Kinga, Kincső
20 °C
32 °C

Lesz-e jobb, mint a 90000 százalékos árrésű sms?

2016.02.23. 17:08

A telefonokon küldött szöveges üzenet újbóli feltalálásán dolgozik a Google. A cél kettős:

  • leváltani az idejétmúlt sms-t, illetve
  • egyszerűsíteni a felhasználók dolgát a csevegőprogramok dzsungelében.

A Google egy halom mobilszolgáltatóval összefogva próbál új értelmet adni a pár éve még a gyors telekommunikáció csúcsát jelentő SMS megújításában. Érdekesség, hogy a megoldást abban az RCS nevezetű formátumban látják, amiről még az Index is írt – hat és fél évvel ezelőtt, mikor a GSM Szövetség beszélt arról, milyen kiváló dolog lenne egy olyan protokoll, ami külön telepítés és regisztráció nélkül használható (pont, mint az SMS), és ugyanazokat a dolgokat tudja, mint a Facebook Messenger, a Hangouts, a WhatsApp, a Viber vagy bármelyik másik, gyors üzenetküldésre is alkalmas, világszerte milliárdok által használt alkalmazás.

A 2009-es cikkben is azt írtuk, hogy

Ha a szolgáltatók sokáig tökölnek az RCS bevezetésével, akkor a web mégis csak beelőzi őket. A mobilgyártók is támogatják a webes cégeket, hiszen [...] mindenki online szoftverboltot nyit. A céljuk pedig az, hogy a lehető legtöbb készüléken elérhetők legyenek a szoftverek, mert részesedést kapnak a bevételből. Így lassan bárki letöltheti majd a legjobb klienseket a csevegéshez vagy a Facebookhoz.

Ez így is lett, ráadásul mindez azt is magával hozta, hogy az RCS lehetőségei, például a nagy felbontású fotók továbbítása, több résztvevős beszélgetés indítása mára nem tűnnek annyira kivételes dolognak, mint tűntek hat évvel ezelőtt. A Google persze már rég nem ebből akar előnyt kovácsolni, inkább az a céljuk, hogy legalább az Android operációs rendszer valamely változatát futtató telefonoknak és eszközöknek legyen egy közös, üzenetküldésre használható platformja.

A szolgáltatóknak is érdeke, hogy előbb-utóbb legyen valami, ami elfoglalhatja az SMS (illetve a pusztán a virtualitásban létező MMS) helyét. Az SMS igazából persze még most is kiváló üzlet, egyes vizsgálatok szerint

a szolgáltatók úgy 90000 százalékos haszonnal értékesítenek minden elküldött szöveges üzenetet,

mások szerint értelmezhetetlen a haszon fogalma valaminél, ami tulajdonképpen ingyen van a szolgáltatóknak.

Hogy valóban az RCS lesz-e az, ami egy zászló alá hajtja majd a legnagyobb szolgáltatókat, az egyelőre kérdés marad: a T-Mobile amerikai képviselete például azt nyilatkozta a Verge-nek, hogy bár valóban szerepelnek a támogatók listáján, az nem jelenti, hogy a fejlesztésben is részt vesznek. Ez főleg amiatt lehet, hogy a szolgáltatók még nem látják tisztán, mi lesz az ő hasznuk azon, ha egy telefongyártó alapbeállításán keresztül kommunikál majd mindenki. Mert az, hogy a Google haszna mi lesz, egyértelmű: ugyanaz, ami miatt ingyenes levelezőrendszert és tulajdonképpen végtelen fotós tárhelyet ad az embereknek. A szokásaink minél pontosabb kielemzésével egyre jobban célozható alanyok vagyunk a személyre szabott reklámkampányok szempontjából.