Gyöngyi
9 °C
9 °C

Robbanás előtt az okosórák nem létező piaca

2013.11.02. 19:54
Egymást taposva szivárogtatják ki és jelentik be a mobilgyártó cégek, hogy okosórán dolgoznak, senki nem akar lemaradni a több milliárd dolláros piacról. Egyelőre még csak tapogatóznak, hogy mit is tudjanak az órák, és még nem mutatták be azt, amelyik meg tudja hódítani a még nem is létező piacot.

Nem lehet úgy okosórákról beszélgetni, hogy ne jusson eszünkbe Dick Tracy karórája, amellyel először csak telefonálni, később már videotelefonálni is lehetett. A telefonos változat 1946-ban jelent meg a képregényekben, míg a képet is továbbító modell 1964-től látható a híres detektív csuklóján.

A koncepció tehát nem új, mégis olyan érzésünk van, mintha az elmúlt egy évben találták volna fel ezt a csuklóra erősíthető, kijelzős órát. Mostanában nem múlik el hét, hogy ne jelentené be valamely cég, de legalábbis ne pletykálják róla, hogy okosórán dolgozik. M indegyik komoly gyártó fejleszt valamilyen csuklóra erősíthető, hordható számítógépet. Több milliárd dolláros potenciális piacról van szó, senki nem akar kimaradni a következő évek legnagyobb üzletéből.

Évtizedes álom

Bár sokan azt gondolják, hogy ez még csak a jövő terméke, néhány cég már egy ideje piacon van saját okosórájával. A Microsoft pedig 2003-ban már bemutatott egy okostelefont a CES elektronikai kiállításon. A SPOT (Smart Personal Object Technology) koncepciója az volt, hogy ezt mindenféle elektronikai eszközzel össze lehet kötni. Ezt 2004–2008 között gyártották, de nem igazán terjedt el.

Még távolabbra nézve a múltban, az okosórák történetével foglalkozó összeállításokban a nyolcvanas évek elején piacra dobott Pulsar digitális órát tartják a legelsőnek. Ezt követte a Seiko néhány megoldása, amelyeknél már a kábeles szinkronizáció is jelen volt.

Néhány évvel ezelőtt a cégek az óratelefonokban látták a kiugrási lehetőséget: a Samsung, az LG és a Sony is bemutatott olyan órát, amely valójában telefon volt. Ezekkel valóban Dick Tracyként telefonálhattunk, de kevesen találták vonzónak, hogy egy mai csúcskategóriás okostelefonnál is többe kerültek.

Tavaly néhány startup indította újra az őrületet, ráadásul mostanra az alkatrészek elég kicsik és olcsók lettek ahhoz, hogy óraméretű kis készülékeket gyártsanak, és az alacsony áruk miatt szélesebb körben is elterjedjenek. A Samsung nemrég mutatta be a Galaxy Geart, a Sonynak sokadik modellje jelent meg idén, a közösségi pénzből fejlesztett Pebble, a telefonként működő Neptun Pine és az olasz i'm órákat is már meg lehet vásárolni.

Nem létező piac

A Sony és a Samsung kivételével a fent említett cégek kicsik, nem tudnak igazi áttörést hozni a piacon, amire akkor számíthatunk, ha a legnagyobbak többsége tényleg bemutatja saját okosóráját. Ráadásul nem létező piacról van szó, amit meg kell teremteni; ez lesz az az év, amikor egyáltalán mérhető számú órát dobnak piacra, az eladásokról még nem beszélünk. És ebben is az Apple lehet az úttörő, ők el tudják hitetni rajongóikkal, hogy elengedhetetlenül szükségük van valamire, amire korábban nem volt.

A Forbes előrejelzése szerint 2014 lesz az az év, amikor már elkezdenek terjedni az órák, vagyis vagyis nemcsak a szupergeek ismerősök kezén látunk majd ilyen eszközöket. Mert ugye idén is lehet Pebble-t venni az eBayen, és a Galaxy Gear is megtalálja az útját a véleményvezérek felé, de még messze nem tartunk ott, hogy általánosan elfogadott legyen ezeknek a kütyüknek a használata.

