Lassan hozzászokhatunk ahhoz, hogy lehallgatják telefonjainkat, elolvassák leveleinket. A különféle szervek, szolgálatok és vállalatok hihetetlen mennyiségű adattal rendelkeznek rólunk.
A hatalom a hatékonyabb ellenőrzés, a potenciális elkövetők kiszűrése, a neki nem megfelelő gondolatok terjedésének megakadályozása érdekében gyűjt adatokat rólunk. A vállalatok pedig a dolgozóikat, a konkurenciát, és a potenciális vásárlóit figyeli. Ez utóbbi körről minél hatékonyabb elérése érdekében folytat adatgyűjtést.
Az üzleti élet szereplői kezdetben csak címlisták megszerzésére használták fel a számítástechnikai lehetőségeiket.
Az Internet és az elektronikus levelezés világában egyre érdekesebb lett a dolgozók figyelése. Az e cikk írója által megismert (elsősorban külföldi tulajdonú) cégek jó felénél rendszeresen listázzák az egyes dolgozók internetezési szokásait, különös tekintettel az úgymond szaporodásbiológiai oldalakra. Az is megdöbbentő, hogy kb. minden hatodik cég figyelteti valamilyen rendszerességgel az elektronikus levelezést is. Ebben kategóriában a magánlevelezés a célpont.
Újabb szokás a potenciális vásárlók figyeltetése. Nemrégen felreppent a hír, hogy a Microsoft, a Predictive Networks segítségével nyomon követi az általa üzemeltetett Microsoft TV, interaktív televíziós szolgáltatását használók TV nézési szokásait.
Az említett szoftver segítségével gyűjtött információk lehetővé teszik az egyénre szabott, célzott reklámok készítését.
A cég állítása szerint a nézők azonosítására szolgáló kódok nincsenek összekötve semmilyen nyilvánosan felismerhető adattal, ez azonban, mint tudjuk az informatika korában nem jelent semmilyen akadályt.
Az adatok szinte korlátlan mérvű gyűjtése rávilágíthatja figyelmünket az ismert igazságra:
AZ INFORMÁCIÓ HATALOM!