Árpád
3 °C
12 °C

Foglalkozása: bérkommentelő

182981506
2015.06.02. 10:55
Aki már látott életében online vitát, biztosan ismeri az azokban alkalmazott általános érvkészletet is: aki mást gondol, mint én, az vagy idióta, vagy kommunista, vagy náci, vagy zsidóbérenc, vagy békemenetelő, esetleg ebből több is egyszerre. Ha ez sem éri el a kellő hatást, jöhet a jolly joker, a vitapartner bérkommentelőnek bélyegzése. Ez azt jelenti, hogy akkora hülyeségeket ír, amilyet ember önszántából tuti nem tesz, vagyis biztosan fizetik érte. De vajon tényleg léteznek bérkommentelők? Vannak cégek, politikai erők, amelyek embereket fizetnek meg azért, hogy őket dicsérjék, és a konkurenciát gyalázzák a internetes kommentekben? Persze, hogy vannak, egész iparág épült ki erre a net zavaros bugyraiban. Alámerültünk, és kipróbáltuk, milyen az egyszeri bérkommentelő élete.

Az ember azt gondolná, hogy a bérkommentelés szupertitkos művelet, és csak rövid pórázon tartott, szigorúan ellenőrzött kommentelőügynökök csinálhatják – elvégre a lebukás iszonyú ciki a megbízó számára. Ez részben így is van, ha például Habony Árpád NER-dicsőítő kommentelőkommandót tartana fenn, abba biztosan nem lehetne csak úgy, pár Google-kereséssel bekerülni. A kisebb halaknál azonban nem olyan vészes a lebukás réme, így akár egészen nyíltan is csinálhatják a dolgot. Ahogyan annak idején egy távmunka-portálon sikerült Captcha-fejtő rabszolgának beállnunk, most is a freelancer.com felé vettük az irányt, és nem is kellett csalódnunk.

Olyannyira nem, hogy külön kategóriája van a fórumos hozzászólás típusú munkáknak, általában 20-25 aktív hirdetés fut benne, és kihalászhatunk hasonló munkaajánlatokat a social media marketing, a viral marketing és a classified posting kategóriákból is. A melók nem túl változatosak, nagyjából két alaptípus van. Egy: hozz létre egy csomó felhasználót, és generálj velük beszélgetéseket az adott fórumokon, magyarul dobd fel a forgalmat. Kettő: hozz létre egy csomó felhasználót és dicsérd, illetve linkeld a termékemet velük az adott fórumokon. A bérek általában a 10-30 dolláros sávban mozognak, és újoncként gyakorlatilag lehetetlen elcsípni őket, annyira erős a konkurencia: fillérekért dolgozó indiaiak, bangladesiek és pakisztániak, kilométeres referencialistával villogó amerikaiak (erős a gyanúm, hogy ők aztán lepasszolják a melót előbbieknek). Néhány próbálkozás után beláttuk, hogy itt nem terem nekünk babér, mélyebbre kell merülnünk az internet szürkezónájában.

Azt lájkolom, aki fizet érte

A Google némi kutakodás után sorra dobta ki a kommentelésért-lájkolásért pénzt ígérő oldalakat: YouLikeCash, GetpaidForLikes, PaidForumPosting, BuildMyInconeDaily, és társaik. Általában 2-5 centet ígérnek lájkonként, hát ebből sem lesz egyhamar családi összefogással vásárolt Gucci-táska.

Ezek az oldalak egytől egyig pont úgy néznek ki, mint amire az ember csak akkor kattint, ha éppen cikket ír arról, hogy milyen az, ha mindenre rákattint az interneten. Van ami ezen felül pénzt kér a regisztrációért (haha), van ahol a böngésző sikít, hogy gyanús dolgokat lát az oldal kódjában. A Getpaidforlikes tűnt a legkevésbé átverésnek, itt szinte kivétel nélkül brit kisvállalkozások oldalait ajánlják lájkolásra. 10-50 ezer között vannak az oldalak követőszámai, és nem tűnik úgy, mintha a pénzért lájkolás nagyon bejönne nekik, mert alig látni növekedést rajtuk. A dílerek alaposan megnézik, ki szegődik el hozzájuk pénzért lájkolni: a Facebook-profilunknak igazinak és aktívnak kell tűnnie, legalább 3 hónaposnak, profilképpel, barátokkal, posztokkal, kommentekkel. Egy lájkolt oldalért 2, a kiemelt ajánlatoknál 4 cent jár, 5 dollár a minimum kifizetett bér, amit Paypalre küldenek. Ez bő 200 kattintást jelent egy Big Mac menü áráért, ami nem is tűnik olyan nagy hülyeségnek, elvégre egy profi Starcraft-játékos fél perc alatt lenyom ennyit.

