Mária
-7 °C
3 °C

Van még bármi a világon, ami nem okos?

GettyImages-461102904 master
2016.01.03. 19:27
Mindent megteszünk, hogy a szigorúbb regisztrációval idén 170 ezer alatt tartsuk a látogatók számát - írta pár hete a CES sajtóközleménye, és ez az egy mondat mindent elmond a világ legnagyobb tech-kiállításáról. Mindenki ott akar lenni, és a saját szemével látni az új trendeket, amik egész évre meghatározzák majd, hogy mi számít menőnek nagyjából az összes olyan termékkategóriában, ami árammal megy. Mi is ott leszünk, és a helyszínről közvetítjük, mi újság szórakoztató elektronikában és okosautóban, drónban és mobilprocesszorban. Nagyjából erre számítunk:

Belépés a Mátrixba

Nem kell különösebb jóstehetség, hogy előre megmondjuk, mi lesz az idei CES központi témája: a virtuális valóság. Miközben mindenki a Microsoft-féle Hololensre és a Facebook által eszement összegért felvásárolt Oculus Riftre vár, kisebb-nagyobb techcégek tucatjai jelentették be a saját VR-megoldásaikat, így jó eséllyel a CES-en is minden sarkon

összevissza hadonászó, fura szemüveget vagy sisakot viselő emberekbe fogunk botlani.

A nagy kérdés ezekkel kapcsolatban az, hogy kiderül-e, valójában mire is jó az egész hacacáré - már azon felül, hogy kétségtelenül totális scifi-hangulatot nyújt. Amit pár éve megadott például a Google Glass is, aztán mégsem sikerült meggyőzni a világot arról, hogy a gyakorlatban is használható lenne bármire.

A VR most elsősorban a szórakoztatás és a játékok irányából támad, mi a Sonytól várjuk leginkább, hogy nagyot villantson, és végre megmutassa a Playstation VR-t (leánykori nevén Project Morpheus), ami a Playstation 4 játékélményét emeli új szintre. Persze megvan az esélye, hogy a VR-játéknak ugyanúgy nagyobb legyen a füstje mint a lángja, ahogy pár évvel ezelőtt a mozgásérzékelős Kinect-őrületnek, de ettől még nagyon úgy néz ki, hogy 2016 mindent vivő varázsszava a VR lesz. Már most készüljenek fel lelkiekben, mert jövő karácsonyra a fülükön fog kifolyni.

KITT, hol vagy már?

Évek óta várjuk a saját magát vezető intelligens autót (és kicsit előre is félünk tőle), egy félig-meddig okosat már ki is próbáltunk a forgalomban, de az biztosnak látszik, hogy a - többek között a Google által ígérgetett - tökéletes robotautó még nem 2016-ban fog beállni a garázsunkba. Ettől függetlenül az okosautók idén is ott lesznek a CES-en, és lassan olyan Android-Apple párharc alakul ki náluk is, mint a telefonoknál. Az autók kommunikálnak egymással, appokat tölthetünk le rájuk, hanggal vezérelhetjük őket; tulajdonképpen egyre inkább négy keréken guruló számítógépnek tekinthetjük őket (ebben az a rossz hír, hogy a hekkerek és vírusírók is annak fogják tekinteni őket előbb-utóbb).

Az idei kiállítástól azt várjuk, hogy egyrészt az okosautók ára elkezdjen meredeken zuhanni, másrészt százszámra jelenjenek meg a külsős fejlesztők okosautó-platformra fejlesztett alkalmazásai, harmadrészt újabb nagy cégek szálljanak be az önvezetős versenybe. Most éppen a videokártyáiról ismert Nvidiáról pletykálják, hogy valami nagy durranást visz Las Vegasba robotautó-témában.

Reszkess, iPhone!

Mivel a CES alig két hónappal van a legnagyobb telefonos kiállítás, a barcelonai mobilkongresszus előtt, a legnagyobb cégek hagyományosan inkább arra tartogatják a puskaporukat (az Apple például úgy ahogy van, kihagyja a vegasi bulit). Ez általában remek lehetőséget ad a kisebb gyártóknak, hogy kapjanak némi figyelmet, azonban most a szóbeszéd szerint maga a Samsung próbálja majd ellopni a show-t a Galaxy S7 leleplezésével.

Emellett várhatóan új generációs mobilprocesszorokkal jön az Intel-Nvidia-Qualcomm triumvirátus, és távol-keleti gyártók tucatjai mutatnak péklapát méretű, gyanúsan olcsó, és nagyon erős készülékeket. Mobiltéren a CES kulcsszava várhatóan a 4K felbontás lesz, aminek egy telefon képernyőjén alapvetően semmi értelme nincs (sőt, az igazat megvallva, még tévékben sem lehet igazán kihasználni a lehetőségeit), de ha például egy VR-szemüveget hajt meg a telefon, mint például a Samsung VR Gear-nél, mindjárt más a helyzet.

A mobilos piacon belül külön izgalmas meccs lehet a mobilos fizetési rendszereké, ahol most - nem túl meglepő módon - az Apple Pay és az Android Pay a piacvezető. A Google számára rossz hír, hogy utóbbiról saját megoldásra igyekszik átállni több nagy távol-keleti gyártó, így a Samsung és az LG is. Mivel az emberek többsége még mindig inkább a bankkártyáját használja, a pálya nagy része szabad, senki nem késett le a hódításról, indulhat a háború.

