Nándor
6 °C
22 °C

Nem, a háború még így sem játék

2014.06.27. 14:58

A Pentagon és a CIA nemrég közzétett egy, a drónpilótákkal és a drónokkal foglalkozó jelentést. Eszerint nem érdemes amiatt aggódni, hogy a távvezérlésű vadászgépeket irányító pilótákon eluralkodik az, amit a jelentés Playstation-mentalitásként emleget. A megnevezés arra utal, hogy azok, akik nem érzik közvetlen veszélyben az életüket, csak képernyőkön át látják a célpontot, olyan könnyen ölnek, mintha csak egy videojátékban látnák a célpontokat.

A jelentést három nappal azután hozták nyilvánosságra, hogy az Obama-kormányhoz közeli forrásból kiszivárgott a hír egy törvénytervezetről. Eszerint a kormányzat megpróbálja megteremteni a jogi alapokat ahhoz, hogy ha egy drónpilóta egy támadás során ártatlanokat ölne meg, azt járulékos veszteségként könyveljék el.

A Pentagon és a CIA jelentése, illetve a hétfőn kiszivárgott dokumentum szerzői abban egyetértenek, hogy a drónprogramot sokan károsnak tartják. Az ENSZ és az Amerikai Polgári Jogi Unió szerint a gyilkos drónok teremtik meg a Playstation-mentalitást, és a fiatal drónpilóták, akik videojáték-diétán éltek, most igazi embereket ölhetnek meg messziről, joysticket szorongatva. A jelentés szerint viszont igen kevés jel utal arra, hogy ez igaz lehet.

A drónokat még a Bush-kormány idején kezdte el használni az amerikai hadsereg, de Obama hivatali ideje alatt bővítették ki az arzenált. Az az aggály jogosnak tűnhet, hogy a drónpilóták nem teszik kockára az életüket, és nagy távolságból képesek csapást mérni - mindegy, hogy emberekről, autókról, vagy épületekről van szó -, de az utóbbi igaz a cirkálórakétákra vagy a mesterlövészpuskákra is.

Arról is sokan megfeledkeznek, hogy a drónpilóták valójában sokkal jobban látják a célpontot, amit ki fognak lőni, mint a vadászgépek pilótái, akik nagy sebességű járművekből, néhány másodpercnyi távolságra a célponttól kezdenek tüzelni. A drónpilótákat ráadásul ugyanúgy sújtja a poszttraumás stressz, mint a háborút megjárt vadászpilótákat.