Barbara, Borbála
-6 °C
3 °C

Biztonságos autózás számítógéppel

2003.03.21. 13:14
Az informatikával kapcsolatban sokszor emlegetik a gépkocsiipart, párhuzamként felhozva (pl. informatikai KRESZ), vagy szoktak ellenpéldaként is hivatkozni rá, mint az ismert Microsoft-General Motors viccben. Mi a helyzet azonban, ha a gépkocsikba számítógépet szerelünk?

Rafinált négykerekűek

Napjainkban egyre több elvárásnak kell eleget tenniük a gépkocsiknak. Szigorodtak a környezetvédelmi elvárások, nem fogyaszthatnak akármennyit az újabb járgányok, nőttek a kényelmi igények (légkondicionáló, szórakoztató elektronika, központi ajtózár, riasztó, stb), ugyanakkor egyre nagyobb biztonságot szeretnének nyújtani az utasok számára (légzsák, ABS, stb.). Az egyre összetettebb igényeket elektronikával, fedélzeti számítógép közbeiktatásával lehet a leghatékonyabban megoldani.

A beépített vezérlőegység figyeli a hőmérsékletet, ennek megfelelően szabályozza a légkondicionálást, és a fékeket. Elemzi az üzemanyag minőségét, és szükség esetén megvédi a motort a nem megfelelő gázolajtól, vagy benzintől. A használati sémák segítségével hozzáidomul a különböző sofőrök vezetési szokásaihoz. De mi történik, ha az elektronika meghibásodik?

Egy kis horror

Este van. Egy nagy üzemanyag szállító kamion közlekedik egy elhagyatott vidéki úton. A világhírű X gyár egyik legkorszerűbb járműve, nincsen olyan dolog, amit ne figyelne a gondos számítógép. Éppen egy meredek lejtőn halad lefelé, amikor egyszer csak minden fény kialszik a monstrumon, leáll a motor, és az elefántcsordának megfelelő tömegű, üzemanyaggal teli vasszörny megindul lefelé az úton. A vezető lélekjelenlétének köszönhetően az ijedtségen kívül nagyobb baj nem történt, még az éles hegyi kanyar előtt meg lehetett állítani a gépezetet. A teljes sötétségben csak a rutinos vezető ösztönei dolgozhattak, érzékszervei nem.

Mi történhetett?

A szervizbe bevontatva alaposan átvizsgálták a teherautót - ott persze már magától is elindult. Mivel semmi látható jele nem volt a meghibásodásnak, a biztonság kedvéért kicserélték a fedélzeti számítógépet. Igenám, csakhogy rövid idő után ismét jelentkezett a baj. Hibát megint nem találtak, panelt megint cseréltek, de a gond újra megismétlődött. Ezt a hercehurcát többször is megismételték, mígnem egyszer, egy ilyen baljóslatú pillanatban a vezető dühében rávágott a kormányra, s láss csudát, a lámpák kigyúltak, a motor elindult.

Ekkor már a szervizesek is rátaláltak a bűnösre. Az üzemanyag-minőségérzékelő csatlakozójának felületén vékony oxidréteg keletkezett, és ez akadályozta a megfelelő adatáramlást. A fedélzeti számítógép pedig úgy volt programozva, hogy rossz üzemanyagminőség esetén áramtalanítsa a teljes járművet.
Külön pikantériája az esetnek, hogy a beszerzéskor a cég nem tudta megvenni a korszerűbb változatát ennek a konstrukciónak, amely még a fékek vezérlését is elektronikus úton oldotta meg_

Az eset valóságos. Ez a kamion most egy éves, mi lesz, ha tovább öregszik, és újabb érintkezői kezdenek oxidálódni, vagy a vezetője Szibériában rosszabb minőségű gázolajat tankol? Nekimegy valaminek vagy megfagy a kocsifülkében?

A fedélzeti számítógép szinte mindent tud, csak éppen nem elég módszeresen tesztelték. Senkinek nem jutott eszébe, hogy az üzemanyag minősége útközben is megváltozhat (hibás érintkezés), és így nem megfelelő reakciót programoztak be.

A cinikusok azt mondhatják minderre, hogy az informatikai biztonság rávetítette árnyékát az autóiparra. Jó lenne, ha nem lenne igazuk.