Kiszűrik a kontárokat a webshopok piacán
További Tech cikkek
- Az Instagram ezentúl korlátozza a politikai tartalmakat
- Japán szigorítana a mesterséges intelligencia fejlesztésén
- Elképesztő változáson esik át a Waze
- Fél évig akár féláron is használhatják a vezetékes internetet a Digi előfizetői
- Aggódik az Apple az iPhone miatt, biztonsági kockázatokat rejthet egy uniós szabályozás
Tavaly novemberben indult el a Vedd a neten! kampány, aminek a legfőbb célja a fogyasztók internetes kereskedelem iránti bizalmának növelése volt. A fő üzenet az volt, hogy az online vásárlás biztonságos, kényelmes és olcsó. Sajnos a webshopok piacán még jópáran halásznak a zavarosban, ezért muszáj foglalkozni a kereskedőkkel is. A SzEK.org nevű egyesület újabb akciót indít, hogy megtisztítsa a piacot a kontároktól, és a vásárló könnyedén meg tudja különböztetni a hazai jogszabályoknak megfelelő, átláthatóan működő webshopokat a többitől.
A SzEK.org a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatósággal (NFH) együttműködve kidolgozott egy minősítési rendszert, amely a vevők tájékoztatása mellett a boltosoknak is segítséget nyújt a jogszerű működéshez. Már a regisztrációs folyamat is sok támpontot ad a cégeknek. Első lépésben ugyanis a minősítésre regisztráló cégnek ellenőriznie kell az általa működtetett boltot egy 60 kérdésből álló lista alapján. Ezen egyszerűen megválaszolható, jogszabályokban meghatározott elemek vannak.
“A fogyasztót nem zavarja, hogy a bolt weboldalán nincs jól láthatóan feltűntetve a cég neve, adószáma és adatkezelési nyilatkozata, mert általban csak megkeresi az őt érdeklő árut, fizet, és távozik. Pedig ezek olyan hibák, amelyek miatt a NFH kifogásokat tehet.” - mondta Kis Ervin Egon, a SzEK.org elnöke.
Ha a boltos mindent rendben talál, akkor második lépésben a SzEK.org szakembere vizsgálja át a portált, hogy igaz-e, amit a bolt magáról állít. Ha igen, akkor aktiválják a regisztrációt, és a bolt kap egy kódot, amit beilleszthet a weboldalára. Az oldalon megjelenő minősítő tanúsítványra kattintva a felhasználó megnézheti a bolt adatlapját, hogy milyen szempontoknak kellett megfelelnie. Ugyanitt panaszt is tehet, ha valamit nem talált megfelelőnek.
Kis Ervin Egon elmondta, hogy jövőre indul a minősítés harmadik fokozata, amelyben a SzEK.org szúrópróbaszerűen komolyabban is ellenőrzi majd a tanúsítványt kapott boltokat, és a szemrevételezés mellett próbavásárolni is fognak. Ezzel kiszűrhető többek között az is, ha egy online bolt a weboldala áttervezésekor nem tart be minden javaslatot. Ami előfordulhat figyelmetlenségből is. A SzEK.org becslése szerint évente körülbelül 240 webshopot tudnak majd ellenőrizni.
Jogos kifogások
A fogyasztóvédelem a teljes kereskedelemben az esetek 35 százalékában emel kifogást, az e-kereskedelemben azonban 85 százalék a kifogások aránya. “Ez nem azt jelenti, hogy az online boltok ennyivel rosszabbak lennének. Szigorúbbak a szabályok, másrészt pedig még kevésbé kialakult az e-kereskedelem működése. Az NFH olyan apróságokat is kifogásolhat, hogy az általános szerződési feltételekben (ászf) nincs leírva: a szerződés nyelve magyar.” - mondta Kis Ervin Egon.
Előfordulnak komolyabb, szándékos hibák is. A szakember szerint gyakori, hogy a boltok lemásolják egymásról az ászf-et, ami azért baj, mert ennek a szerződésnek az adott bolt értékesítési folyamatait kell leírnia. Néhányan lemásolják az ászf-et, az elején átírják a cég nevét, de az utána következő bekezdésekben olyan dolgok találhatók, amikkel egyáltalán nem is foglalkozik a hanyag másoló.
A minősítést két évre kapják meg a webshopok, és a SzEK.org egyesület tagjai idén ingyen jelentkezhetnek. A regisztráltak szolgáltatást is kapnak, például a rendszer követi majd a törvényi változásokat, és folyamatosan ehhez igazítja az ellenőrzőlistát. Kis Ervin Egon elmondta, hogy csak egyféle minősítés lesz, mert nem volt cél, hogy kiválogassák az elitet. A minősítés azt jelzi, hogy az adott bolt megfelel a jogszabályoknak. Két nagy árösszehasonlító, az arukereso.hu és az olcsobbat.hu is csatlakozott a minősítési rendszerhez.
A SzEK.org kizárólag magyar boltokat minősít, amelyek hazánkban fizetnek adót. Ez azért fontos, mert vannak olyan külföldön bejegyzett webshopok, amelyek olcsóbbak ugyan, de nem tudnak áfás számlát adni (vagy esetleg semmilyent sem). A szakember szerint aki nulla százalékos áfát alkalmazó boltokban vásárol, az önként mond le a fogyasztói jogairól.