Ábrahám
14 °C
31 °C

A Google tovább harcol az álhírek ellen

2017.04.27. 12:45

A Google újabb intézkedéseket jelentett be, amelyekkel az álhírek elleni harcot akarják felpörgetni.

A céget a Facebookhoz hasonlóan sok kritika érte az utóbbi évben, és főleg a Donald Trump elnökválasztási győzelme utáni hónapokban, hogy nem tesz eleget azért, hogy elzárja a csapot az emberekre ömlő álhírfolyamon. A Google esetében konkrétan azt kifogásolták sokan, hogy a keresője az érzékeny témákkal kapcsolatban prominens helyen dob fel kamu információkat tartalmazó, vagy egyenesen támadó tartalmakat, sőt olykor már a keresés beírásakor ilyen kifejezéseket javasol.

Kár lenne a Facebook nyakába varrni Trump győzelmét

Az álhírek tényleg súlyos problémát jelentenek, de közel sem csak ezen múlt a brexit 2.0. Trump a neten is verte Clintont, a média meg csúnyán benézte a helyzetet. A Facebooknak ettől még van mivel elszámolnia. Tovább

Ez ellen a Google – megint csak a Facebookhoz hasonlóan – folyamatosan, bár óvatosa próbál lépéseket tenni. Legutóbb például két hete jelentették be, hogy jelezni fogják a találatok között, ha egy elismert tényellenőrző oldal már megcáfolt vagy megkérdőjelezett egy-egy vitatott állítást.

Több visszajelzés, több ember

Ezúttal három fő változást vezet be a cég. Két új eszközt ad a felhasználók kezébe, hogy jelenthessék, ha problémás keresési találatokat látnak, ami alapján aztán az algoritmus igyekszik tanulni, hogy ügyesebben szűrje ki a kamut. Emellett emberi alkalmazottak is fognak dolgozni azon, hogy az algoritmus pontosabb és hitelesebb találatokat dobjon fel. A változtatások lényege:

  • Amikor elkezdünk egy keresést gépelni, a legördülő listában megjelennek a gépelt kifejezést kiegészítő javaslatok. Ezentúl a lista alatt lesz egy link, erre kattintva bárki rögtön jelentheti a nem megfelelőnek ítélt javaslatokat, és azt is, hogy a mi a gond velük.
  • Gyakorlatilag ugyanez elérhető lesz azoknál a kis információs dobozoknál is, amelyeket a Google a találatok fölött megjelenít, hogy már kattintás nélkül megválaszolja a kérdésünket.
  • A harmadik változás, hogy a Google ezentúl igyekszik a hiteles és mérvadó oldalakat előnyben részesíteni a pusztán népszerűekkel szemben. Azt, hogy mi a mérvadó, úgy próbálják meghatározni, hogy egy csapat ember értékeli a véleményezi a találatokat, és az ő jelentéseik alapján igyekeznek az algoritmusok hatékonyabban válogatni.
Autocomplete update 1.gif
Fotó: google

Hogy mindez mennyire lesz hatásos, azt majd csak idővel látjuk meg – mint ahogy azt is, hogy a változások milyen hatással lesznek például a legitim híroldalakra: átrendezi-e például az erőviszonyokat, ha a népszerűség jelentősége tényleg visszaszorul.

A projekt egyébként Owl, vagyis bagoly kódnéven fut. Itt a szerkesztőségben felmerült, hogy a névválasztást indokolhatná, hogy a baglyok olyanok, mint az álhírek: nem azok, mint aminek látszanak. A Google szerint viszont nincs semmi különösebb oka a névválasztásnak.