Móric
10 °C
18 °C

Magyar orvostanhallgatók hódítják meg a Microsoftot

28579225876 eb5ad081a0 k
2016.07.29. 10:28
Megvan a mesterhármas, amit egyetlen ország egyetemistái sem csináltak a magyarok után: tavalyelőtt a fitness-tamagocsi Tep, tavaly a turisztikai kalandjáték Mistory (ami, jegyezzük meg, a Pokemon Go előtt egy évvel indult rá ugyanarra az alapötletre!), idén pedig az orvostanhallgatóknak szánt InSimu hozott el díjat a Microsoft innovációs világversenyéről. A debreceni csapat a World Citizenship kategóriában lett harmadik, ami ötezer dolláros díjjal, és felbecsülhetetlen értékű kapcsolati tőkével jár.

“Idén sokkal profibbak, és sokkal felnőttebbek az induló csapatok, mint akár csak 2-3 évvel ezelőtt voltak” – mondja Victoria Grady főszervező, amikor azt kérdezem tőle, milyen az idei Imagine Cup mezőnye. Igaza van. Amikor két éve a Tep csapatát kísértem el Seattle-be, a nagydöntőre, egy csomó induló inkább tűnt cukinak, és a szó összes létező értelmében lelkes amatőrnek, mint leendő technológiai innovátornak. Akkor a legnépszerűbb csapatok körömlakkmixelő robotot, és neten át irányítható plüssmacit hoztak a versenyre, idén intelligens művégtag, bőrrák-felderítő app, és stroke-osok rehabilitációját segítő VR-alkalmazás a sztár. És persze a magyar induló, az InSimu, akik a hazai selejtező mezőnyéből messze kiemelkedtek, és Seattle-be is esélyesként érkeztek. Aztán kiderült, hogy a másik 35 csapatból legalább 30 szintén. A 36 csapat egyébként 35 országot képviselt, az egyetlen dupla csapatos – sose találnák ki – Tunézia.

Dokik

Az InSimu virtuális valóságban és tableten képez igazi orvosokat, és az alapötlete abszolút valós, és véresen komoly problémából született. Minden kórházas tévésorozat egyik alapvető sztoriszála, amikor az orvosi egyetemről az igazi betegek közé kerülő rezidensek rádöbbennek, hogy mostantól élet és halál múlik egy-egy döntésükön. A tévében ebből dráma van, önmarcangolás, konfliktusok, és emberhalál.

A debreceni egyetemről indult InSimu (a csapatban van két éppen most végzett orvos, programozó, és marketinges is) úgy gondolta, bőven elég az első három, és jobb nem megvárni a negyediket. A app alapötlete egyszerűnek hangzik – persze minden nagy ötletben az a pláne, hogy elsőre egyszerűen hangzik –: valódi, dokumentált páciensek esetleírásai alapján generál a program egy virtuális beteget, akinek rendelhetünk kismillió vizsgálatot, aztán az eredmények alapján diagnózist kell felállítanunk. Amiről messze nem elég, hogy helyes legyen, az is fontos, hogy a vizsgálatok a lehető legkevesebb időt és pénzt emésszék fel, és ne tegyék ki a beteget felesleges beavatkozásoknak. Magyarul ne kérjen az ember egy kósza náthára MRI-t, végbéltükrözést, teljes vérképet, és körpanorámás hasi ultrahangot a biztonság kedvéért. Az egyik leghíresebb kórházas sorozat, a Grace klinika otthonában, Seattle-ben ez tuti nyerő recept, nem is baj, hogy a csapat tapintatosan hallgat a magyar egészségügy állapotáról.

