További Tech cikkek
- Az Instagram ezentúl korlátozza a politikai tartalmakat
- Japán szigorítana a mesterséges intelligencia fejlesztésén
- Elképesztő változáson esik át a Waze
- Fél évig akár féláron is használhatják a vezetékes internetet a Digi előfizetői
- Aggódik az Apple az iPhone miatt, biztonsági kockázatokat rejthet egy uniós szabályozás
Idén százhuszan neveztek a budapesti Woman Startup Competition versenyre, amin alapfeltétel, hogy a csapat nagy része nő legyen. Az ötletgazda és szervező Müller Tamás elmondta, hogy ezzel a rendezvénnyel pozitív példát akarnak mutatni.
Alig 26 százalék a női vállalkozók aránya Európában, ami elég alacsony.
Jövőre már az egész EU-ra ki akarják terjeszteni a versenyt, ami valószínűleg nem lesz nehéz, mert a csapatok már most is Spanyolországtól Litvániáig lefedték a kontinenst. A Prezi közösségi terében megrendezett döntő tucatnyi résztvevőjével még a megmérettetés előtt ültünk le beszélgetni.
Telefonos segítséget kérek
A hétfői versenyen a magyar Gubbio nevű formáció, Bogdán Viki és Kupás Tibor csapata nyert, akik autista gyermekek neveléséhez készítenek segédeszközt, egy tableten futó appot. A grafikus Bogdán Viki a gyermekei óvodájában találkozott autisztikus gyerekekkel, tőlük leste el, hogy milyen rajzokkal kommunikáltak, és ebből indultak ki a fejlesztés során. Egy speciális naptárat állítottak össze, melyben rajzok segítségével kell megszervezni az autista gyermekek napirendjét. A rajzok nagyon személyre szabhatók, mert minden gyermek mást igényel. Van, aki fennakadna azon, ha egy rajzolt buszban nem ül sofőr, hiszen akkor a jármű nem is tud elindulni, mások azonban elvesznek a részletekben, és náluk inkább az egyszerűbb, sematikus ábrák működnek.
A Gubbio szoftverének prototípusát magyar szülőkkel tesztelik, csapatukban van pszichológus, és munkájukat Szilvásy Zsuzsanna, az Autisták Európai Szövetségének elnöke is segíti.
Szoftverük a tudósoknak is segíthet, hogy pontosabb képet kapjanak az autizmus ezernyi különféle megnyilvánulásáról. Kupás Tibor, a cég vezetője kifejtette, hogy már készülnek a nemzetközi megjelenésre is, az Autism Europe Barcelonában megrendezett konferenciáján keresnek külföldi partnereket a tesztelés kiterjesztéséhez.
Látni sem akarják
A második helyezett Ksenia Vinogradia egy hardvert mutatott be. A Comfee nevű formáció árnyékolókhoz készít utólag beépíthető, intelligens és olcsó távvezérlőt; állítólag ötödannyiba kerül a szerkezetük, mint az eleve motorizált rolók. A kütyüt más lakásvezérlő rendszerrel és össze lehet kötni, de nem muszáj, mert vannak benne fényérzékelő szenzorok, melyek segítségével teljesen automatikusan elforog a roló. Ha például bekapcsoljuk a lakásban a lámpát, akkor elsötétíti az ablakot, hogy kintről ne lássanak be. Az akkuit pedig a saját napeleméről tölti fel, tehát nem kell bekábelezni az ablakokat.
Az Észtországból érkezett Ksenia Vinogradia elmondta, az induláshoz szükséges 150 000 eurójuknak a harmada már megvan, ezért járják a világot, hogy más befektetőktől megszerezzék a maradék összeget. A hardvert a Kickstarteren is meg akarják futtatni, de csak akkor, amikor már megvan a végleges dizájn.
Falakban áll a pénz
Ezt ismerte fel Vladlena Taraskina, az osztrák Key To Office alapítója, aki a cégeknek segít, hogy pénzt keressenek az üresen álló tárgyalóikkal. Harmadik helyezést ért el az ötlettel, amit arra alapozott, hogy felmérések szerint csak a német nyelvterületen naponta 4000 céges találkozó történik külső helyszíneken, többnyire hotelek drága tárgyalóiban. Ők 20 százalékért cserébe szervezik meg a céges tárgyalók kiadását, óránként 15-20 eurós bérleti díjat javasolnak, és a szoftverük elintézi a tranzakciót, hogy ne kelljen az irodában ezzel foglalkozni.
Vannak alapkövetelmények is, hogy legyen víz, kávé és internet is az irodában, és természetesen a tulajdonosnak kell gondoskodnia a bérlők kiszolgálásáról. Érdemes is, mert a felhasználók ugyanúgy osztályozhatják a bérleményt és a bérlőket, mint más közösségi szolgáltatások esetében.
A Key To Office ahhoz keres befektetőt, hogy bővüni tudjon a régióban. Vladlena Taraskina számításai szerint városonként körülbelül 250 kiadható irodát kell találniuk, hogy elég nagy legyen a kínálat, és mindenhol 3-3 emberre van szükségük, akik megkeresik a kiadható irodákat, felmérik az állapotokat, és tartják a kapcsolatot az ügyfelekkel.
