Szilárda
0 °C
6 °C

A Playstation 4-re vár a világ

2013.02.19. 11:01

Bár hivatalosan még senki nem mondta ki, a Sony nagy hangon beharangozott szerdai New York-i sajtótájékoztatójának sztárja minden bizonnyal az új játékkonzol, a Playstation 4 lesz. Az érdeklődés elsöprő, az esemény 45 másodperces előzetes videóját, amiben gyakorlatilag semmi nem történik, 7 millióan nézték meg pár nap alatt a YouTube-on.

Hogy miért olyan fontos ez a bejelentés? Az új Playstation sikere vagy bukása a Sony következő fél évtizedét meg fogja határozni (és rajta keresztül az egész japán hitech iparágét is befolyásolja), az pedig, hogy a konzol mit fog tudni, a videojáték-iparra lesz óriási hatással. Nagy kérdés, mit tanult a cég a Playstation 3 hibáiból, és a Sonyt évekre több százmilliós veszteségbe taszító konzol után milyen trükkel teszi életképessé a következő generációt. Ráadásul olyan környezetben, ahol a cég a szórakoztató elektronika többi ágában messze nem domborít olyan jól, mint 5-6 éve.

Mi van a dobozban?

A Sonynál láthatóan jól működik a titoktartás, a nagy esemény előtt egy nappal csak az új konzol kontrollerjéről szivárogtak ki fotók, minden más csak találgatás és pletyka a PS4-gyel kapcsolatban. Még a neve is: a fejlesztés az Orbis kódnév alatt futott, és mivel Japánban a négyes számot szerencsétlennek tartják, lehet hogy ez marad a végleges név is. A kontroller a netre kikerült fotókon meglehetősen hasonlít a régi Playstationök jól bevált irányítójára, pluszban egy apró érintőképernyő, egy kis hangszóró, egy ismeretlen funkciójú gomb, egy szintén beazonosíthatatlan csatlakozó, valamint egy mozgásérzékelő szenzorának tűnő sáv jelent meg rajta.

Kiszivárgott fotó a Playstation 4 controllerének prototípúsáról
Kiszivárgott fotó a Playstation 4 controllerének prototípúsáról
Fotó: Destructoid

A konzolról a legmegbízhatóbbnak tűnő híreket a befolyásos amerikai gazdasági lap, a Wall Street Journal szállítja az utóbbi napokban, a lap értesülései közül a legérdekesebb az a Sony belső köreiből származó információ, hogy a konzol fejlesztésekor nem elsősorban a nyers teljesítmény növelése és a még látványosabb grafikai megjelenítés volt az elsődleges cél, hanem hogy "a játékosok új módokon lépjenek interakcióba a géppel". Ez éppen ellentmond annak a trendnek, amit a Sonytól a CES kiállításon láthattunk: ott minden az új technikai bravúr, a 4K felbontás körül mozgott, és a cég láthatóan sokkal jobban rástartolt az ultra hd felbontásra, mint a konkurensek. Minden nagy cég bemutatott egy sor 4K-tévét, a Sony azonban ezek mellett a 4K felbontást támogató médialejátszókat és kamerákat is. Ebbe a sorba remekül beleillene a 4K-s Playstation, ami egyrészt az első játékkonzol lehetne, ami a brutális képminőséget produkálni tudja, másrészt olcsó, és a bejáratott márkanévvel gyorsan elterjedő 4K-lejátszó is. Ez nem lenne új taktika a Sony számára, pontosan ugyanígy dobták piacra a bluray-lejátszóként is működő Playstation 3-at. A cégnek ráadásul komoly érdekeltségei vannak a tévés és mozis iparban, így 4K-s tartalommal is el tudná látni a lejátszót.