Csakhogy:

  • Egy lájkolás az valójában egy kattintás a getpaidforlikes oldalán, jó 10 másodperc várakozás az átirányításra a Facebookra, ott még egy kattintás, aztán ablak bezárása, és még egy nyugtázó klikkelés. Ezzel a tempóval mindjárt egy óra kattintgatásból jön ki csak az az 5 dollár.
  • Ami ráadásul teljesen szétveri az üzenőfalunkat.
  • De ami a legviccesebb, hogy az oldal valójában nem kínál egy kupacban annyi lájkolnivalót, hogy összejöjjön az 5 dollárunk, szóval vissza kell járogatnunk érte, és talán 1-2 hét alatt összejön a pénz.
  • Már ha az ember nem jár úgy, mint én, akinek egyik napról a másikra egyszerűen lenullázódott a számlája.

Szóval ez a pénzért lájkolás nem egy nagy biznisz, kanyarodjunk vissza a pénzért kommentelésre.

Tökéletes helyesírást rongyos 8 centért?!

A Reddit online aprópénzkeresésre szakosodott fóruma, a Beer Money a Postloop nevű oldalt ajánlotta, mint megbízható, nemzetközileg bárhonnan hozzáférhető pénzértkommentelő-szolgáltató, és a Reddit népének általában lehet hinni.

A Postloop 8 centet ígér kommentenként, de később majd ki fog derülni, hogy ez azért nem teljesen így van. A belépő a bérkommentelők körébe egy vizsga: tíz posztot kell írni a cég saját, belső gyakorló fórumára, tetszőleges témákban. Követelmény a jó angolság, a jó helyesírás, nem árt, ha valami értelmes tartalma is van a hozzászólásunknak, reagál az addigi posztokra, párbeszédet indít, hozzáad az addigi tartalomhoz. Vagyis pont az ellentéte egy átlagos internetes kommentnek. Ha megvan a tíz vizsgaposztunk, az adminok, illetve a többi felhasználó értékeli azokat, ebből lesz egy pontszámunk, ami meghatároz egy szorzót arra, hogy egy fizetett posztért mennyi pénz jár.

Ha átmentünk a vizsgán, megnyílik előttünk egy csomó fórum, amelyeknek a gazdái fizetnek a Postloopnak a forgalmuk felturbózásáért. Az üzleti modell egyszer: a fórum üzemeltetője megvesz a Postlooptól ezer kommentet 95 dollárért, a bérkommentelők megírják ezeket, és a Postloop kioszt köztük 50 dollárt a munkáért. Jelenleg 76 fórum várja a bérkommenteket, de a napi posztmennyiség szinte mindenhol le van korlátozva 5-10-nél. Ez még mindig napi 500 körüli posztmennyiséget jelent, az meg 40 dollárt, kb. 10 ezer forintot. A csapda az a dologban, hogy egyszerűen képtelenség napi 500 értelmes kommentet megírni. Mivel nem egy márka reklámozása a cél, hanem úgy általában a fórumok látogatottságának növelése, nincs támpontunk, hogy mit írjunk, bele kell olvasni a beszélgetésbe, képbe kerülni, és értelmesen hozzászólni. Ha alibizünk, lebukunk, lezuhan az értékelésünk, és 3-as átlag alatt egyszerűen nem jár pénz.

Ennek tükrében már egészen másként értékeli azt az ember, hogy milyen változatos témákban utaznak a bérkommentelhető fórumok. A legnépszerűbbek (legtöbb fizetett kommentet elkönyveltek) toplistáján most van például:

  • Gyógyulófélben levő drog- és alkoholfüggők fóruma,
  • Tőzsdei hírekkel és trükkökkel foglalkozó,
  • Az időutazás témáját feszegető,
  • Autórajongó,
  • Biciklis,
  • Fantasysport-játékos,
  • Vegetáriánus,
  • Árleszállításokkal, kuponokkal, olcsó vásárlási lehetőségekkel foglalkozó.

