Saját eszközeikkel segítettek a techcégek

2015.11.16. 08:44

A száznál is több áldozattal járó párizsi merényletekre a legnagyobb techcégek is reagáltak. A Facebook bekapcsolta a Safety Check funkciót, azt a szolgáltatást, amelyet eddig a legnagyobb természeti katasztrófák idején aktiváltak. Ezzel a felhasználók egy kattintással jelezni tudják ismerőseiknek, hogy jól vannak. Az elmúlt időszakban több mint négymillióan értesítették barátaikat, hogy jól vannak.

A Safety Check szolgáltatást 2014 októberében kapcsolták be először, azóta ötször aktiválta a Facebook. A legismertebb eset az idei nepáli földrengés után volt. Eddig csak természeti katasztrófa idején kapcsolta be a közösségi oldal, most először használták terrortámadás idején. Emiatt sokan támadják is a Facebookot, mert ugyanezen okok miatt bekapcsolhatták volna egy nappal korábban is, a bejrúti terrortámadás után.

Profile-Picture-Paris

Alex Schultz, a Facebook alelnöke azt mondta erre, hogy egy ilyen bizonytalan, összetett helyzetben, amely nagyon sok embert érint, a Facebook lesz az a hely, ahol a felhasználók megosztják információikat, és itt keresik a szeretteiket is első körben. Munkatársaikkal közösen hozták meg azt a döntést, hogy bekapcsolják a szolgáltatást, hiába nem természeti katasztrófa volt. Mindig kell lennie egy első alkalomnak, és ezekben az bonyolult és érzékeny időkben Párizs volt ez. A jövőben megváltozik a funkció aktiválásának módja, azt akarják, hogy az eszköz mindig elérhető legyen, amikor szükség van rá.

Mark Zuckerberg később kiadott közleményében elismerte, hogy jogosan kérdezik, miért nem a bejrúti terrortámadás idején kapcsolták be, csak ismételni tudta alelnökét.

Az Uber a támadások hírére azonnal kikapcsolta az árazásban azt a funkciót, hogy minél nagyobb a kereslet, annál drágábban lehet kocsit rendelni. Péntek éjjel szinte lehetetlen volt autót rendelni. A cég tanult a korábbi krízisekből, amikor még ilyen helyzetekben is maradt az árazási politikája, ezzel támadási felületet hagyva a kritikusoknak.

Az Airbnb arra kérte a lakásokat kiadókat, hogy nyissák meg otthonaikat azok előtt, akiknek nem volt hova menniük. Arra is kérték a felhasználókat, hogy ha vendégük nem tudja elhagyni Franciaországot az utazási nehézségek miatt, ajánlják fel, hogy ingyen maradhatnak még néhány napot. A cég amúgy pont a hétvégén tartotta Párizsban éves konferenciáját, több mint hatezer dolgozójuk volt a francia fővárosban. A konferenciát persze nem tartották meg a támadások után. Az Airbnb hétvégén külön szolgáltatást indított, amellyel a Párizsban rekedtek könnyebben találhattak maguknak szállást.

A Twitteren kezdett el először terjedni a #PorteOuverte hashtag, ezzel jelezték a párizsiak, hogy otthonukba fogadják azokat, akiknek biztonságban szeretnék tudni magukat. A támadások utáni tíz órában több mint egymillió tweetben jelent meg a #PorteOuverte , ami azt jelenti, hogy átlagosan 7000 alkalommal másodpercenként.

Azokban az eseményekben, amelyek nagyon sok embert érintenek és érdekelnek, a Twitter megmutatta hatalmát. A hatóságok gyakran használják ezeket a csatornákat arra, hogy azonnal elérjék az embereket, sokszor itt jelentenek be először dolgokat, adnak információt a történésekről. Most is ez történt. Emellett a Twitter a támadások után azonnal leállította a hirdetéseket az oldalon.

A Google is próbált segíteni a Párizsban lévőknek, ők ingyenes telefonhívásokat biztosítottak Hangouts szolgáltatásukon keresztül. Két linket tettek közzé, amelyen az Androidot és iOS-t használók felhívhatták szintén Hangoutsot használó ismerőseiket. Nem ez az első alkalom, hogy a Google ezt lehetővé teszi, a nepáli földrengés után is ingyen lehetett telefonálni.

Több nagy telefonszolgáltató is meglépte ezt a hétvégén, a magyar Telenor, a Vodafone és a Telekom is tízezer forintig jóváírja a roamingdíjakat azoknak, akik Franciaországból telefonálnak haza.

Ebben a cikkben a téma érzékenysége miatt nem tartjuk etikusnak reklámok elhelyezését.
Részletes tájékoztatást az Indamedia Csoport márkabiztonsági nyilatkozatában talál.

Indamedia Csoport