A másik fontosnak tűnő, és új értesülés, hogy a Playstation 4 szakít a PS3 unortodox, hatalmas számítási teljesítményt adó, de nagyon bonyolult belső struktúrájával, és visszatér a hagyományos megoldásokhoz, csak egyszerűen erősebb processzorokat és több memóriát használ majd. Ez a döntés azt a problémát is magával hozza, hogy valahogyan futtatnia kell majd a gépnek a PS3-ra írt játékokat (ezt a kompatibilitást aligha meri feláldozni a Sony, hiszen a régi gépre írt játékok adják az első hónapokban az elérhető tartalom nagy részét, ráadásul megkönnyíti a PS3-ról PS4-re váltást is a rendszer). A CBS hírei szerint a megoldás az lesz, hogy a PS4 kizárólag aktív online kapcsolattal működik majd, és a régi játékokat nem a konzol, hanem a Sony szerverparkja fogja futtatni (a tavaly 380 millió dollárért felvásárolt Gaikai technológiájával), majd azokat egyszerűen videóstreamként tálalják a játékosnak. A konzol további képességei az élőbeszédes hangvezérléstől a 3D-megjelenítésig a már találgatások kategóriájába tartoznak.

Sokba fog kerülni hogy olcsó lesz

Fontos kérdés még az ár – a Playstation 3 legolcsóbb verziója 500 dollárba került, vagyis jóval drágább volt, mint a konkurens Xbox360 – és ez különösen az első évekbe elég rosszat tett az eladásoknak. A Los Angeles Times értesülései szerint a Sony most megpróbálja elkerülni ezt a csapdát, és a PS4-et agresszív árazással, 399, illetve 320 dolláros verziókban dobja piacra, vagyis a konzol nagyjából egy felső-közép kategóriás tablettel lesz egy árban. Ez viszont ezt jelenti, hogy a konzolt valószínűleg erős veszteséggel fogja adni a cég (valójában még a drága PS3 is az gyártási költség alatt került piacra), hogy hosszú távú befektetésként az eladott játékok árába épített jutalék tegye majd nyereségessé az egész bizniszt.

Ez bátor húzás, hiszen a cég évekig volt keményen veszteséges, és egész divíziók leépítésével, a tévégyártás drasztikus átalakításával sikerült csak tavaly nullszaldóra kihozniuk az eredményt. Ezek után ekkora kockázatot vállalni a Playstation 4-gyel hatalmas bizalmat fejez ki a cégvezetés részéről a konzolban. Ami nem is csoda, hiszen a nem egészen egy éve kinevezett új vezérigazgató, Kazuo Hirai a kilencvenes években éppen az első két Playstationnel a videojátékok világát meghódító konzolos leányvállalat, a Sony Computer Entertainment vezetője volt.

Minden játékkonzol annyit ér, és annyira lesz sikeres, amennyire jók a rajta elérhető játékok - és ez az a terület, ahogy a leendő Playstation 4-bejelentéssel kapcsolatban leginkább sötétben tapogatózik mindenki. A szupersikeres Grand Theft Auto sorozat idén várt, ötödik epizódjának megjelenési csúszása (késő tavasz helyett csak kora ősszel jön) azonnal elindította a pletykákat, hogy ez a PS4-es premiert jelenti egyben, de ezt minden érintett gyorsan cáfolta.

A Halo sorozatot készítő Bungie új játéka, a Destiny viszont szinte biztosan megjelenik majd PS4-re, amiben az a különösen pikáns, hogy a Halo az Xbox legfontosabb húzócíme volt, és a cég sokáig a Microsofttal szimbiózisban működött, aztán néhány éve kivásárolta saját magát. A Destiny egyébként egy sokszemélyes scifi akciójáték lesz, ennél többet egyelőre nem tudni róla. Ahogyan semmit nem lehet tudni a Sony saját belső játékfejlesztő stúdióinak esetleges PS4-es játékairól sem, holott egy új konzol érkezésekor mindig ezek, az úgynevezett first party játékok a legfontosabbak, mivel ezek a csapatok tudnak a legszorosabban együttműködni a hardver fejlesztőivel, és a legkorábban megkapni a fejlesztői gépeket.