Hozott pár meglepetést az első észak-koreai repülőshow
Furcsa dolog történt Észak-Koreában: megrendezték az ázsiai kommunista diktatúra első repülőnapját, ahol az összes, az országban szolgáló repképes masina bemutatkozott.
A Varsói Szerződés tagállamainak egyikéből nézve nem is olyan vészes a felhozatal. Volt például Mig–29-es és Mig–21-es vadászgép is, előbbi nem is olyan rég még nálunk is szolgált, utóbbi pedig a román légierő gerincét adja ma is (természetesen alaposan felújítva és felokosítva). Helikopterből is volt ismerős, Mi-8-asból például biztosan több működőképes van ott, mint itt.
Egy fokkal meglepőbb, hogy az észak-koreai hadsereg nagy számban használ Y5-ösként lajstromba vett An-2-es gépeket. Ez is ismerős lehet sokaknak, hazánk nagy részén ilyen matuzsálemeket használnak mezőgazdasági és szúnyogirtási feladatokra. Az észak-koreai hadsereg viszont a fényképek alapján felderítőgépként és csapatszállító repülőként is használná őket egy, a déliekkel folytatott háború során.
Szintén meglephet sokakat, hogy amerikai gyártmányú helikopterekből, egész pontosan Hughes MD500-asokból is van néhány tucat észak-koreai kézen. A megoldás az, hogy még az 1980-as években, az embargó ellenére csempésztek ilyen gépeket az ázsiai országba. Eddig csak pletykálták, hogy ilyen gépek is repülnek az észak-koreai légierő kötelékében, de most kiderült, hogy az értesülések nem túloztak. Most már csak az a kérdés, hogy tényleg átszerelték-e könnyű támadó helikopterré az MD500-asokat, és egy konfliktusban vajon be tudnák-e vetni a valószínűleg szovjet-orosz forrásból szerzett fegyverekkel ellátott gépeket.
A helikopterekhez hasonló, vagy inkább nagyobb meglepetés volt egy PAC P-750 XSTOL megjelenése. A gép ugyanis egészen friss modell, 2001-ben kezdték csak gyártani, vagyis bárki is adta el a repülőt Észak-Koreának, súlyosan megsértette a diktatúrával szemben fennálló kereskedelmi és hadiipari embargókat.
A szeptember 24-25 között megrendezett repülőnapoknak a most átadott Kalma repülőtér adott otthont. Az észak-koreai vezetés szándékai szerint ez az új reptér lesz a fellendülő turizmus kapuja, és tényleg: a repülőnapra nyugati repülőőrültek százai látogattak el az amúgy rossz hírű országba.