Ráadásul akárhogy is igyekeznek a cégek, a pletykák ellenére inkább jövőre fogják bemutatni az igazán úttörő megoldásokat. A Google nemrég megvásárolta a WIMM okosóra gyártó céget, az Apple pedig mindenhol próbálja levédetni az iWatch nevet. Egyértelmű tehát, hogy a mobilpiac két legjelentősebb szereplője az okosórák piacára is be akar lépni.

Kérdés persze, hogyan teszik ezt. Hiszen ha nem sietnek, akkor a nagyobb mobil- és számítógépgyártók mind megelőzhetik őket. De ez sem akkora probléma, hiszen az Apple iPhone-ja előtt is voltak okostelefonok és tabletek, mégis az Apple volt az, amely alapjaiban megváltoztatta a piacot. A Google pedig az Android operációs rendszerrel néhány évvel később végképp a feje tetejére állította az egészet, elérhetővé téve mindenkinek az okostelefonokat.

Mindez azt jelenti, hogy 2014-ben robbanásszerűen növekedhet a piac. Idén ötmillió leszállított darabot jósolnak az elemzők, jövőre 15 millió eladott példányra számítanak. A növekedés nem áll meg, 2015-re már 37 milliót tippelnek a hozzáértők. Hosszú távra nem nagyon lehet jósolni a technológiai piacon, de 2020-ra már 373 millió eladott darabbal számolnak.

A Citi egyik elemzője, Oliver Chen szerint az okosórák piaca hatalmasra duzzadhat a nem is olyan távoli jövőben, az éves forgalom elérheti a hatmilliárd dollárt, ráadásul a szokásosnál nagyobb árréssel dolgozhatnak a gyártók. A Forrester Research elemzője Sarah Rotman Epps mindehhez hozzátette, hogy az okosóra lesz az alapja a hordható számítógépek időszakának, ami egyre közelebb van. A felhasználók szeretik használni okostelefonjaikat, az új okosórákkal még közvetlenebb kapcsolatuk lesz mobiljaikkal, úgy tudják ellenőrizni a mobil állapotát, hogy nem kell azt kivenni a zsebükből, mégis minden információt megkapnak. Az már csak extra, hogy ezzel a telefon akkuja is lassabban merül, hiszen ritkábban kell bekapcsolni a hatalmas kijelzőt. 

Helyettesítő vagy kiegészítő?

Érdekesség, hogy nem a hagyományos piacokon fognak pörögni az okosórák, a növekedés nagy része Ázsiára koncentrálódik. Kína eddig is vonzotta a gyártókat, az olcsó androidos okosórák pedig valódi alternatívát jelenthetnek a fejlődő piacokon az olcsóbb androidos mobilokkal szemben. A fejlett piacokat sem kell temetni, itt azért lesz rájuk kereslet, mert az okostelefonok piaca lassan telítődik, így lehet fenntartani az érdeklődést majd az újabb termékek iránt. Értelemszerűen a két különböző piacon a különböző típusú órák lesznek népszerűek, az egyiken az olcsó mobilhelyettesítők, a másikon a drága mobilkiegészítők.

Ezzel el is érkeztünk az okosórákkal kapcsolatos lényegi kérdéshez, hogy mire valók? Helyettesítik az okostelefont, vagy inkább csak kiegészítik azokat? Az eddigi megoldások inkább a kiegészítő szerepet erősítették. A piacon lévő okosórák legtöbbje az okostelefon kiegészítője, jelez bejövő hívásoknál és üzeneteknél, illetve korlátozottan internetezni is lehet velük. A fejlesztések azonban újabb funkciókat is hozhatnak, amitől nem csak egy felesleges, csuklóra helyezett hívásjelzőnek néz ki az óra.

Számos kínai gyártó már idén piacra dobott androidos okosórákat, amelyek valójában a mobilt helyettesítik. Ezek ismeretlenek a világ többi részén, számottevő részesedésük sincsen, de ottani népszerűségük jelzi az igényeket. A NextMarket Insights szerint a jövőben három csomópont köré szerveződnek az okosórák, az egyik típus az Android valamely átalakított típusát fogja operációs rendszerként használni, a másik alternatív rendszert használ, mint a Pebble, a harmadik pedig valószínűleg az iOS lesz.

