11 balesetük volt a Google önvezető autóinak

2015.05.12. 10:56

A Google elismerte, hogy összesen 11 baleset történt eddig az önvezető autók tesztje során. A balesetek mindegyike koccanás jellegű volt, és hat év alatt hozták össze az automaták, 

ráadásul egyszer sem a gépek hibáztak.

A cég azt követően adta ki az események számát, hogy egy újságcikkben megjelent: 2014 szeptembere óta három balesete is volt az emberi beavatkozás nélkül közlekedő autóknak Kaliforniában. A teszt egyik alaptétele egyébként, hogy a Google-nek minden közúton történt balesetet jelentenie kell a hatóságoknak, függetlenül attól, mekkora az okozott kár, illetve hogy volt-e sérülés.

A Google okosautó egyik első prototípusa
A Google okosautó egyik első prototípusa

A tesztek során eddig 2,7 millió kilométert mentek az autók, ebből 1,6 milliót teljesen önállóan. A 11 balesetből hét alkalommal a Google önvezető autójába szaladtak bele hátulról. A kiadott jelentés szerint több olyan alkalom is volt, amikor az önvezető autók váratlan helyzetekben baleseteket kerültek el anélkül, hogy a bennük ülők erre külön utasították volna őket: kerékpárosokat és más járműveket kerültek ki, hogy ne legyen ütközés.

Kaliforniában nemcsak a Google tesztel önálló autókat, az adatok szerint összesen 48 magát vezető jármű vesz részt a forgalomban. Egy Delphi nevű cég is futtat egy projektet, nekik tavaly szeptember óta egy balesetük volt, az Audi SQ5-ös épp arra várt, hogy balra kanyarodhasson egy kereszteződésben, mikor egy másik autó9 meghúzta az oldalát. Az így összejött négy baleset (egy a Delphi, három a Google autóival történt) mind

16 kilométeres óránkénti sebesség alatt történt
.

A Google önvezető flottája 23 Lexus egyterűt számlál, a kiadott jelentés szerint az ezeket ért 11 balesetben csak kisebb karosszéria-sérülések, horpadások keletkeztek, személyi sérülés soha, ráadásul a baleseteket mindig emberi hiba vagy figyelmetlenség okozta. A felvételeket visszanézve a Google munkatársai szerint sok a vezetés közben telefonáló ember, de könyvet olvasó sofőrrel is találkoztak már, illetve egy alkalommal egy, 

a kormány mögött trombitán gyakorló vezetőt is láttak.

Nehéz eldönteni, hogy a hat év alatt tizenegy koccanás sok-e vagy kevés. Az amerikai adatok szerint az emberi sofőrök átlaga 100 ezer mérföldenként 0,3 anyagi kárral járó baleset, a Google autóinál ugyanez az arány egyelőre 100 ezer mérföldenként 0,6, vagyis a duplája. Ugyanakkor elemzők szerint fontos tudni, hogy a Google sokkal lelkiismeretesebben jelenti be a baleseteket az embereknél, egyes felmérések szerint az amerikai utakon évente 5 millió olyan kisebb baleset történik, amit nem jelentenek be a hatóságoknak.

Ebben a cikkben a téma érzékenysége miatt nem tartjuk etikusnak reklámok elhelyezését.
Részletes tájékoztatást az Indamedia Csoport márkabiztonsági nyilatkozatában talál.

Indamedia Csoport