Mi lesz, ha kereszteznek egy rakétát, egy motort, egy helikoptert és egy kenut?
További Tech cikkek
- Japán szigorítana a mesterséges intelligencia fejlesztésén
- Elképesztő változáson esik át a Waze
- Fél évig akár féláron is használhatják a vezetékes internetet a Digi előfizetői
- Aggódik az Apple az iPhone miatt, biztonsági kockázatokat rejthet egy uniós szabályozás
- Félelmetesen hihető módszerrel próbálkoznak a csalók
Egy brit tervező olyan rakétameghajtású motort épített, ami minden szárazföldi járműnél gyorsabban haladhat. A Jet Reaction nevű járgányból még csak egy prototípus készült el; ezt Walesben fogják tesztelni, mielőtt szeptemberben nekivágnak a rekorddöntési kísérletnek Utahban. A tervek szerint a Jet Reaction 425 mérföldes óránkénti sebességgel fog repeszteni; ez 683 kilométer óránként.
A Jet Reactiont egy ötvenéves oxfordi mérnök, Richard Brown tervezte, aki már épített két hasonló járművet, még a kilencvenes években. Brown szeretné megdönteni a szárazföldi járművek sebességrekordját – 376 mérföldes / 605 kilométeres óránkénti sebesség –, amit az amerikai Rocky Robinson állított fel 2010-ben. Ha sikerrel jár, és minden a tervek szerint megy,
a Jet Reaction másodpercenként 178 métert tehet meg.
A guruló rakétához Brown átépített egy gázturbinás motort, amit korábban egy helikopterben használtak. Brown keze nyomán a gázturbinás rendszer egy utánégős, sugárhajtású motorrá alakult át; reméli, hogy ezzel már áttörhető az óránkénti 400 mérföldes sebességhatár. Akárhogy végződik a dolog, Brown módszere mindenképpen radikálisnak mondható: a korábbi rekorddöntéseknél a tervezők inkább a járművek hajtóláncával vagy a kardántengellyel variáltak, de guruló rakétát még nem sokan építettek.
A 6,1 méter hosszú, 54 centi széles és 85 centi magas Jet Reaction tömege teli tankkal 560 kilogramm. Az alakja leginkább egy rakétára vagy egy torpedóra emlékeztet; így csökkenthető a légellenállás gyorsulás közben. Brown a Huddersfieldi Egyetem szakértőivel, egy számítógépes modellben azt is szimulálta, hogy milyen erők fognak a járműre hatni, amikor eléri a 400 mérföldes óránkénti sebességet.
A Jet Reaction fejlesztése eddig 100 000 fontba, azaz nagyjából 42 millió forintba került. Az első teszteket május 23-25-ig végzik el vele Walesben. Ha ezek sikeresek lesznek, Brown máris bezsebeli a leggyorsabb brit járműnek járó címet, de az igazi megmérettetés a szeptemberi világrekord-döntési kísérlete lesz. Persze a Bloodhound még közbeszólhat.