Cecília
4 °C
12 °C

Korlátokat ver a játékosok köré a Microsoft

2013.06.07. 17:07

Május 21-én mutatták be a Microsoft új konzolját, az Xbox One-t. A hardverről már a bemutató előtt sok pletyka keringett, és a Microsoft a gép leleplezése után sem sietett tiszta vizet önteni a pohárba. A szerencsétlen kommunikáció miatt nem volt egyértelmű, hogy állandó internetkapcsolat szükséges-e a játékok futtatásához és a konzol működtetéséhez, és a cég azt sem tisztázta, hogy játszhatunk-e a gépen használt játékokkal.

A Microsoft mostanra részletes magyarázatot adott mindenre. Kiderült, hogy a használt játékainkat továbbra is eladhatjuk, de nem akárhol, csak a megfelelő viszonteladóknál. Aki viszont ezeket megvásárolja, annak a Microsoft, az előzetes pletykákkal ellentétben, nem számít fel különdíjat. Ez azonban csak a platformtulajdonosra vonatkozik: egy játékkiadó például megteheti, hogy jelképes összeget fizettet a használt játékot vásárlókkal.

You pay my rent

A játékkölcsönzéssel kapcsolatban is sikerült tisztázni a helyzetet. Megtudhattuk, hogy az ismerőseinknek és barátainknak kölcsönadhatjuk a saját játékainkat, hogy kipróbálják, de csak akkor, ha az illető legalább 30 napja a barátlistánkon van. További korlátozás, hogy minden játékot csak egyszer adhatunk kölcsön, de elképzelhető, hogy ez csak átmeneti állapot. A Microsoft azt nyilatkozta, hogy a konzol megjelenésekor még nem lesz biztosított a használt játékok kölcsönzése és bérbeadása, de lehetséges, hogy a jövőben ez változni fog.

Mivel a megvásárolt játékok nem a felhasználói profilhoz, hanem a géphez kötődnek, egy gépen akár tíz különböző profilt is létrehozhatunk a családtagoknak; ők mindannyian futtatni tudják majd a megvásárolt játékokat. Mivel az Xbox One felhő alapú rendszert használ, a játékainkat akkor is futtathatjuk, ha más gépén jelentkezünk be, de arra már nincs lehetőség, hogy mi egy ismerős gépén játsszunk, miközben az egyik családtagunk otthon szeretne: egy játék egyszerre csak egy profillal futtatható.

You're always on my line

Mindehhez ráadásul stabil internetkapcsolat szükséges. A Microsoft közleménye szerint a konzol 24 óránként egyszer csatlakozik a hálózathoz – erre valószínűleg másolásvédelmi okokból van szükség. A huszonnégy órás limit azonban csak akkor érvényes, ha a saját gépünkön játszunk; ha más gépén jelentkezünk be a saját profilunkkal, a rendszer minden órában csatlakozni fog az Xbox Live-hoz. A Microsoft szerint erre azért van szükség, mert a szélessávú kapcsolat biztosítja, hogy a fejlesztők folyamatosan bővíthessék és javíthassák a játékot, ami így a játékosoknak is azonnal elérhető lesz. Ugyanakkor az egyjátékos címeket is csak úgy tudjuk futtatni, ha 1-24 óránként bejelentkezünk az Xbox Live-ra. A tévézés, illetve a bluray és DVD lemezek futtatásához nem lesz szükség netkapcsolatra.

A Microsoft szerint az Xbox One-hoz legalább 1,5 megabit/másodperces internetkapcsolat szükséges. Szerintük ez biztosítható: a cég az Akami felmérésére hivatkozott, akik szerint az átlagos internetkapcsolat sebessége manapság 2,9 megabit másodpercenként. Ha az ethernetes csatlakozás nem biztosítható, az Xbox One csatlakozni tud a mobil szélessávú hálózatokhoz is: a gépben két vezeték nélküli antenna, egy 1 gigabites ethernet port, illetve 802.11-es wifi van.

Szóba került az adatbiztonság kérdése is. A szakértők ugyanis aggályosnak tartották, hogy a konzolhoz csatlakoztatni kell a Microsoft mozgásérzékelővel, kamerával és mikrofonnal felszerelt szenzorját, a Kinectet, amit adatvédelmi szempontból aggályos lépésnek tartottak. A Microsoft szerint a Kinect készenléti módban csak a bekapcsolás parancsszavára („Xbox, on!”) fog reagálni, de még ez a funkció is kikapcsolható lesz. Azt is leszögezték, hogy a Kinect nem fog a mikrofonnal beszélgetéseket rögzíteni, sem feltölteni.