Az Apple viszontperli a Nokiát

2009.12.14. 15:35 - ITcafé

Az Apple viszontkeresettel válaszolt a Nokia által októberben elindított szabadalombitorlási perre.

Az iPhone gyártója azt állítja, hogy nem ők használják jogosulatlanul a finn mobiltelefongyártó fejlesztéseit, hanem éppenséggel a Nokia teszi ezt tizenhárom Apple-szabadalommal. Az Apple szerint a finn cég az iPhone felhasználói felületének lemásolásával próbálja lefaragni a hátrányát az okostelefonok szegmensében.

Minták, színek, csipek

Az Apple szerint a Nokia azért veszített a részesedéséből az okostelefonok piacán, mert a régi típusú modelleket erőltette egy olyan időszakban, amikor az újszerű interfészek egyre népszerűbbé váltak. Szerinte a Nokia többek között a telefon és a számítógép összekötését, a telekonferenciát, az érintőképernyős menüket, a csipek energiafogyasztásának csökkentését, valamint a grafikus felhasználói felületen a minták és színek absztrakcióját leíró szabadalmakat sérti.

A Nokia októberben tíz, alapvető mobilkommunikációs technológiákat (gsm, 3G) leíró szabadalom megsértése miatt indított pert. A finn gyártó szerint az Apple többszöri megkeresés ellenére sem volt hajlandó megvenni a technológiák felhasználási jogát, és ingyen akar élősködni a Nokia fejlesztésein.

Adok-kapok

A szabadalombitorlási pereket gyakran csak arra használják a cégek, hogy nyomást gyakoroljanak a riválisaikra, ha zátonyra futottak a tárgyalások. Viszontkereset esetén általában peren kívül megegyeznek. A Nokia egyelőre nem kommentálta a hírt, csupán annyit közöltek, hogy tanulmányozzák a periratot, és „kellő időben” reagálni fognak.

Címkék:


Kapcsolódó anyagok:

Beperelte a Nokia az Apple-t szabadalomsértés miatt - 2009.10.22.
A finn cég szerint az Apple a Nokia újdonságait nyúlja le úgy, hogy nem fizet érte.
Árkartell miatt perel a Nokia - 2009.12.02.
Nyolc lcd-gyártó magasan tartotta a kijelzők árát, a finn mobilgyártó kártérítést követel.
Diktátor kell a Nokiának - 2009.11.20.
Az N900 hardvere erős, de a Linuxra épülő operációs rendszeréből semmi sem lesz, ha a cég nem szűri ki a gagyit, és nem támogatja az igényes fejlesztőket.

Kommentek

  • 2009.12.14 16:32:45Furé

    óvónéni kérem ! Az úgy kezdődött, hogy meghúzta a hajamat és azért...

  • 2009.12.14 16:42:12CConstantine

    Furé: :-DDD

  • 2009.12.14 17:44:31ata843

    Aztán jött Bell és mindenkit beperelt. :D

  • 2009.12.14 17:56:03Rézműves Latoya Benett

    Civakodnak a cafkák, de ha jönnek az NEC, SHARP, TOSHIBA, FUJITSU szupertelefonok, mind halottak.

  • 2009.12.14 18:10:48Pók

    A lényeg maradt csak le megint, mint szokott. Mármint a sajtóban általában, nemcsak itt szokott...

    Szóval. A Nokia rengeteg szabadlmat javasolt szabványként, és szabványról lévén szó, ezeket FRAND, azaz kb. "fair, ésszerű és nem diszkriminatív" (http://en.wikipedia.org/wiki/Fair,_Reasonable_and_Non_Discriminatory_terms) módon kell a versenytársak rendelkezésére bocsátani.

    A Nokia ezt is teszi... kivéve, ha az Apple-ről van szó. Az Apple szerint a Nokia tőlük más feltételeket követelt volna, pl. cserébe az Apple (saját, nem szabványos) szabadalmaihoz akart volna hozzáférni.

    Az Apple meg ebbe nem ment bele... Ezért mindkét cég szépen elkezdre engedély nélkül használni egymás technológiáját, és most mindketten pereskedni is kezdtek.

