Egymilliárdba kerülhet a Facebooknak az Opera
További Tech cikkek
- Olyat hibát produkál a Windows, hogy garantáltan mindenki kiugrik a székéből
- Könnyen megeshet, hogy a Google kénytelen lesz eladni a Chrome-ot
- A Huawei hivatalosan is bejelentette, előrendelhető a Mate 70
- Lesöpörheti Elon Musk X-ét a Bluesky, már a Google is relevánsabbnak találja
- Ezek a leggyakrabban használt jelszavak – érdemes változtatni, ha ön is használja valamelyiket
Egy nap alatt 26 százalékot emelkedett a norvég böngészőgyártó, az Opera részvényárfolyama a hírre, hogy a Facebook felvásárolná a céget. Bár az érintettek hivatalosan nem erősítették meg, hogy valóban tárgyalnának a felvásárlásról, piaci elemzők szerint tökéletesen indokolt és ésszerű lépés lenne a Facebooktól egy ilyen befektetés.
Az Opera a desktop gépek böngészőpiacán alig mérhető, 1 százalék körüli részesedéssel bír, a böngészőjük régóta nem tud kitörni az egzotikus érdekesség skatulyából, bár technikailag felveszi a versenyt a vetélytársaival. Nem úgy a mobilos versenyben, ahol az Opera Mini és az Opera Mobile óriási népszerűségnek örvend. A böngésző trükkje az, hogy az oldalak betöltését az Opera saját szerverein keresztül végzi, amelyek előzékenyen előre tömörítik, és mobilos megjelenítésre előkészítik azokat. A böngészés és az oldalak betöltése így két-háromszor gyorsabb is lehet, és az adatforgalmat is jócskán lecsökkenti. Ez jellemzően olcsóbb, gyengébb képességű telefonoknál, és kisebb adatforgalmat engedélyező mobilnetes csomagoknál észrevehető.
Az Opera 200 millió felhasználójának jelentős része éppen ezért a fejlődő országokból való (különösen nagy a tábora például Indiában és Brazíliában), és nem drága okostelefonokkal, hanem kisebb tudású, olcsóbb díjcsomagokkal felszerelt készülékekkel netezik. Ez pedig pontosan az a közeg, ahonnan a Facebook a felhasználói táborának növekedését várja a közeljövőben (a gazdag nyugati országokban ugyanis már nincs nagyon hová nőnie).
A közösségi oldal nagy problémája, hogy egyre jellemzőbb a mobilos alkalmazásokon keresztüli elérése, viszont reklámokat egyelőre csak a hagyományos weboldalon jelenít meg. Ezt a kihívást a lehető leghamarabb és leghatékonyabban egy saját böngészővel lehetne legyűrni, ami ráadásul már alapban komoly piaci részesedéssel és bejáratott márkanévvel bír. Az Opera így tökéletes célpont lenne a Facebook tőzsdei belépéssel szerzett milliárdjainak elköltésére.
A piac pedig azt várja, hogy a Facebook nagyon hamar és nagyon hatékonyan elköltse a pénzét, olyan befektetésekre, amelyek gyorsan nyereségessé válnak. A nagybefektetők azért tartották a részvénykibocsátás előtt túlárazottnak a cég papírjait, mert a jegyzési árfolyam a cég értékét közel százmilliárd dollárra, nagyjából százévnyi nyereségének megfelelő szintre tette. A Facebooknak gyorsan fel kell pumpálni a nyereségét, ha el akarja hitetni a saját befektetőivel, hogy mégsem volt túlárazott (ez egyelőre nem sok sikerrel zajlik, a részvényárfolyam több mint húsz százalékot süllyedt a bevezetés óta).
Az Opera a norvég tőzsdén van jegyezve, és a Facebook-felvásárlás okozta megugrás után a piac közel 700 millió dollárnak megfelelő norvég koronára tartotta az értékét. A vezető norvég bank, a DNB szakértői úgy nyilatkoztak a Reutersnek, hogy az árfolyam még jobban emelkedni fog, ha hivatalosan is elkezdődnek a tárgyalások, és a közösségi oldalnak komoly prémiumot kell még efölött is fizetnie a böngészőgyártónak, így a végleges ár az 1,35 milliárdot is elérheti. Más szakértők a potenciális vételárat 1, illetve 1,2 milliárdra becsülték. Az üzletre árnyékot vet, hogy az Opera alapítója, és legnagyobb résztulajdonosa, Jon S. Von Tetzchner a felvásárlás ellen emelt szót, és azt nyilatkozta, a böngészőnek és a cégnek az organikus fejlődés az útja, nem a felvásárlás.