A debreceniek utolsóként mutatták be a munkájukat az addigra már kicsit kókadt zsűrinek, akik akkor már pont 10 órája hallgatták a csapatokat. Volt itt minden. Asztmás gyerekeket segítő okoskarkötő. A vakok Braille-írását az érintőképernyő vibráló funkciójára adaptáló app. Lefényképezett anyajegyeken bőrrákra utaló jeleket kereső fotóapp. Vakok számára készített viselhető okosszenzor, ami felismeri mi van az ember környezetében (beleértve embereket arcról, vagy feliratokat). Mindegyiktől jobb lesz kicsit a világ - ezt már Satya Nadella, a Microsoft vezérigazgatója mondja, a verseny első meglepetésvendége (a második John “Én leszek a második fekete jedi az univerzumban Samuel L. Jackson után” Boyega). És neki is igaza van; ahogy az ember hallgatja ezeket az esetenként alig 19-20 éves fiúkat-lányokat, magától értetődő természetességgel és lelkesedéssel megoldani a világ kisebb-nagyobb problémáit, hajlamos arra gondolni, hogy a Trumppal, Putyinnal, Iszlám Állammal súlyosbított valóságnak sem lesz sok esélye ez előtt a generáció előtt. És ami a legszebb az egészben: a rendező Microsoft, ami egy zsák pénzt költ már 14. éve a rendezvényre, nem halássza le a legtehetségesebb versenyzőket, és vásárolja fel bagóért a projektjeiket.

Itt is hasít a VR

A magyarok kategóriáját végül egy görög csapat nyeri, ők a bullying, vagyis a gyerekek közti zaklatás, szekálás problémájával foglalkoznak. Mielőtt még reflexből jönne a “nagy ügy, a gyerekek ilyenek, én is átvészeltem, a maiak is túl fogják élni” érvelés: nem, nem mindenki éli túl. Mármint a szó szoros értelmében: a statisztikák szerint évente több ezer tinédzser öngyilkosságához van köze a jelenségnek, ami az interneten, közösségi médiában még sokkal keményebb és hatékonyabb tud lenni, mint élőben. A görög csapat Amanda nevű projektje VR-megoldásokkal segít felismerni a bullying áldozatait, és bátorítani az általában tétlen szemlélőket, hogy avatkozzanak be, ha ilyet látnak.

Ez a World Citizenship (kb. “Tegyük jobbá a világot egy új ötlettel, és közben keressünk egy kis pénzt”) kategória. Az innováció kategóriáját (“Keressünk pénzt egy új ötlettel, de közben tegyük jobbá a világot is”) egy egyensúlyérzéket és gerincferdülést vizsgáló hordozható kütyü nyeri, a játékokét egy időmanipulálásra épülő lopakodós-logikai kalandjáték. Egyébként még ebben a kategóriában is többségben vannak az olyan indulók, amik valamilyen társadalmi vagy környezeti problémára hívják fel a figyelmet. És itt indul – bár díjat aztán nem nyer – a közönség nagy kedvence, az Apollo-X, amit egy kétfős bahreini csapat fejleszt, sci-fi horror félig VR-ben, félig okostelefonon, ami figyeli a játékos pulzusát, és annál ijesztőbb dolgokat dobál a nyakába, minél gyorsabban ver a szíve. Ha nyugodt maradsz a valóságban, túlélsz a játékban is. Ha nem, nem.

A virtuális és beágyazott valóság egyébként az idei év slágere, szinte minden második csapat tapogatózik ilyen irányban, az Oculus mellett a Hololens a fő platform, elvégre a Microsoftnál vagyunk. A másik legerősebb trend a felhő használata, a cloud megoldások (itt elsősorban a Microsoft Azure-ra kell persze gondolni) tízből kilenc csapatnál előjönnek. Az utóbbi évekhez képest meglepően sok viszont a hardvert építő csapat: szenzorok, okoskütyük, robotok az 1-2 éve még egyeduralkodó okostelefonos appok kihívói. És ami talán a legérdekesebb: a három kategóriát görögök, románok és thaiföldiek nyerték, a helyezettek többek között között Tunézia, Srí Lanka, Magyarország képviselői. A világ legjobb egyetemeivel büszkélkedő amerikaiak, angolok, japánok, németek a vert mezőnyben. Ha van egy jó ötleted, és elég kitartásod, hogy megvalósítsd, nem kell gazdag országból jönnöd, szuper egyetemi háttérrel megtámogatva, sikeres lehetsz ellenszélben, a saját erődből is, üzeni az Imagine Cup.

Kedves magyar egyetemisták, most kezdjetek el készülődni, hogy jövő ilyenkor meglegyen a mesternégyes is.

(Munkatársunk a Microsoft meghívására és költségén utazott az eseményre.)

Borítókép: ImagineCup / Flickr.com