  • 2009.12.14 18:17:27Ingyen Online TV

    "...minták és színek absztrakcióját leíró szabadalmakat..." - hú ez jó, nem értem, de stipistopi a piros színt én védem le!

  • 2009.12.14 18:29:41reakcios

    Könyörgöm, az Apple nem gyárt, nem tervez telefont, telefonszabadalmai sincsenek. Összevásárolt egy rakat technológiát a Baldától, a Foxconntól, ZTE-től, BYD-tól Samsungtól, készített egy alapfelhasználóknak kiváló szoftvert, baromi jó marketingtámogatást adott neki, voilá, a dolog működik.

    A Nokia maga tervezi és végszereli a telefonjait, rengeteg szabadalma van, részben a közösbe dobva, a fair együttműködés nevében. Ezeket a szabadalmakat azonban nem az Apple nyúlja, hanem azok a tajvani beszállítók, akik összerakatják Kínában az iPhone-okat. A Nokiának azonban esélye sincs Kínában pereskedni, ezért esett az Applenek. Ezt a pert viszont azért fogja bukni, mert az Apple széttárja a kezét a bíróság előtt: mutasson nekem valaki egy Apple-kézben levő telefongyárat.

  • 2009.12.14 19:32:25Macmini

    Reakcios: hülye vagy. Hány iPhoneszerű mobil volt az iPhone előtt?

  • 2009.12.14 19:41:30molbal

    Ezek a szabadalmak mind hülyeségek annyi midnenre levédetik őket hogy elájulunk. Tudtátok-e hogy a progress bar is le van védve (csík ami mutatja h hol tart éppen amit a gép csinál) vagy a thumbnail? (kis előképek) Esetleg a programokban az mp3 felhasználás? Azt mondom, mint fejlesztő, hogy ez hülyeség, ha nem lett volna, akkor is benne lenne a programomban. Aztán ha senkisem másolna, annyira különböző lenne minden, hogy talán még a szabványok sem alakultak volna ki. (pl GSM)

    Am hol van ennek az eleje?
    A Nokia lemásolta az érintőképernyőt. Jajj, de az Apple lemásolta azt a régi PDA-król! Dehát azok tudnak sms-t küldeni. Azt meg megint a nokia találta fel. Hoppá, az iPhone is tud sms-t küldeni. De a fényképezni is lehet mindekettővel! Most ezért kit kell perelni? Tiszta gáz ez komolyan...

    (én amúgy a Nokia pártján vok, és igen, használtam iPhonet is. N95-öm van.)

  • 2009.12.14 21:30:32smidgen

    ... és a szakértő kormány után itt a szakértő web2.0-s társadalom is, gratula...
    ti is f****k vagytok

  • 2009.12.15 07:06:41lyesmith

    @reakcios
    Tök mindegy ki gyártja ha Apple brand alatt fut.

  • 2009.12.15 09:25:04lyesmith

    @Macmini

    Okostelefonok voltak. Az Iphone nem sokkal több mint a Nokia N95 amit egy évvel előbb jelentettek be. De már az N95 sem volt újdonság, Nokia már évekkel korábban nyomta a kommunikátorait.

    Oké az Iphonnak jó az interaction designja és a átlagjúzert célozza az üzleti szféra helyett. Ezzel együtt SZVSZ a Nokiának sokkal több alapja van perelni. A többi mobilgyártó szépen tejel neki a license-ért az Apple viszont nem.

  • 2009.12.15 10:24:54Pók

    Reakciós, neked világít a szádban a Negro. Honnan merül fel valakiben az ötlet, hogy nekiálljon az észt osztani egy olyan témában, amiről láthatóan a világon semmit nem tud? Komolyan, kábé minden egyes szó baromság vagy tévedés a hozzászólásodban.

    Molbal, légy erős, az MP3 lejátszásért fizet is mindenki, pl. minden egyes eladott MP3 lejátszó után.

    Persze amúgy sok szabadalom betarthatatlan. Egyes cégek sok szabadalmon ülnek, és várják, hogy mikor perelhetnek be valakit mondvacsinált indokokkal. Egyes cégek erre specializálódnak. Az Apple általában csak akkor vetemedik ilyesmire, ha őt támadják meg először. De persze nem kell félteni őket, baromi dörzsölt szabadalmi ügyvédjeik vannak.

