Mihály
10 °C
25 °C

A Like-gomb miatt büntetik a Facebookot Németországban

2016.03.10. 22:03

Sokan örültek annak, hogy a hónap elejével megérkeztek a Facebookra a Like-gomb kistestvérei, amelyekkel most már virtuálisan nevethetünk, szomorkodhatunk vagy éppen dühönghetünk a különböző posztokon. A Like viszont így is hegemón uralkodója maradt a különböző cégek oldalainak követésére. A Düsseldorfi Kerületi Bíróság szerint éppen ezzel a funkcióval van baj: ugyanis azok az oldalak, amelyeken vásárolni is lehet, mindenképpen elküldik a felhasználók személyes adatait a tetszikeléskor az üzemeltetőknek. Ha akarják ezt az emberek, ha nem, ez pedig sérti a német adatvédelmi törvényeket, függetlenül attól, hogy a cégek felhasználják-e az így szerzett információkat vagy sem, írja a Reuters.

Az Észak-Rajna-Vestfáliai Fogyasztóvédelmi Szövetség tett emiatt feljelentést a düsseldorfi bíróságon, mert szerintük a Like-gomb ezen funkciója sérti a német adatvédelmi szabályozást. Leginkább azt kifogásolják, hogy semmilyen figyelmeztetést nem kapnak a felhasználók arra, hogy az adataik egy részéhez hozzájutnak a közösségi oldalon működő viszonteladók. A bíróság emiatt már meg is büntette a Fashion ID nevű ruházati boltot, melyet a Peek & Cloppenburg (P&C) üzemeltet.

Az adatvédelmi és adattárolási szabályozások megsértése miatt 250 000 euróra (mintegy 80 millió forintra) bírságolták a P&C-t, amely még fellebbezhet a döntés ellen. A cég egyelőre nem tudja, mit tesznek, azt közölték, hogy a döntésükkel megvárják az írásos bíróság ítéletet. Mindenesetre már annyiban alkalmazkodtak a döntéshez, hogy mindenkit figyelmeztetnek arra, mivel jár az oldaluk like-olása. A feljentést tevő fogyasztóvédelmi szövetség 5 másik oldalnak küldött figyelmeztetést az adatvédelmi szabályozás betartására.

A Facebook kifejezetten rosszul áll a német bíróságoknál: januárban azt mondta ki egy bírói testület, hogy a közösségi oldal barátkereső szolgáltatása (Friend Finder), arra ösztönzi a felhasználókat, hogy regisztráljanak facebookos emailcímet, ez viszont megtévesztő marketing-gyakorlatnak minősül. Múlt héten egy másik ügyben arra kötelezte a céget a hamburgi bíróság, hogy lépjen fel a kamu névvel regisztráló személyek ellen.

A német gazdasági versenyhivatal pedig azért kezdett vizsgálatot Mark Zuckerberg cégénél, mert szerintük a Facebook kihasználja a vezető piaci helyzetét, és ezzel előnytelen feltételeket erőltet a felhasználókra, emlékeztet az Independent.