A jóisten tudja, mit művel a gyerekeink agyával a Facebook

2017.11.09. 22:07

Élesen kritizálta a Facebookot és Mark Zuckerberg vezérigazgatót, sőt önmagát is Sean Parker, aki a mára gigantikussá nőtt cég első elnöke volt – írja a Business Insider.

Isten tudja, mit művel a gyerekeink agyával

mondta például az Axiosnak.

Parker szerint a Facebook és az azt követő hasonló szolgáltatások megalkotásának célja már eredetileg is az volt, hogy a felhasználók minél több idejét és tudatos figyelmét lekössék. Arról is beszélt, hogy a posztokra érkező lájkok és kommentek olyan dopaminlökettel jutalmazzák a felhasználókat, ami miatt még többet fognak posztolni, amit további jutalmazási mechanizmus követ, és így tovább.  "Ez egy közösségi-igazoló visszacsatolási hurok [...] pontosan olyasmi, amivel egy olyan hekker, mint én magam is, előállna, mert ezzel egy sebezhetőséget használ ki az emberi pszichológiában."

Sean Parker egy 2017. szeptemberi rendezvényen New Yorkban.
Sean Parker egy 2017. szeptemberi rendezvényen New Yorkban.
Fotó: Theo Wargo / Getty Images Hungary

A feltalálók, az alkotók – én, Mark, Kevin Systrom az Instagramon, mindezek az emberek – tisztában voltak ezzel. És mégis megcsináltuk

– mondta Parker, aki 2004-ben csatlakozott a céghez, amikor az még egyéves se volt.

Bár egy Parker kaliberű figurától ez erős (ön)kritika, maga a jelenség és annak felismerése se újdonság, korábban mi is hosszabban írtunk arról, hogy használnak ki ezek a szolgáltatások mindenféle pszichológiai kiskapukat, és mit lehetne ez ellen tenni.

Kapcsolódó

Az iPhone úgy hat, mint a drog

A legnépszerűbb alkalmazások felzabálják az életünket, és nem tudunk mit tenni ellene. A felelősség a szoftvergyártóké lenne, ha már ők szabadították ránk ezt a digitális drogfüggőséget.

Elindult az Indamedia média és marketing-kommunikációs kiadványa.

További szakmai tartalmakért kattints és kövess bennünket!

MEGNÉZEM
Ma is tanultam valamit 5

Megint 150 vadonatúj, izgalmas téma ismét meglepő válaszokkal

MEGVESZEM