Ahhoz, hogy ennyi különböző témában az ember valóban értelmes kommenteket tudjon írni, egyszerűen túl sok idő kell. Ép ésszel ez csak úgy megy, hogy az ember kiszúr magának 2-3 témát, ami amúgy is érdekli, otthon van benne, szívesen beszélget róla, és ha szerencséje van, akár 8-10 fórumot is talál, ahol akár ingyen is kommentelne a témában, de így még fizetnek is érte. Na de megér posztonként 8 centet, hogy nem keveredhetünk túl éles vitába, nem vethetünk oda egy kommentben csak annyit, hogy “egyetértek”, vagy akár “+1”, nem válaszolhatunk valamire egy vicces animgiffel, mert azzal rögtön jön a lepontozás és a pénzünk lenullázása? Úgy tűnik, akadnak, akiknek igen, hiszen a Postloop él és virul, de annyira, hogy még online pénzkereseti tippekkel foglalkozó fórumokra is lehet rajta keresztül bérkommentelni, ami már annyira meta, hogy jobb nem is belegondolni.

Ahogy a nagyok csinálják

A nagypályás bérkommentelés célja már nem a látogatottság növelése, hanem a közvélemény befolyásolása. Előszeretettel alkalmaznak ilyesmire bérkommentelőket különféle cégek PR-osztályai, többek között a BP, és a Samsung is lelepleződött már ilyen akció közben, és nyilván a facebookos kommentekben felbukkanó reklámlinkeket sem önmaguk szórakoztatására szaporítják a spammerek. De a legizgalmasabb terület mindenképpen a politikáé.

Kína, Oroszország és az USA is lebukott már azzal, hogy bérkommentelő-hadseregeket tart fenn, hogy a kormány számára pozitív mederbe terelje a közbeszédet a közösségi oldalakon. Az amerikaiakról kiderült az is, hogy kifinomult trollkodási segédszoftverekkel, sőt, automatizált kommentelőrobotokkal dolgoznak. De nem csak világhatalmakkal kapcsolatban merült már fel ilyen gyanú, Törökországban és Szerbiában is felbukkant már a fizetett kormánypárti kommentelés jelensége.

Az egyszeri felhasználók tevékenységének álcázott online közvélemény-manipulálás a magyar neten sem ismeretlen jelenség. A trükk egyszerű. A kommentekkel, lájkokkal azt a látszatot lehet kelteni, hogy valamilyen témával kapcsolatban a közvélemény X dolgot gondol. Az ember pedig olyan, hogy szeret a többséggel tartani, vagy legalábbis elgondolkodni azon, hogy ha amögött a bizonyos X vélemény mögött ilyen sokan állnak, lehet hogy nem is olyan nagy hülyeség. És ha ezt azzal látja alátámasztva, hogy ugyanolyan kommentelők mondják, mint ő maga, egész hatásosan meggyőzhető. Ezért lehet, hogy ugyan semmi valódi tétje nincs, az Index összes politikai témájú online szavazását megpróbálják meghekkelni az érintettek, akár szorgosan kattintgató emberek, akár klikkelőrobotok bevetésével. Ahogyan az sem lehet véletlen, hogy az Oroszországba és Putyinba szerelmes kommentelőhadak éppen akkor bukkantak fel tömegesen a magyar neten, amikor az orosz titkosszolgálat bevonult a magyar szélsőjobbos online médiába.

Legalább 2010 óta tartja magát a pletyka, hogy a Fidesz/MSZP napi 5000 forintért alkalmaz bérkommentelőket, de ez vélhetően csak az ellentábor propagandája. Elvégre csak lett volna legalább egyvalaki az elmúlt fél évtizedben, aki kiborítja a bilit, csalódik a megbízóiban, bosszút akar állni, vagy egyszerűen ennél több pénzért eladja a sztorit a sajtónak.

Valójában nem valószínű, hogy Magyarországon tömegével léteznének politikai bérkommentelők. Elég egy pillantást vetni bármelyik párt vagy politikai erő nagyobb megmozdulásain a hívők kemény magjára, hogy lássuk: éppen elég támogatója van mindegyiknek, aki ezt a munkát önként, ingyen, küldetéstudatból elvégzi nekik. Ha 15 különféle álnévről, és napi 6-8 órában, hát úgy, a cél szentesíti az eszközt. De ez látszik az eredményen is: a fanatikus kommentelődroidok túlnyomó része mindegyik oldalon annyira béna, hogy kizárt dolog, hogy szervezett, profi csapat állna mögöttük.

Persze az is lehet, hogy rosszul tippelünk; ha ön kiábrándult bérkommentelő bizonyítékokkal, vagy ismer ilyet, írja meg nekünk a sztoriját, és mi is megírjuk!