Gyöngyi
9 °C
9 °C

A Burger King megtrollkodta a Google-t, őket meg az internet trollkodta vissza

2017.04.13. 13:30

A Google megakadályozta, hogy a hangvezérlésű Home készüléke a felhasználó akarata ellenére felolvassa a Burger King Whopper-szendvicsének Wikipédia szócikkét – írja a Verge.

Ha furának találja az előző mondatot, nem az ön készülékében van a hiba – kivéve ugye, ha önnek is van Google Home-ja –, az egész sztori elég fura. Azzal kezdődött, hogy a Burger King gondolt egyet, és iszonyatosan megtrollkodta a Google-t. Készítettek ugyanis egy tévéreklámot, amelyben egy Burger King-es alkalmazott azt mondja, nincs elég ideje, hogy bemutassa ezt a remek szendvicset, majd az "OK, Google" paranccsal aktiválta a tévénézők Google Home-ját, és megkérdezte, mi az a Whopper. Erre okoskütyük tömegei kezdték el tényleg felolvasni a vonatkozó szócikket.

Minden jel arra mutat, hogy a Wikipédia-szócikket maga a cég direkt átszerkesztette a reklám leadása előtt, mert a Home csak az első mondatot olvassa fel, így abba sűrítették bele, hogy milyen friss, finom, és úgy általában igen nagyszerű ételről is van szó. Vagyis a Burger King egyszerre hekkelte meg a Google-t és a Wikipédiát is. Ez már önmagában problémás, hiszen nem túl etikus saját terméket fényezni egy lexikonbejegyzésben, de ráadásul megnyitja az utat a szerkesztési háborúk előtt.

És ez az út meg is nyílt. A felhasználók elkezdték maguk is átszerkesztgetni a szócikket, hogy visszaszívassák vele a céget, a Home meg elkezdte szépen felolvasgatni a trollkodásaikat – például hogy a Whopper rákkeltő, vagy hogy az összetevői között olyasmik találhatók, mint a levágott köröm és a patkány.

Google: nem oké!

Mindezen persze nemcsak rengeteg néző akadt ki, hanem magát a Google-t és a Wikipédiát se tette különösebben boldoggá. Először az utóbbi lépett, és letiltotta a szabad szerkesztést a szócikken. Nem sokkal később pedig a Google rontotta el a Burger King játékát: a Home most már nem reagál a hirdetésben elhangzó felszólításra. Ha viszont igazi felhasználó kérdezi tőle ugyanezt, arra válaszol, ami arra enged következtetni, hogy a Google a reklámból vett hangmintát tiltotta le – ahogy egyébként a saját reklámjában használt hangokkal is teszi.

Mégpedig azért teszi, mert nem ez volt az első eset, hogy egy reklám indította be a Home-ot, korábban viszont még saját magát szívatta meg a cég. Februárban, a Super Bowl szünetében sugárzott reklámjukban hangzott el a "OK, Google" varázsige, és rögtön Home-ok milliói ébredtek fel és zavarodtak össze tőle.

De az Amazonnal is megesett már, hogy egy reklámja felébresztette az Alexa nevű asszisztensét, emiatt pedig országszerte Echo készülékek tömegei rendeltek babaházat olyan felhasználóknak, akiknek eszük ágában nem volt babaházat venni.