György
12 °C
23 °C

Levált a burkolat a hangsebesség hússzorosát elérő Falconról

2012. 04. 26. 08:52

Saját burkolatának levedlése okozta a hangsebesség hússzorosát is elérő Falcon HTV-2 elnevezésű hiperszonikus repülő 2011 augusztusi végzetét, áll a DARPA most kiadott jelentésében. A Pentagon haditechnikai kutatásait irányító szervezet hét hónapon át elemezte a repülés telemetriai adatait, míg eljutott a végleges következtetésekig.

HTV-2 render-original
3d render a Falcon végzetéről

A jelentés szerint a gép burkolata „a vártnál nagyobb mértékben vált le a szerkezetről, és a keletkezett rések impulzív rezgéseket generáltak a majdnem 21 ezer kilométer óránkénti sebességet is elérő jármű körül”. Az adatok szerint a gép aerodinamikai rendszere eleinte még úrrá tudott lenni a zavarokon, az erős rezgések miatt az automatika végül az óceán vizébe irányította a Falcont.

A Falcon a DARPA és a Boeing repülőgépgyár közös fejlesztése, az amerikai hadsereg Prompt Global Strike nevű programjának egyik tagja. Ezt a rendszert 2015-ben szeretnék beindítani, és a célja az, hogy a Föld bármelyik pontjára egy óra alatt odaérő, precíziós taktikai csapásra képes technológiát hozzanak létre. A Falcon terveiben a hangsebesség hússzorosára képes, nukleáris fegyverekkel felszerelt, emberi pilóta nélküli repülőgép szerepel, amit egy Minotaur 4-es rakéta visz fel az atmoszféra felső rétegeibe és állít pályára, és az egy órás szintidő alatt több mint 10 ezer kilométeres távolságba képes elérni, és ott a feladatát végrehajtani.

A tavaly augusztusi teszt már a második sikertelen próba volt, az első alkalommal a földi irányítás 9 perccel az indítás után vesztette el a kapcsolatot a géppel. A hiperszónikus harci gépek fejlesztése általában véve is nehéz kenyér, legutóbb júniusban a világ leggyorsabb repülőgépeként felvezetett közös NASA-Boeing fejlesztésű X-51 Waverider hasalt el egy éles teszten.