Gurmai Zita szocialista európai parlamenti képviselő kedden az EP közlekedési és idegenforgalmi bizottságában bemutatta az ntelligens autóról készített jelentését. A közlekedéspolitikáról szóló uniós fehér könyv azt a célt tűzte ki, hogy 2010-re a 2001-es szinthez képest ötven százalékkal csökkentsék az európai közúti balesetekből eredő halálesetek számát. Jelenleg évente több mint negyvenezren vesztik életüket az európai utakon.
Az intelligens autó koncepciója két újítást szorgalmaz. Az egyik az e-call nevű, páneurópai, járműbe szerelt segélyhívó rendszer. Baleset esetén automatikusan hívja a készenléti szolgálatokat, megadva a jármű pontos helyét. Ha az unióban az e-call rendszert teljes körűen kiépítenék, az évente nagyjából 2500 ember életét tudná megmenteni. Gurmai szerint ennek 2010-ig meg kellene valósulnia. Becslése szerint Magyarországon 7-8 milliárd forintot igényelne a rendszer kiépítése.
További számítások azt mutatják, hogy az európai utakon évente négyezer életet lehetne megmenteni azzal, ha minden gépjármű rendelkezne elektronikus stabilitásvezérléssel (ESC). Ez olyan, számítógép által vezérelt biztonsági technológia, amely a megcsúszás veszélyének csökkentésével - egy vagy több keréken alkalmazott aktív fékezés, illetve a forgatónyomaték szabályozása révén - segít elkerülni az ütközést. Gurmai szerint célként kellene kitűzni, hogy 2012-től az új autómodellekbe ezt a technológiát már beépítsék. (mti)
Az intelligens autó koncepciója két újítást szorgalmaz. Az egyik az e-call nevű, páneurópai, járműbe szerelt segélyhívó rendszer. Baleset esetén automatikusan hívja a készenléti szolgálatokat, megadva a jármű pontos helyét. Ha az unióban az e-call rendszert teljes körűen kiépítenék, az évente nagyjából 2500 ember életét tudná megmenteni. Gurmai szerint ennek 2010-ig meg kellene valósulnia. Becslése szerint Magyarországon 7-8 milliárd forintot igényelne a rendszer kiépítése.
További számítások azt mutatják, hogy az európai utakon évente négyezer életet lehetne megmenteni azzal, ha minden gépjármű rendelkezne elektronikus stabilitásvezérléssel (ESC). Ez olyan, számítógép által vezérelt biztonsági technológia, amely a megcsúszás veszélyének csökkentésével - egy vagy több keréken alkalmazott aktív fékezés, illetve a forgatónyomaték szabályozása révén - segít elkerülni az ütközést. Gurmai szerint célként kellene kitűzni, hogy 2012-től az új autómodellekbe ezt a technológiát már beépítsék. (mti)