Pandora, Gabriella
7 °C
14 °C

A teknősöket kellene megzabolázni, nem a drónokat

2015.12.19. 00:00

Minél több a drón, annál nagyobb a félelem, hogy milyen nem kívánt mellékhatásai lesznek annak, hogy azonosítatlan kütyük szálldosnak a levegőben. Az amerikai légügyi hivatal (FAA) is úgy érezte, hogy tennie kell a balesetek megelőzése érdekében, ezért hétfőn úgy döntött, hogy ezentúl minden fél fontnál (nem egészen fél kiló) nehezebb drónt regisztrálnia kell a tulajdonosának. Ez elég nagy változás a hobbi drónistáknak, akik úgy érzik, hogy az FAA eltúlozza a biztonsági szempontokat.

Szerintük előbb kellene a teknőcöket betiltani, mint a drónokat, mert azok legalább olyan veszélyesek a gépekre. A vicces teknősös érvet a túlszabályozást elvből elutasító libertariánus Mercatus Center, illetve onnan egy Eli Dourado nevű ember dobta be: az FAA saját statisztikáit átböngészve ő azt nézte meg, hogy milyen állatbalesetek történtek az elmúlt 25 évben az amerikai légiközlekedésben.

Az eredmény pedig: csak teknősökkel 198-szor ütköztek gépek. És drónokkal? nos, velük egyetlen egyszer sem — ami persze sokáig ugye annak is köszönhető, hogy nem voltak drónok, de az azt követő időben sem volt még egyetlen ismert baleset sem: azok a drón-repülő találkozások, amelyekről a pilóták beszámoltak, szerencsére nem tényleges összeütközések voltak, csak vizuális észlelések.

Állati ütközésekből persze a madárbaleset a leggyakoribb — ami nem is veszélytelen, a hajtóműbe beszippantott madárrajok már több repülőszerencsétlenséget is okoztak. De voltak azért hüllőkkel, emlősökkel is csattanások, most szegény teknősöket azért hangsúlyozzák, mert a teknősök Douradoék szerint „viccesek” — és jól lehet érzékeltetni rajtuk keresztül, hogy a félelmek abszurdak. „Ha egy teknős a kifutópályán nem rémisztő, akkor egy onnan nyolc kilométerre repülő drónnak sem kell feltétlenül annak lennie” – érvelnek a szigorúbb szabályozás ellenzői.

Ez így talán még nem hangzik túl meggyőzően, de korábbi kutatások nagyjából valami hasonlót hangsúlyoznak: ezek arra jutottak, hogy a másfél kilónál könnyebb drónok nem jelentenek nagyobb veszélyt a repülőgépekre, mint a kisebb madarak, főleg, ha 400 lábnál alacsonyabban és a repterektől legalább 5 kilométeres távolságban szállnak — ezt pedig már az eddigi szabályozás is előírta. „A kisebb drónok regisztrálása azt jelenti, hogy a repkedő játékokat mostantól jobban szabályozzák, mint a kacsákat, pedig azoknál semmivel sem veszélyesebbek.”