Mobilcéggé vált a Facebook

2013.01.31. 00:02
Ahogyan lassan az összes többi technológiai óriáscég, a Facebook is közzétette a karányonyi negyedévről szóló pénzügyi jelentését. A tavaly májusban a tőzsdére ment, és azóta ott igancsak kalandos utat bejárt cég eredményeit kitüntetett figyelemmel követi az üzleti világ, és az internetezők is, ilyen odafigyelést legfeljebb az Apple kap még a hitech iparból. Az érdeklődés nem is véletlen: a Facebook sikere vagy bukdácsolása, a befektetők elégedettsége  az egész online piacra óriási hatással van.

2012-ben a Facebook elérte a stabilan egymilliárd feletti felhasználószámot, és igazi mobilos céggé vált - összegezte az év tanulságait az oldal alapítója, Mark Zuckerberg. A vezérigazgató-cégtulajdonos csillagászati számokat tett le a befektetők elé, amelyek az elemzői várakozásokat is felülmúlták. A tavalyi utolsó negyedév bevétele túllépte a másfél milliárd dollárt (2011 karácsonyakor még csak 1,1 milliárdnak örültek a Menlo Park-i főhadiszálláson), ebből 523 millió ott is maradt adózás előtti nyereségként a cég kasszájában. Vagyis a Facebook ismét masszívan nyereséges, és kisebb-nagyobb zökkenőkkel ugyan, de sikerült túlélnie a tőzsdére lépése utáni zavaros időszakot, amikor óriási pénzeket kellett kifizetnie a saját alkalmazottai felé részvényopcióként, ők pedig kénytelenek voltak olcsón eladni a részvényeiket, hogy ki tudják fizetni az ilyenkor szokásos adót.

A Facebook bevételének legnagyobb része továbbra is a reklámokból származik, a karácsonyi negyedévben 1,33 milliárd dollár volt a hirdetésekből befolyó összeg, ehhez 256 milliót adott hozzá a fizetős facebookos szolgáltatások (például mikrotranzakciós játékok) forgalmából leeső jutalék. A teljes éves bevétel 2012-ben elérte az 5 milliárdot, ebből 4,27 volt a reklámpénz. A növekedés brutális: 2010 óta két és félszeres, 2011-hez képest közel negyven százalékos.

Az aktív felhasználók (ez alatt a legalább havi egyszer bejelentkezőket érti a cég) tábora az egymilliárdos határ tavaly őszi áttörése óta is növekszik, karácsonykor 56 millióval lépte túl a milliárdot. Vagyis 49 millióval többen csatlakoztak ősz óta az oldalhoz, mint amennyien elhagyták. Észak-Amerika 193, Európa 261, Ázsia 298 millióval veszi ki a részét ebből, a maradék 304 a világ többi része. Csökkenést vagy stagnálást az időnként felröppenő pletykák ellenére egyik földrész sem mutat. Napi szinten aktív a facebookozók közel kétharmada - itt az európaiak a legszorgalmasabbak, 169 millióval vesszük ki a részünket a teljes, 618 milliós napi látogatószámból.

A havi aktív felhasználók számának alakulása (forrás: Facebook)
A havi aktív felhasználók számának alakulása (forrás: Facebook)

A mobil platformokról bejelentkezők (havi 680 millió felhasználó, ebből 157 millió kizárólag mobilról jelentkezik be) száma óriásit nőtt, rájuk utalt Zuckerberg azzal, hogy mobilos céggé vált a Facebook. Na meg arra, hogy a hirdetési bevétel 23 százalékát a mobilos Facebook-verziókban megjelenő reklámok termelték, ami óriási szám ahhoz képest, hogy tavaly ilyenkor a mobilos Facebookon még egyáltalán nem is voltak reklámok.

Bár a felhasználókat tekintve a Facebook már rég nem USA-központú oldal, a bevétel legjelentősebb része még mindig innen jön. Karácsonykor 780 milliót termelt a Facebooknak a hazai felhasználóbázis, az európaiak 440-et, az ázsaiak 198-at, míg a világ többi részének facebookozói 167 milliót. Ez jól mutatja azt, hogy az oldal mennyire eltérő áron tud eladni egy amerikaiaknak célzott hirdetést, mint mondjuk egy magyaroknak, vagy éppen japánoknak szólót. A Facebooknak valójában mi magunk, a felhasználók, illetve az üzenőfalaink reklámfelülete a terméke, ezt adja el a hirdetőknek. Egy átlagos felhasználó reklámfelületei, és facebookos fizetéseiből levett jutalék 2012-ben 5,32 dollárt hozott a Facebook konyhájára, ebből 1,54-et karácsonykor termelt. Az amerikai felhasználók viszont ennek majdnem a háromszorosát, átlagosan évi 13,6 dollárt hoznak, az európaiak 5,9-et, vagyis éppen csak az átlag fölött, egy ázsiai felhasználó évi 2,3 dollárt, még a világ egyéb részeiről bejelentkezők csak 1,8-at érnek évente.

Ennyit pénz hoz egy felhasználó a közösségi oldal számára (forrás: Facebook)
Ennyit pénz hoz egy felhasználó a közösségi oldal számára (forrás: Facebook)

A jelentés kitér arra is, hogy mire költi a cég a pénzét. A másfél milliárdos bevételből közel 400 millió ment el a cég saját fenntartására, üzemeltetési költségekre, 300-at költöttek el kutatás-fejlesztésre, közel 200-at marketingre, 170-et vittek el az általános és adminisztratív kiadások, így jött össze a kiadási oldal bő egymilliárd dollárja negyed év alatt. A cég továbbra is dinamikusan növekszik, tavaly 1,2 milliárdot költöttek beszerzésekre, ingatlanok vásárlására, szerver- és infrastruktúrafejlesztésre, az alkalmazottak száma pedig eközben 3200-ról 4600-ra emelkedett.

Elemzői kérdésre Zuckerberg ismét cáfolta, hogy a Facebook saját márkás okostelefon piacra dobását tervezné ("Ha eladnánk 10 millió darabot, azzal is csak a felhasználóink 1 százalékát érjük el, szóval kit érdekel?" - kommentált a cégvezér), és arra is célzott, hogy a facebookos hirdetésekben új médiatípusok fognak bemutatkozni hamarosan, ami valószínűleg a videós reklámokat jelenti.

Elindult az Indamedia média és marketing-kommunikációs kiadványa.

További szakmai tartalmakért kattints és kövess bennünket!

MEGNÉZEM
Ma is tanultam valamit 1-2-3-4-5

5 könyv
Több mint 600 meghökkentő, érdekes és tanulságos történet!

MEGVESZEM