  • 2009.12.15 10:41:08Pók

    Az iPhone a Unix-alapú (konkrétan FreeBSD-re épülő) asztali operációs rendszerét, az OS X-et írta át ARM processzorra. Ez elég nagy dolog ám, technológiailag.

    Egyre több közös technológia van a Macintosh és az iPhone gépeken, pl. a Core Animation, ami iPhone-fejlesztésnek indult, és végül belekerült a Macbe is, és arra szolgál, hogy diszkrét, intuitív animációkkal jelezze a felhasználónak, mi megy végbe. (Azaz nem kiskutya meg gémkapocs rohangászik, hanem ízléses és tényleg hasznos dolgokról van szó, pl. ahogy egyes elemek előtűnnek vagy méretet váltanak, a felhasználó számára egyértelművé és érthetővé válik, hogy pontosan mi is történik.)

    Az iPhone nyilvánvaló fő újítása a kezelői felület. Látszik rajta, hogy három évig dolgoztak rajta, mielőtt kiadták. Hihetetlenül át van gondolva, és példátlanul kifinomult. Biztos van, aki ezt nem veszi észre, csak azt, hogy 2 évig nem volt MMS... Ezek az emberek bizonyára azt sem veszik észre, hogy kb. az egész iparág az iPhone-t koppintja lázasan azóta is. Az iPhone lett a viszonyítási pont.

    Divat a marketinggel jönni, de ez oltári nagy fasság. Itt igenis kemény munkáról van szó. Ezen a telefonon rengeteget dolgoztak. Kivételesen nem kell itt cinikusnak lenni.

    Talán ezért is alakult úgy, hogy jelenleg az Apple, és nem a Nokia a világ legprofitábilisabb mobiltelefongyártó cége!

    A legutóbbi negyedévben az Apple 1,6 milliárd, a Nokia meg csak 1,1 milliárd dollárnyi profitot termelt mobiltelefonok eladásából. Mindezt úgy, hogy a Nokia 15-ször annyi telefont adott el.

    Nem csoda, ha pánikolnak.

  • 2009.12.15 12:14:55lyesmith

    @Pók

    Elárulom nem az Iphone OS-e az első UNIX alapú mobil OS. Másrészt a WinCE is a windows átírása ARM platformra.
    Mit gondolsz hány 100 milliára perlik most az Apple-t. Nem csoda hogy proftot termel ha az Apple nem foglalkozik olyan semmiségekkel mint licensz díjjak fizetése. Az Iphone nem azért sikeres mert jó (bár jó) a kezelőfelülete hanem azért mert az Apple-nek már egy meglevő és sikeres üzletére az ITunes-ra épült.

  • 2009.12.15 12:27:52Dervenkál Egon

    Kicsit mindenkinek igaza van. A szifon azért sikeres mert:

    1. Megcsinálta azt a kezelőfelületet, amit mindenki ért. Senkinek nem kell 200 oldalas manualokat kutatgatni, hogy használni tudja a telefonjait.
    2. Lehet, hogy a WinCE előbb lett átírva ARM-ra, csakhogy az Apple valamiért úgy írta át az OS-t, hogy működik. Persze van ára a szép működésnek (funkciók maradnak el, amíg nem biztos, hogy nem terhelik lassulásig a hardware-t), viszont ami van azt mindig működik. Vagyis a Nokiával ellentétben a telefon funkciói meg vannak csinálva, nem félkész, béta állapotú dolgokat kapunk.
    3. App store. Ilyet elvileg bárki tud csinálni. Android és Ovi store is van, csak valamiért az Apple megint kitalálta, hogy hogyan szeretünk vásárolni (és ingyen programokat letölteni). Lehet, hogy korábban nem így szerettük, de valamiért baromira kézre áll. És mondjuk a nokiával ellentétben, nincsene s40 meg symbian verziók, hogy nekem kelljen kitalálnom mi működik és mi nem a telefonomon.

