba. Ma a legmodernebb magáncég által fejlesztett űrhajónak számító SpaceShipOne mögött álló cég tulajdonosaként nagyjából ott tart az űriparban, mint a nyolcvanas években Microsoft-alapítóként a szoftveriparban volt. Cége új fejlesztése az űrhajókat a légkör felsőbb rétegeiig emelő, a felszállásban segítő Stratolaunch nevű jármű, szárnyfesztávolságát tekintve a világ legnagyobb repülőgépe.

A Stratolaunch megépítésére külön céget alapított Allen, Burt Rutan híres repülőgép- és űrhajótervezővel, és a volt NASA-igazgató Mike Griffinnel. A gép tervei igazán grandiózusak: hat motor fogja hajtani, a szárnyfesztávolsága 117 méter (ez nagyjából a kétszerese egy Boeing 747-nek), a tömege 514 tonna. A felszálláshoz 3600 méteres kifutópályára lesz szüksége, és rakományát 9100 méter magasba emeli. A rakomány valójában egy űrhajó, ami ebben a magasságban beindítja a hordozórakétáját (a SpaceX által gyártott Falcon 9-es egy speciális változatát), leválik a Stratolaunchról, és így indul el az űr felé. Az űrhajó 6 tonna rakományt tud majd szállítani.

A megoldás hasonló, mint a NASA által az űrsiklók szállításéhoz használt SCA repülőgépeké, és nagy előnye, hogy az űrhajó hajtóművének a fellövés legnehezebb, első szakaszában nem kell megbirkóznia a gravitációval és a légellenállással, így kisebb teljesítmény is elég a Földtől való elszakadáshoz. Ezáltal az egész fellövés jóval olcsóbb lehet, mint a hagyományos megoldásokkal. A Stratolaunch első tesztrepülései 2015-ben várhatók, az első éles bevetése pedig 2016-ban. A nemzetközi űrállomásra tartó teherszállító hajók fellövése mellett alkalmas lesz műholdak pályára állítására is. A gép nagyrészt Boeing 747-esek alkatrészeiből áll majd. Egyelőre a tervezés fázisa zajlik, illetve a hangár felhúzása, ahol összeszerelik majd az óriásgépet.