A jövő órái

Mint említettük, a nagyobb cégek mind okosórán dolgoznak. A legtöbben ezt be is jelentették, de van néhány, amely még mindig titokban fejleszti a terméket. Nem meglepő ez az érdeklődés a gyártóktól, senki nem szeretne kimaradni a még nem létező piac felosztásából. Nézzük sorban a gyártókat, a könnyebbség kedvéért ábécésorrendben.

Acer

Az Acernél az okostelefonok üzletágának elnöke idén júniusban jelentette be, hogy okosórán dolgoznak. A hordozható számítógépek felé fordul figyelmük, mert egy technológia cég nem tehet mást. Különlegessége pedig, hogy vezeték nélkül is tölthető lesz. Az órát 2014-ben dobják piacra.

Asus

Az Asus elnöke, Jonney Shih elismerte, hogy felmerült egy okosóra fejlesztése, néhány szimulációt és tesztet már el is végeztek laborjaikban. Elismerik, hogy nem maradhatnak ki az ígéretesnek tűnő piacról.

Apple

Az Apple okosóráját már 2009 óta várják, minden évben felröppennek a pletykák, hogy most már tényleg nagy erőkkel dolgoznak rajta, és hamarosan be is mutatják. A mostani hírek annyiból komolyabbak, hogy az Apple elkezdett különböző szabadalmakat levédetni világszerte, többek között levédették az iWatch nevet is néhány országban. Állítólag száz mérnök, fejlesztő és dizájner dolgozik az 1,5 hüvelykes eszközön.

BlackBerry

Már 2010 óta a piacon van az InPulse nevű okosórájuk. A cég elkövette azt a hibát, hogy kiszervezte a gyártást az Allerta nevű cégnek, amely azóta elkezdte gyártani a Pebble-t.

Foxconn

Az Apple legnagyobb beszállítójának már nagyobb az ambíciója, minthogy csupán beszállító legyen. A gyár júniusban jelentette be, hogy iPhone-nal kompatibilis okosórát fejlesztene , de piacra dobásáról még nincsenek hírek. Az óra még a tulajdonosának légzését és szívverését is figyelné.

Google

A Google természetesen nem maradhat ki a piacból, ha az Apple beszáll. Bár nem erősítették meg a cégnél, idén márciusban szivárgott ki, hogy az Android-részleg már dolgozik az órán, és még idén piacra dobnák, de legalábbis bemutatnák. A hírek szerint a Google Now szolgáltatáshoz szorosan kötődik majd az óra.

LG

Az LG órájáról is márciusban szivárogtak ki hírek. Ennek bemutatójáról sem tudni még semmit, de a cég szóvivője azt mondta, hogy az LG híres arról, hogy mindenféle felhasználói igényeknek megfelelő mobilt gyárt, 2014 végéig például harminc új modellt mutatnak be. Nem egyértelmű megerősítése ez az okosórának, de azért gyanakodhatunk.

Microsoft

A Microsoft okosórájáról beszállítói beszéltek a lapoknak még áprilisban, de ennél közelebbit azóta sem sikerült kideríteni. A beszállítóktól állítólag 1,5 hüvelykes kijelzőket rendeltek, amiből mindenki arra következtet, hogy okosórát fognak gyártatni. Az még nem tudni, mikor.

Samsung

A Samsung nem engedheti meg magának, hogy bármilyen szinten lemaradjon az Apple-től, már léptek a pletykákra, és gyorsan bemutatták saját megoldásukat, a Galaxy Geart.

Sony

Mint említettük, a Sony okosórája már létezik, először tavaly márciusban mutatták be, idén jött ki a megújított modell.

Toshiba

A Toshiba annyival jár a többi cég előtt, hogy ők már be tudtak mutatni egy prototípust. Persze ez nem jelent semmit, hiszen végleges megjelenési dátumáról még semmilyen hírek nem érkeztek.

Kínálatban tehát nem lesz hiány, de a legfontosabb kérdés az ár lesz. A most piacon lévő készülékek ára 100–350 dollár között mozog. Ennél nem lehet több, ha azt akarják, hogy el is terjedjenek a piacon, de inkább az alacsonyabb árszintet kell belőniük a kirobbanó sikerért.