Gáspár
14 °C
30 °C

Eláruljuk, hova kell ülni a Wizz Air új A321-esén

01
2016.03.23. 16:47
Különleges eseményt rendezett a Wizz Air: meghívott minket egy szinte nullkilométeres, utasokat még sosem látott Airbus A321-esre, hogy járjuk körbe kívül belül. A gép sajnos a Liszt Ferenc Reptér egyik hangárban állt, így elég nehéz volt kívülről normálisan lefotózni, méghozzá pont azért, amiért a repülő más, mint a közismertebb A320-as.

Az új gép (amely amúgy már a negyedik a flottában, de azokat nem nézhettük meg ilyen közelről) 9 üléssorral hosszabb, mint az A320-as, ez összesen ötven plusz helyet jelent utanként. A gép a plusz üléssorok, vagyis a hossz mellett csak kisebb dolgokban tér el. A Szabó Zoltán főpilóta által csak csiptuningoltként leírt, erősebb hajtóművek mellett a nagyobb terhet elbíró futóművek, illetve ugyanezt a nagyobb terhet hatékonyabban fékezni tudó extra szárnyféklapok érdemelnek szót, a gép avatatlan szemnek tök ugyanolyan, mint a flotta más gépei.

Ritkán áll ilyen sokat csak úgy

A főpilótával beszélgetve kiderült, hogy egy új repülő, mint például ez, a HA-LXD lajtsromot kapó is nagyon keveset repül azelőtt, hogy az első, fizető utasok felszállnának rá. Szabó szerint a Wizzairnél már az is nagyon ritka, hogy egy amúgy üzemképes gép ilyen sokat a földön vesztegel ahelyett, hogy repülne, de egy új gép legkésőbb a negyedik útján már rendszerint utasokat is szállít – az első három az építés utáni berepülés, a vásárló légitársaság tesztrepülése, illetve az az út, mikor a gép az első indulás helyére megy. Az sem szokatlan, hogy a harmadik és a negyedik utat, vagyis az utolsó tesztkört és az első valós repülést egy-két óra választja el, magyarul a friss gép eleve ahhoz a kapuhoz vagy hangárhoz áll be, ahol az első utasok beszállnak.

A gép körül sétálva Szabó végigmutogatta, mi mindent kell ellenőriznie a pilótának, mielőtt a gép felszáll. A látható sérülések keresése, a futóművek és a fékek állapotának ellenőrzése, de a tankolás is a pilóták dolga – hogy melyiké pontosan, az Szabó szerint mindegy, a lényeg, hogy kapitány a felelős. Kicsit még beszélgetünk, hogy mennyire nem ritka, hogy a gép madárral ütközik, vagy hogy valaki a futóműbölcsőbe bújva próbál potyautasként A-ból B-be jutni, bár a főpilóta szerint ez főleg hosszabb, például transzatlanti járatokon fordul elő, és ő amúgy sem javasolja, elég hideg az a -50 fok, ami utazómagasságon van.

A nyerőszám a 12A

A gépbe belépve le sem lehet tagadni, hogy mi vagyunk az első civilek: a széksorok között húzódó folyosón még ott a gyárban odatett nejlonhuzat, a csomagtartó rekeszek belsejét még nem verték szanaszét a szigorúan ellenőrzött méretű bőröndök, tisztára újautó-illat meg érzés volt sétálgatni a fedélzeten. Egy rövid időre a pilótafülkébe is bejutottunk, de túl szűk volt a hely, és hát egy hangárban álló gép pilótafülkéje a közvélekedéssel ellentétben nem túl izgalmas dolog, szóval inkább megkerestem, hol a legnagyobb a lábtér a gépen.

A 12A és a 26A a két legjobb ülés, itt a teljes ajtó méretű vészkijárat miatt az előttünk lévő sorokból konkrétan hiányzik az ablak melletti ülés. Ha valaki valamivel több lábteret, de szokatlan látványt szeretne, az foglaljon jegyet ugyanezen sorok túloldali, F jelű üléseire: ezekkel szemben ugyanis a gépen dolgozó öt légiutas-kísérő közül ül majd egy-egy, méghozzá velünk szemben.

Veréb Éva, a cég egyik hivatalos arca - nem mellesleg vezető utaskísérő - is készséggel válaszolt a kérdésekre. Az olyan, elkerülhetetlen információk mellet, hogy hogy érezte magát először az új gépen, próbáltuk régóta terjengő pletykák valóságalapját kideríteni.

A Malévesek keményebb képzést kaptak

Az egyik ilyen például, hogy igaz-e, hogy a stewardesseket kiképzik arra, hogy leszereljék az egy esetleges vízre szállás után beléjük kapaszkodó utasokat. Kiderült, hogy a Wizzairnél van önvédelmi képzés, de Veréb még nem vett részt rajta – de nem tartja lehetetlennek, hogy a pletyka innen indult el. (Valójában onnan indult el, hogy a Malév légiutas-kísérőinek képzése közben azt javasolták félhivatalosan, hogy ha ilyen helyzetben valaki rájuk csimpaszkodik, csavarják, esetleg törjék ki a hüvelykujját.)

A másik ilyen kérdés volt, hogy tényleg vannak-e még olyan hülyék, akik egy gépen belopóznak a vécébe dohányozni – és képzeljék, vannak. A vezető utaskísérő szerint például ez az egyik olyan helyzet, ami a felkészítés ellenére is váratlanul tudja érni a kezdő utaskísérőket. „Bejelez a vécé füstérzékelője a kapitánynál, aki hátratelefonál nekünk – hiába tanuljuk meg a képzésnél ezt az osztályteremben, élesben más.”

Érdekesség, hogy az A321 bár nagyobb, mint a gépcsalád többi változata, a pilótáknak nem kell külön vizsgát tenniük a vezetéséből, ha a család más gépeire megszerezték már a típusengedélynek nevezett jogosítványt. Az utaskísérők szempontjából viszont teljesen más munka egy ilyen, hosszabb gép, mint kiderül a legfurább, hogy a gép elején és végén dolgozó stewardessek szokatlanul keveset találkoznak út közben, illetve a plusz sorok érezhetően hosszabb sétával szolgálhatók csak ki.

A gép holnap, azaz csütörtökön lát majd először utasokat: a Londonba induló reggeli járat utasai avathatják fel. Vigyázzanak, hátul a bal oldali vécében meglepően kinyílik az egyik takaróelem, ami mögött a vécét működtető szerkezetek lapulnak. Ne ijedjenek meg, mint én, a lap bal szélén van egy kilincs, azt használva simán vissza lehet csukni, és senki nem veszi észre, hogy mi történt.

Utazás aggodalom nélkül?

Utazása előtt sose feledkezzen el utasbiztosításáról!

Görög tengerparti nyaralások

Vakító napsütés, kék tenger várja!