Mindenki legyen boldog!
Az volt a célom, hogy a közönségben mindenki mosolyogjon, és ezt sikerült elérnem. Pont ezért csatlakoznak a csapatunkhoz az emberek, mert érzik bennünk a szenvedélyt. A csapattársam a verseny után azt mondta, hogy nagyon büszke rám, ezért most boldog vagyok
- mesélte Jurgita Makselyte, a litván EveBuzz nevű csapat vezetője a versenyen szerzett élményeit. Bevallotta, hogy még utána is remegett a lába attól az adrenalinbombától, amit a színpadon állva kapott - ez mindent elárul arról, hogy a startupoknak miért izgalmas ilyen megmérettetésekre járni.
Az EveBuzz egy szabadidős programokat szervező alkalmazás. Kevésnek találták a Facebook tudását, sokkal nyitottabb rendszert álmodtak meg, melyben nem a fehasználók megosztásaitól és lájkjaitól függ, hogy mindenkihez eljut-e egy programajánlat.
A hasonló érdeklődésű embereket akarják összekötni, a tartózkodási helyük alapján. A felkínált programok lehetnek akár közös biciklizések is, melyhez a környékről kereshetünk útitársakat. A fizetős rendezvényeknek is akarnak segíteni, hogy közönséget találjanak, de egyelőre nem erre fókuszálnak, hanem a növekedésre. (Előfordult már, hogy autóval elhajtottam egy jó koncert mellett, met nem tudtam, hogy milyen rendezvényre igyekeznek az úton átrohangáló emberek, szóval ennek az ötletnek is van alapja.) Most 2500 követőjük van, és a bővüléshez már megtalálták a partnereiket: egyetemek és fesztiválok is csatlakozni akarnak hozzájuk.
A cseh MyStay egy szűkebb körnek, a hoteleknek készített appot, amivel akkor is ki tudják szolgálni a vendégeket, amikor azok elhagyták az épületet. Minden szállodára rá tudják szabni az okostelefonokon futó szoftvert, amibe offline térképet, ajánlott éttermeket, fontos telefonszámokat jelenítenek meg, és megkönnyítik a hotelbe való becsekkolást is, hogy a fárasztó utazá végén ne kelljen annyit sorban állni.
A térbeli pozíciónkat használná ki a magyar Popin csapata is, de ők a boltokra fókuszálnak. Azokat a kis üzleteket akarják megszólítani, akik nem tudnak az interneten hirdetni. Az általuk kitalált modellben nem azt kell megadni, hogy mit kedvelünk, hanem hogy mi az, amit egészen biztosan nem fogunk venni, így ugyanis nem fognak előugrani a mobilon zavaró és fölösleges ajánlatok. Az app felépítését és az üzleti modellt már kidolgozták, de minde most még csak papíron van meg, éppen programozót keresnek, aki segít nekik megvalósítani a terveket.
Hasznos közösségek
Egyenesen Spanyolországból érkezett a Ufeed, akik a vállalatoknak akarnak segíteni, hogy hasznosan költsék el a társadalmi felelősségvállalásra szánt pénzkeretüket. Az iOS-re és Androidra kiadott alkalmazásukban a felhasználók szavazhatnak, hogy melyik civil szervezet tevékenységét találják támogatásra érdemesnek, a vállalatok pedig a lájkok és megosztások száma alapján utalnak pénzt ezeknek a szervezeteknek, amíg tart az erre szánt havi keretük. Sara González elmondta, hogy ők csupán egy 15 százalékos jutalékot tesznek el, és most ahhoz keresnek befektetőt, hogy javítani tudják a felhasználói élményt, és ismertté tegyék az appjukat.
A londoni PetMe egyetlen támogatandó célt tart szem előtt: a kutyák adoptálását szeretné népszerűbbé tenni. Ebben van egy érdekes csavar, mert miközben óvatosan felhívják a figyelmet a telepeken tengődő gazdátlan állatokra, igazából a fajtiszta kutyát vásárlóktól is igyekeznek támogatást szerezni. Olyan divatos kiegészítőket találtak ki, amelyekkel a tulajdonosok összeöltözhetek a kutyájukkal, azonos mintájú kendőket viselve. Most olyan befektetőt keresnek, akivel ki tudják vinni a termékeiket a világpiacra.
Szintén a ruhaiparban vetné meg a lábát a Romániából induló Swapr. A használt cuccok csereberéjét szeretnék hatékonyabbá tenni, hogy elkerülhessük a vásárok tumultusait. A Tinder mechanizmusára építenek, azaz a felhasználónak ki kell választania a neki tetsző ruhákat, és azok alkotnak párt, akik egymással tudnának egy-egy darabot cserélni. Ez különösen hasznos lehet a gyerekruháknál, mert a kinőtt darabokat egyszerűbb becserélni egy másik darabra. A Swapr most még nem a bevételszerzésre, hanem a növekedésre koncentrál, a marketingköltésgekre keres befektetőt, és szükségük van egy Androidhoz értő fejlesztőre is.
Azt hiszem a színes kínálatot látva nem is lehet kérdéses, hogy való-e a nőknek az informatika,