Ilyen lesz az új Facebook

2013.03.06. 18:26

A Facebook pár napja kürtölte szét az amerikai sajtóban, hogy az oldal, azon belül is az üzenőfal gyökeres átalakítására készül, és az új látványterveket március 7-én mutatják be. Egy nappal a sajtókonferencia előtt a TechCrunch elrontotta a meglepetést, és bennfentes forrásokra, névtelenséget kérő Facebook-fejlesztőkre, és a közösségi média hirdetési piacának fontos szereplőtől származó információkra hivatkozva elárulta, mire készül Mark Zuckerberg. Eszerint a nagy átalakítás lényege az lesz, hogy az eddigi ömlesztett, és korlátozott szűrési lehetőségekkel megtámogatott üzenőfali hírfolyamunk helyett több, témák szerint szétválogatott hírfolyamotkapunk. Külön lesz fala a státuszüzeneteknek, az ajánlott linkeknek, a feltöltött fotóknak, videóknak, és a zenéknek, amiket az ismerőseink éppen hallgatnak. Ezzel párhuzamosan az üzenőfalak kinézete is megváltozik, a képek nagyobbak lesznek, és többféle, látványosabb hirdetések kerülhetnek bele.

A facebookos üzenőfal kinézete és funkcionalitása gyakorlatilag a 2006-os indulás óta változatlan, miközben az oldal más részei, például a profiloldal a Timeline megoldás bevezetésével óriási változásokon esett át. Az ömlesztett hírfolyam ugyan kapott pár éve egy kapcsolót, amivel elvileg a legfrissebb és a legfontosabb bejegyzések megjelenítése között választhattunk, de ez a gyakorlatban csak annyit jelentett, hogy újrakeverve, más sorrendben adta ki ugyanazt a tartalmat a rendszer. Az új megoldással az oldal tetején egy menüsorból választhatjuk ki, milyen típusú tartalmakra akarjuk szűkíteni a hírfolyamunkat.

A rendszer valójában nem annyira drasztikusan új, mint gondolnánk, a különféle menük mélyén elrejtve már léteznek egy ideje téma szerint szűkített hírfolyam-elérési lehetőségek, ezek közös jellemzője, hogy a kutya sem használja őket, éppen azért, mert sokat kell bogarászni a menüpontok között, hogy megtaláljuk őket. Erre a felhasználók 99 százaléka nem hajlandó, valószínűleg csak tesztelési céllal került be a rendszerbe 2011-ben a zenei hírfolyam (az ismerőseink zenés alkalmazásai által posztolt híreknek, a lájkolt zenészek oldalairól származó bejegyzéseknek, az ismerőseink aktivitásának zenei oldalakon), vagy 2012-ben a Pages feed, amiben csak olyan bejegyzések jelennek meg, amiket nem az ismerőseink, hanem az általunk kedvelt oldalak, miniközösségek írtak. Létezik egy Notes feed is, amiben a hosszabb, a normál státuszüzenetek terjedelmi korlátait túllépő bejegyzéseket gyűjti össze a Facebook.

A csütörtöki bemutatón a kiszivárgott hírek szerint ezeket az eddig elrejtett, speciális hírfolyamokat gyűjti majd csokorba a Facebook, kiegészítve még néhány tematikus csatornával, mint az oldalra (vagy az Instagramra) feltöltött fotóké, a belinkelt weboldalaké, vagy a videóké. Persze emellett a régi, ömlesztett tartalom is elérhető marad.

Az üzenőfalak grafikai designja is megváltozik, nagyobb, szélesebb hely jut majd a képeknek és a szöveges tartalmaknak is, ez pedig azzal jár, hogy nagyobb méretűek lesznek a hírfolyamokba beágyazott reklámok is (egyes források szerint ez a hirdetési árak emelésével is fog járni). Hogy a Facebook által eddig elutasított videós, flash-es, animáló, zenélő, automatikusan induló, külön rétegben felugró hirdetések, amelyek a hagyományos hírportálokat világszerte elborítják, vajon megjelennek-e a közösségi oldalon is a nagy újradesignolással, egyelőre nem tudni. Az biztos, hogy a tőzsdei belépés után a mélybe zuhant, és az induló szintet azóta sem elért részvényárfolyam emeléséhez a cégnek a bevételei felturbózására lenne szüksége, ehhez pedig a látványosabb, hatékonyabb, ezáltal drágábban eladható, de egyúttal idegesítőbb reklámok engedése lenne az egyik lehetséges út.

Elindult az Indamedia média és marketing-kommunikációs kiadványa.

További szakmai tartalmakért kattints és kövess bennünket!

MEGNÉZEM
Ma is tanultam valamit 5

Megint 150 vadonatúj, izgalmas téma ismét meglepő válaszokkal

MEGVESZEM