Megint csavar egyet a hírfolyamon a Facebook

2016.02.03. 10:53

Megint változik a Facebook algoritmusa, ami összeállítja a hírfolyamunkat, vagyis hogy milyen tartalmakat látunk a közösségi oldalon. Ezúttal azonban a cég konkrétan megkérdezte a felhasználóit, hogy mire lennének kíváncsiak, ahelyett, hogy maga próbálta volna kitalálni.

A cég rendszeresen tekergeti a paramétereket, hogy finomítsa, mik jelenhetnek meg a felhasználók előtt, és az ilyen változások mindig nagy hatásúak, hiszen cégek vagy médiumok egész sora szorulhat ki az emberek látóteréből vagy nyerhet nagyot a módosítások miatt. Ráadásul az algoritmus pontos működését csak a Facebook ismeri, ami még inkább erősíti a cég királycsináló és -buktató imidzsét.

Az algoritmus általában olyasmikre figyel, hogy mire kattintunk rá, mit lájkolunk, hova kommentelünk, mit osztunk meg – vagyis hogy mit néztünk már meg korábban. Ezért is szokták a kritikusok azzal vádolni ezt a megoldást, hogy buborékba zárja a felhasználóit, hiszen ugyanolyan tartalmakat ajánl nekik, amilyeneket amúgy is kedvelnek, így egyre inkább kiszűri az ettől eltérő nézeteket. Másrészt a kattintásvadász tartalmak elszaporodásának is kedvez ez a megközelítés.

Azt mutatjuk, ami érdekel, csak gyere vissza

A mostani változás viszont más, mint a szokásos finomítások. A Facebook ezúttal a hírfolyamban felbukkanó kérdésekkel gyűjtötte össze, hogy milyen tartalmakra van nagyobb, és milyenekre kisebb igény. A felhasználók pontozhatnak különféle tartalmakat, hogy mennyire szívesen látnának ilyesmit a falukon – vagyis hogy mit néznének meg a jövőben. Ez elvileg az érdekesebb tartalmaknak kedvező irányba tolná el a szelekciót.

A felmérés azt is vizsgálta, hogy egy-egy poszt mennyire tűnik reklámnak a felhasználók számára. Ezzel is az lenne a cél, hogy ne árasszák el az értékes tartalomnak tűnő reklámok az üzenőfalat, bár más felmérésekből úgy tűnik, hogy a natív hirdetéseket sokan még nem tudják megkülönböztetni a szerkesztőségi tartalomtól, vagyis az igazi cikkektől. Nem mintha a Facebook ne szeretné a hirdetéseket, de ők is tudják, hogy ahhoz, hogy azok minél több bevételt generáljanak, meg kell találni azt az egyensúlyi állapotot, ahol a felhasználó még nem fullad bele a reklámokba, ezért hajlandó minden nap visszatérni a szolgáltatáshoz, egyben bevételt termelni a Facebooknak.

Elindult az Indamedia média és marketing-kommunikációs kiadványa.

További szakmai tartalmakért kattints és kövess bennünket!

MEGNÉZEM
Ma is tanultam valamit 5

Megint 150 vadonatúj, izgalmas téma ismét meglepő válaszokkal

MEGVESZEM