Judit
-2 °C
8 °C

Informatikai biztonsági oktatás III/I.

2002.12.09. 11:32
Az informatikai biztonság megteremtéséhez vásárolhatunk akár tökéletes eszközöket is, bevezethetjük a legmegfelelőbb szabályozást, szabályrendszereket, ha mindezeket nem, vagy nem jól ismerik, használatukban bizonytalanok a felhasználók, alig ér valamit az óriási befektetés.
Az informatikai biztonság megteremtésének egyik leghatékonyabb eszköze az érintettek megfelelő szintű oktatásban való részesítése.

Alaposan végiggondolva a kérdést, megállapíthatjuk, hogy alapvetően háromféle oktatási igény jelentkezik:

  • Általános, nem biztonságtechnikai jellegű képzések, illetve nyelvi oktatás a felhasználó által használt alkalmazások minél alaposabb megismertetésére.
  • Oktatás a szabályzatok és a különféle szintű céges biztonsági elvárások megismertetésére.
  • Biztonságtechnikai célú gyakorlati képzés

    Nem biztonságtechnikai célú informatikai, illetve nyelvi oktatás

    Hasonlóan más biztonsági területekhez, az informatikai biztonsági problémák legnagyobb részének hátterében is a felhasználó hibája áll. Ezeknek a hibáknak jelentős hányada nem rossz szándékból, hanem egyszerű tudatlanságból, a szükséges ismeretek hiányából fakad. Sokat tehetünk tehát a problémák elhárításáért oktatással, képzéssel.

    Nagyon gyakori például, hogy az angol kezelőfelületet használó cégeknél nem értik a felhasználók az egyes hibaüzeneteket, a gép által feltett kérdéseket, és a szerint választanak, hogy hasonló alakú ablakoknál melyik feliratú gombra szoktak kattintani.

    A nyelvi, az általános informatikai és az egyes alkalmazások oktatása tehát egymással összefüggő és a biztonságot fokozó tényező. Íp>A nem közvetlenül biztonságtechnikai célú, de azt fokozó képzéseket négy fő csoportba lehet sorolni:

  • Felsőoktatás, szakirányú informatikai diploma vagy diplomák megszerzése: A felsőoktatásban való részvételt és a felsőfokú diplomák megszerzését, két részre kell bontani: egy az intézmény által preferált és egy semleges részre. Az informatikai üzemeltető szervezet vezetőjének, illetve az intézmény vezetőinek meg kell határoznia, hogy milyen típusú felsőfokú végzettségeket sorolnak a megkülönböztetett két kategóriába.
  • Az adott intézmény számára stratégiailag fontos vizsgák letétele és az azt megelőző oktatás: Megfelelő ösztönzési rendszerrel kell támogatni az olyan jellegű tanfolyamokon való részvételt, illetve az olyan vizsgák letételét, amelyek elvégzése az intézmény stratégiai érdeke.
  • Fontos, fejlesztő típusú tanfolyamok és vizsgák: Amennyiben az intézmény a saját érdekből (de nem stratégiai jelentőségű) kiválasztott oktatásra, tanfolyamokra küldi el a munkatársait, akkor ezt megfelelő munkaidő kedvezménnyel kell ösztönöznie, de ezekért az oktatási formákért egyéb kedvezmény nem jár.
  • Nyelvoktatás: Az intézmény saját érdekéből bizonyos munkavállalóinak kedvezményekkel segítheti a nyelvoktatását.

    A következő részben a vállalat belső rendszereinek oktatásával kapcsolatos témákat tárgyalunk.