Miklós
-7 °C
2 °C

Lesz-e jobb, mint a 90000 százalékos árrésű sms?

2016.02.23. 17:08

A telefonokon küldött szöveges üzenet újbóli feltalálásán dolgozik a Google. A cél kettős:

  • leváltani az idejétmúlt sms-t, illetve
  • egyszerűsíteni a felhasználók dolgát a csevegőprogramok dzsungelében.

A Google egy halom mobilszolgáltatóval összefogva próbál új értelmet adni a pár éve még a gyors telekommunikáció csúcsát jelentő SMS megújításában. Érdekesség, hogy a megoldást abban az RCS nevezetű formátumban látják, amiről még az Index is írt – hat és fél évvel ezelőtt, mikor a GSM Szövetség beszélt arról, milyen kiváló dolog lenne egy olyan protokoll, ami külön telepítés és regisztráció nélkül használható (pont, mint az SMS), és ugyanazokat a dolgokat tudja, mint a Facebook Messenger, a Hangouts, a WhatsApp, a Viber vagy bármelyik másik, gyors üzenetküldésre is alkalmas, világszerte milliárdok által használt alkalmazás.

A 2009-es cikkben is azt írtuk, hogy

Ha a szolgáltatók sokáig tökölnek az RCS bevezetésével, akkor a web mégis csak beelőzi őket. A mobilgyártók is támogatják a webes cégeket, hiszen [...] mindenki online szoftverboltot nyit. A céljuk pedig az, hogy a lehető legtöbb készüléken elérhetők legyenek a szoftverek, mert részesedést kapnak a bevételből. Így lassan bárki letöltheti majd a legjobb klienseket a csevegéshez vagy a Facebookhoz.

Ez így is lett, ráadásul mindez azt is magával hozta, hogy az RCS lehetőségei, például a nagy felbontású fotók továbbítása, több résztvevős beszélgetés indítása mára nem tűnnek annyira kivételes dolognak, mint tűntek hat évvel ezelőtt. A Google persze már rég nem ebből akar előnyt kovácsolni, inkább az a céljuk, hogy legalább az Android operációs rendszer valamely változatát futtató telefonoknak és eszközöknek legyen egy közös, üzenetküldésre használható platformja.

A szolgáltatóknak is érdeke, hogy előbb-utóbb legyen valami, ami elfoglalhatja az SMS (illetve a pusztán a virtualitásban létező MMS) helyét. Az SMS igazából persze még most is kiváló üzlet, egyes vizsgálatok szerint

a szolgáltatók úgy 90000 százalékos haszonnal értékesítenek minden elküldött szöveges üzenetet,

mások szerint értelmezhetetlen a haszon fogalma valaminél, ami tulajdonképpen ingyen van a szolgáltatóknak.

Hogy valóban az RCS lesz-e az, ami egy zászló alá hajtja majd a legnagyobb szolgáltatókat, az egyelőre kérdés marad: a T-Mobile amerikai képviselete például azt nyilatkozta a Verge-nek, hogy bár valóban szerepelnek a támogatók listáján, az nem jelenti, hogy a fejlesztésben is részt vesznek. Ez főleg amiatt lehet, hogy a szolgáltatók még nem látják tisztán, mi lesz az ő hasznuk azon, ha egy telefongyártó alapbeállításán keresztül kommunikál majd mindenki. Mert az, hogy a Google haszna mi lesz, egyértelmű: ugyanaz, ami miatt ingyenes levelezőrendszert és tulajdonképpen végtelen fotós tárhelyet ad az embereknek. A szokásaink minél pontosabb kielemzésével egyre jobban célozható alanyok vagyunk a személyre szabott reklámkampányok szempontjából.

Ha már erre járok beugrom

..tényleg ez történt, Palau és Mikronézia szigeteit járva úgy döntöttem, hogy Saipanra is átugrom.

US Virgin Islands

Sosem láttál még ilyen gyönyörű helyet!