Először okozott balesetet önvezető Google-autó

2016.03.01. 10:22

Bár még mindig csak tesztüzemben futnak a Google önvezető autói, de már most közhely, hogy az autonóm robotsofőrök elterjedése annyival biztonságosabb, mint az emberi vezetés, hogy ha elterjednek, az évszázad közepére eltörlik a közlekedési baleseteket. Ennek megfelelően, ha történt is bármilyen kisebb baleset a tesztek során, az kivétel nélkül mindig emberi hibából következett. Egészen mostanáig.

Kalifornia állam gépjárműügyi hivatalának (DMV) friss jelentése szerint egy Google rendszere által irányított Lexus alacsony sebesség mellett beleütközött egy busz oldalába, és a koccanásban ezúttal valóban az algoritmus volt a hunyó.

Az incidens a Google szilícium-völgyi központjában, Mountain Viewban történt. A robotsofőr egy kereszteződésben jobbra fordult volna, amihez az egyenesen továbbhaladók sávja előtt kellett volna elhaladnia, amíg azok a zöldre vártak. A Lexus jelzett, és a sávja jobb szélére húzódott, de a forduláshoz egy vihar miatt kirakott homokzsákokat kellett volna kikerülnie. Közben viszont a szomszéd sáv zöldet kapott, és a továbbhaladók miatt a Lexus már nem tudott befordulni. Ezért a robotsofőr úgy döntött, hogy visszahúzódik a saját sávja közepére, ahol viszont összekoccant egy érkező busszal.

A Google szerint az okozta a balesetet, hogy a robotsofőrnek megtanították, hogyan kell úgy használni az utat, ahogy az emberek szokták. A szóban forgó útszakasz ugyanis olyan széles, hogy az elfogadott vezetési mód szerint a leforduló sofőrök kihúzódnak a szélére, hogy közben a másik oldalán a forgalom továbbhaladhasson. Ezért jött a busz, amelynek a sofőrje nem gondolt arra, hogy a Lexus visszatérhet középre. A Lexus robotsofőrje viszont arra nem számított, hogy a busz nem ad neki elsőbbséget, hiszen ő tartott előrébb a sávjukban.

Emellett a Google elismerte, hogy ők is felelősek. A cég szerint azóta több variációban is modellezték a szituációt, és ezek alapján finomítottak az algoritmuson, hogy tudja, a buszok és más nagyobb járművek ilyen helyzetben kevésbé valószínű, hogy elsőbbséget adnak.

Érdemes megjegyezni, hogy az eset éppen azért történt, mert az intuitívabb emberi viselkedésmódhoz próbálták közelíteni az algoritmust, és ha két robotsofőr találkozott volna ugyanebben a szituációban, nem ütköztek volna össze. A Lexusban ült egy emberi tesztsofőr is, ő se számított arra, hogy baleset kerekedik a helyzetből.

Ebben a cikkben a téma érzékenysége miatt nem tartjuk etikusnak reklámok elhelyezését.
Részletes tájékoztatást az Indamedia Csoport márkabiztonsági nyilatkozatában talál.

Indamedia Csoport