Vendel
5 °C
20 °C

A Vatikánba is betört a warez

2013.11.15. 15:36

Miles Jacobson, a főleg Nagy-Britanniában óriási népszerűségnek örvendő focimenedzser-játék, a Football Manager-széria vezető fejlesztője érdekes előadást tartott a londoni LGC konferencián a számítógépes játékokat sújtó kalózkodásról. A játékkiadók régóta mondogatják, hogy az illegális másolatok ölik meg a pécét mint játékplatformot, de konkrét adatokat arról, hogy mégis milyen méreteket ölt ez a jelenség, még nemigen mondott senki. Jacobson a játéka legújabb, a címében a 2013-as évszámot viselő epizódjával tett egy kísérletet, hogy felderítse a kalózkodás mértékét.

A játék 2012 novemberében jelent meg, és a kiadó Sega közleménye szerint fél év alatt 940 ezer példány kelt el belőle. A Gamerankings tesztgyűjtő oldal szerint a gémer magazinok 86 százalékos átlagos értékelést adtak rá, ami nagyon jónak számít. Jacobson szerint a játék másolásvédelmét nagyon sokára, 2013 májusának elejére sikerült csak feltörni, és így működő kalózverziót készíteni. A védelem eltávolítása azonban aktivált egy titkos kódot a játékban, aminek segítségével a fejlesztők követni tudták, milyen ip-címekről töltik le és használják a játék illegális másolatait.

A statisztika szerint az azóta eltelt fél évben a Football Manager 2013-at 10,1 millióan töltötték le warez verzióban, vagyis tízszer annyian, mint ahányan megvették. A legtöbb letöltést kínai ip-címről regisztrálták (3,2 millió), aztán a török (bő egymillió) és a portugál (781 ezer) játékosok következtek, végül negyedik helyen az olaszok jöttek 547 ezer illegális letöltéssel. Nagy derültséget váltott ki a konferencia közönségében, amikor Jacobson elárulta, hogy az olasz letöltések között volt egy vatikáni ip-címről indított is.

Bár a játékkiadók hajlamosak minden egyes letöltött kalózverziót elmaradt vásárlásnak tekinteni (Magyarországon is az illegális letöltések számát a kiskereskedelmi árral beszorozva szokás megállapítani az okozott kárt büntetőügyekben), de Jacobson szerint ez az elképzelés nevetséges. A fejlesztő becslése szerint a kalózverzió letöltői közül még 176 ezren vették volna meg a játékot, ha a másolásvédelmet máig nem sikerül eltávolítani a programból - legalábbis ezt jelezte előre az eladások addigi alakulása, és az eladási görbe megzuhanása a kalózverzió megjelenésekor. Ez azt jelenti, hogy a kalózoknak mindössze 1,7 százaléka tekinthető valóban elveszett vásárlónak. Viszont még ez a meghökkentően alacsony szám is 3,7 millió dolláros plusz bevételtől fosztotta meg a céget. Jacobson adatai szerint egyébként a tízmillió illegális letöltő 18 százaléka indította el a játékot legalább öt alkalommal, vagyis kevesebb mint egymillióan játszanak vele úgy, hogy fizettek érte, és több 1,8 millióan úgy, hogy nem.