Ha már előkerült a 4K

A tévéipar évek óta válságban van, de a CES-re hagyományosan nagyon felszívja magát, hogy eget rengető(nek beharangozott) újításokkal vegye rá a népet, hogy cserélje le már végre azt a nyomorult hd tévét bármi másra. A 4K-forradalom már legalább harmadik éve próbál rendesen beindulni, és idén már talán olyan mélységekbe érnek az árak, hogy tényleg értelme lesz ilyen tévét venni. Már ha lesz hozzá való tartalom, ennek megfelelően 4K-s kamerák és lejátszók tömkelegét várjuk, bónusznak egyre több helyen felbukkanó 8K-s kijelzőkkel.

A hajlított képernyő ugyan látványos, de ezen felül semmi értelme nincs, itt az ideje, hogy kitaláljanak valami új trükköt a mérnökök (rosszabb esetben a marketingesek). Ki fognak, ebben egészen biztosak vagyunk, mert olyasmikkel, hogy kvantumpixel meg Dolby Vision, nem nagyon lehet tömegeket megfogni. Márpedig ha a tömegeket nem fogják meg a nagy japán és dél-koreai gyártók, azok semmi perc alatt váltanak a feltörekvő, sokkal olcsóbb, de azért annyival nem gyengébb kínai tévékre.

A menekülőutat a tévéiparban is az okosítás jelentheti, és ezt már pedzegetik is egy ideje a nagyok: élő beszéddel irányítható, a tévézési szokásainkat kiismerő, a telefon streamelő képernyőjeként is működő készülékek jöhetnek tucatjával az idei CES-re is. No meg azok a hdmi-re rádugható kis kütyük, amik mindezt megadják a hagyományos butatévénak is, visszalökve a tévégyártókat a kétségbeesésbe, ahol csak a 4K további sulykolása marad nekik.

Tablet, notebook, nem mindegy?

Amikor pár éve a notebookpiac elkezdett hanyatlani, minden elemző a tabletek fellendülését okolta ezért. Erre most a tabletpiac is ugyanúgy bezuhant, sőt, ha lehet, még inkább - elvégre ha még az Apple is csökkenő iPad-eladásokról számol be minden egyes negyedévben, akkor tényleg gond van. Közben a a két iparág nagyjából össze is ért, az egyik oldalról a szétszedhető, tabletként is használható notebookokkal, a másik irányból a teljes értékű számítógépként hirdetett Surface-szel és társaival. Ma meg már ott tartunk, hogy minden tablet notebook is, minden notebook tablet is, és egyik se fogy igazán jól.

A legutóbbi őrület a hatalmas táblagépeké: amit a telefonoknál péklapátnak szokás csúfolni, azt itt minimum asztallapnak. Az iPad Pro, és a Samsung megdöbbentően hatalmas, 18 hüvelykes Galaxy View-ja nyomán alighanem idén mindent elborítanak a brutális méretű tabletek, 4K felbontással, okostollal, írásfelismeréssel. Na, ehhez a listához kellene valami újat kitalálni a gyártóknak, hogy kimásszon a gödörből az egész iparág.

Öltözni csak okosan

A viselhető technológia az a fura anomália a techvilágban, ahová az Apple nagy dérrel-dúrral bevonult, aztán nem történt semmi különös. Ez pedig legalábbis szokatlan azok után, amit a cég a digitális zeneterjesztéssel vagy a telefonokkal művelt. Ha a Apple Watch nem tudta meggyőzni a világot, hogy minden magára valamit is adó embernek égető szüksége van okosórára, ugyan ki fogja? - hangzik az idei CES egyik levegőben lógó kérdése, és több tucatnyian igyekeznek betölteni ezt a szerepet.

A legjobb helyzetből talán a fitneszkütyük indulnak, de az órákban is sokan látnak fantáziát továbbra is (jellemzően az Android Wearre építkezve). A legérdekesebb persze az lesz, hogy milyen új ötletek kerülnek elő viselhető technológia címszó alatt. Okosnyakkendő? Okosmelltartó? Valaki végre megcsinálja a Vissza a jövőbe 2. önbefűző okoscipőjét?

Minden okos, még az is, ami nem

És ezzel a kanyarral rá is térhetünk a CES várhatóan legszórakoztatóbb aspektusára: arra, hogy mi mindent próbálnak még az “okos” jelzővel eladhatóvá varázsolni a különféle gyártók. Abban pedig biztosak lehetünk, hogy ilyen téren végtelen fantáziával bírnak a cégek, és egészen elképesztő okoscuccokkal fognak előállni. Az igazi gyöngyszemeket idén is Kínából várhatjuk, ahonnan a szokásoknak megfelelően több száz kiállító érkezik Las Vegasba. Ezeknek már csak egy része csak egyszerű gyártó, aki zsíros amerikai megrendelésekre vadászik a show-n - a nagyja saját, kreatív újításokkal próbál kitűnni, és itt találhat az ember igazi gyöngyszemekre.