Macedóniából jöttem, mesterségem címere: álhírgyártó

2016.12.09. 21:17

Az NBC elképesztő interjút közölt egy macedón sráccal (hívjuk Dmitrinek), aki az elmúlt hat hónapban több mint 60 ezer dollárt (18 millió forint) keresett álhírek írásából. Az NBC és a Buzzfeed elkezdett utánajárni, vajon tényleg a Facebookból ömlő álhírtenger felelős-e azért, hogy Trumpot megválasztották. Mi korábban azt írtuk, nem szabad a social mediára kenni az egészet, de most úgy tűnik, az álhíreknek gyakran a valódi híreknél is nagyobb volt az elérése, és ami még ijesztőbb, ezeket az olvasók hajlamosak is elhinni.

Nem fogja elhinni, kik állnak a választási eredmények mögött!

Trump győzelme után kicsit szétcsúszott az internet. A szakemberek nem győzték elemezni a történteket, még az év szava is a poszt-igazság lett, hiszen úgy tűnik, a tények ideje lejárt.

A bűnbakkeresés első áldozata a Facebook volt: sokan azt állították, hogy komolyan befolyásolhatta a választási eredményeket a közösségi médián megosztott rengeteg álhír. Zuckerberg ezt egy éles megjegyzéssel cáfolta: kijelentette, hülyeség a Facebook nyakába varrni az egészet - ha érdekli, itt elolvashatja, miért van igaza a CEO-nak. De a vezetőség sarkos állásfoglalása és a felelősség elhessegetése kiverte a biztosítékot néhány Facebook-alkalmazottnál, akik releváns adatokat továbbítottak a Buzzfeednek.

Az újság tényfeltárásba kezdett, és kimutatták:

Ha összehasonlítjuk a Facebookon megosztott hírek olvasottságát, kiderül, hogy az álhírek több embert értek el, mint a valódiak.

Ezek a hírek majdnem kizárólag Trumpot támogatták. Ráadásul az Ipsos közvéleménykutató intézettel együttműködve a Buzzfeed azt is bebizonyította, hogy az amerikai olvasók háromnegyede elhiszi, amit a hoax-oldalakon olvas. A fejlemények hatására Mark Zuckerberg is megváltoztatta az álláspontját, a Facebook pedig kidolgozta az álhír-ellenes stratégiáját. A hoax-ellenes küzdelem nehéz menetnek ígérkezik: ahogy az NBC riportere is elmondta, egyelőre nem lehet tudni, hány hamis híreket terjesztő oldal létezik, ráadásul bárki bármikor létrehozhat egy újat.

Milliomos kamaszok Macedóniában

Hogy jön a Facebookhoz a 18 éves Dmitri? Ahogy az MTI is beszámolt, nemrég az NBC ellátogatott egy apró macedón városba, Veleszbe, ahonnan az újságírók szerint több mint 150 álhírportál származik. Dmitri, és a városban élő számos fiatal a kampányhajrában felismerte a lehetőséget, és addigi munkájukat otthagyva kacsákat kezdtek írni.

Pontosan úgy generáltak bevételt, ahogy bármelyik piaci alapú híroldal. Regisztráltak a mindenki számára elérhető Google AdSense-re, kirakták a hirdetéseket a cikkjeikbe, és a kattintások után kaptak részesedést.

Így történt, hogy Dmitri hat hónap alatt 60 000 dollárt, azaz közel 18 millió forintot keresett

- ez egy olyan balkáni kisvárosban, ahol az éves átlagkereset nem éri el az 5000 dollárt, hatalmas összegnek számít.

A videóriportban a többiek közül is kiemelkedően sikeres 18 éves fiú elmondta, egyértelműen a Trump-szavazóktól jött a legtöbb bevétel. Csak ki kellett ismerni a kedvenc témáikat, és máris ömlöttek a kattintások. Dmitri legsikeresebb cikkei többek közt olyan hazugságokat állítanak, mint hogy Obama a veteránoktól vont meg támogatásokat, hogy Clintont támogassa. Clinton szidása egyébként is nagyon népszerű téma volt, rendszeresen jelentek meg újabb kiszivárogtatott "részletek" a demokrata jelölt email-botrányával kapcsolatban.

A Trump-támogatóknál senki sem figyel jobban a social mediára. Ezért maradtunk Trumpnál

- meséli az arca és neve eltitkolását kért tinédzser.

A fiatal nem talált ki semmi újat: valahol ironikus, hogy a Buzzfeed és hasonló clickbait, azaz kattintásra utazó oldalak esetében jól bevált hatásvadász címeket adta a cikkjeinek, sokszor az "Úristen", "Wow" és hasonló kezdetű posztok teljesítettek a legjobban.

Mivel nem lehet teljesen átlátszó, égből kapott hazugságokkal rávenni az internetezőket a klikkelésre, Dmitri azzal kezdi a napját, hogy megnézi, melyek a legnépszerűbb politikai témák. Ezután átmásolja a tartalmakat más - gyakran amerikai - kacsaoldalakról, vagy a fősodratú médiából. Ez utóbbi forrásból származó híreket saját szája íze szerint, a célnak megfelelően alakítja át, mivel nagyobb bevételt generálnak az álhírek. American Politics Today nevű Facebook-oldalát 86 ezren kedvelik - ennek fényében lenyűgöző, hogy 

sem az álhírgyáros Facebook-oldalt, sem a fiú Google AdSense fiókját a mai napig nem törölték.

Az üzlet még az amerikai választások után is jól megy, Dmitri szerint mintegy 300 fiatal dolgozik a környezetében hamis hírek gyártásán, közülük ötvenen "tisztességes" összegeket, egytucatnyian "sokat" keresnek a megtévesztéssel. Nincs lelkifurdalásuk sem: szerinte ő csak a kínálatot nyújtja a keresletre. Azt is elmondta,

az amerikai választók a felelősek, mert nem foglalkoznak eleget a politikával. Nálunk senki nem venné be ezeket.

Tisztességes adófizető állampolgárok

Az NBC riportere bulizni is elkísérte a fiatalokat, egy olyan klubba, ami kifejezetten az álhírekből meggazdagodottaknak nyílt. A milliomos tindzserek most italra és bulizásra költik a hatalmas összeget, és úgy tűnik, nem okoz nekik fejtörést az ügy morális oldala.

A város lakói sincsenek ellene lennének a veleszi hírgyártásnak, sőt a polgármester büszkén nyilatkozott a helyi fiatalok ereményeiről. A városvezető hozzátette azt is, hogy a macedón törvények szerint a fiatalok nem követnek el törvénysértést, az adót pedig befizetik bevételük után.

Elindult az Indamedia média és marketing-kommunikációs kiadványa.

További szakmai tartalmakért kattints és kövess bennünket!

MEGNÉZEM
Ma is tanultam valamit 1-2-3-4-5

5 könyv
Több mint 600 meghökkentő, érdekes és tanulságos történet!

MEGVESZEM