    Persze lehet utálni a terméket, sőt elfogadom, hogy számos igényt nem elégít ki. De az eladások alapján sokat meg igen. És a végszavam: a szifon a többi telefonhoz képest játék (és itt abszolut pozitív értelemben írok). És az ember nagyon szeret játszani. Akkor is, amikor nem is tud róla, hogy játszik.

    Persze jó lenne, ha a szifon még jobb lenne. De ahhoz végre valakinek versenyre kéne késztetni. Komolyan nem is értem, hogy miért nem sikerült eddig (palm mégse olyan jó, android még mindig csak felkészül, hajrá htc).

  • 2009.12.15 15:57:08Zabalint

    Dervenkál Egon:
    "1. Megcsinálta azt a kezelőfelületet, amit mindenki ért. Senkinek nem kell 200 oldalas manualokat kutatgatni, hogy használni tudja a telefonjait."

    Ahogy Nokiánál és WM-nál sem kell. A Nokia telefonok kezelőfelülete kimondottan egyszerű, a WM-é pedig már egy sok-sok éve jól bevált felület, akinek meg új az azért szokja meg hamar, mert az asztali Windows-hoz hasonló.

    "App store. Ilyet elvileg bárki tud csinálni. Android és Ovi store is van, csak valamiért az Apple megint kitalálta, hogy hogyan szeretünk vásárolni (és ingyen programokat letölteni). Lehet, hogy korábban nem így szerettük, de valamiért baromira kézre áll."

    Nyilván vannak akiknek így egyszerűbb. De olyanok is vannak akik inkább nem szeretnek fizetni a programokért, hanem inkább a neten keresgélnek. Nekik inkább WM vagy Symbian, az utóbbi időben meg egyre inkább Android.

    "És mondjuk a nokiával ellentétben, nincsene s40 meg symbian verziók, hogy nekem kelljen kitalálnom mi működik és mi nem a telefonomon."

    Látom nagyon nem vagy képben. S40-es telefont 10 ezerért kapsz, akkor miért várnál abba Symbiant? Az Apple nem gyárt ilyen árkategóriában telefont, ezért nincs alap ilyen összehasonlításra.

  • 2009.12.15 15:58:52Zabalint

    "Lehet, hogy a WinCE előbb lett átírva ARM-ra, csakhogy az Apple valamiért úgy írta át az OS-t, hogy működik. Persze van ára a szép működésnek (funkciók maradnak el, amíg nem biztos, hogy nem terhelik lassulásig a hardware-t), viszont ami van azt mindig működik."

    Mert a WM-nál ugye nem működik semmi ugye? Előbb utánanézhetnél mielőtt hülyeségeket írsz...

  • 2009.12.15 17:37:24Dervenkál Egon

    Zabalint, a minden működiknek nem az az ellentéte, hogy semmi sem működik.
    Ha a WinMo olyan jó, miért kell a gyors működéshez mobil erőmű. Amúgy nem hitvitázom. Vannak kiváló fejlesztések az iPhone-on kívül, és mint írtam sok igény, amit az Apple telefonja nem elégít ki. De hát a világ legjobb autója is túl gyenge, kicsi, nagy, drága, igénytelen stb. lehet egyeseknek.

  • 2009.12.15 19:11:44Macmini

    Dervenkál Egon: teljesen igazad van.

  • 2009.12.15 21:29:00Zabalint

    Dervenkál Egon:
    Nem tudsz olyat mondani ami működik iPhone-on és WM-on nem működne. Amúgy valóban a legnagyobb probléma a WM-al, hogy erőforrásigényes. De azért nem kell eltúlozni, nekem a HTC Kaiser 400 Mhz-es procival egészen jól megy, bár azon csodálkozok hogy anno a legtöbb funkciót tudta a régi PocketPC-m 70 Mhz-es MIPS procival is, és nem lassabban.

    Viszont itt egyáltalán nem arról van szó, hogy a legjobb autót kritizálom, hanem arról hogy egyesek azt állítják(pl. te) hogy az Dodge felsőbbrendű a Porshéhez, Ferrarihoz, Mercedeshez és az összes többihez képest, ráadásul még őket is másolják, különben is ők találták fel az autót...

  • 2009.12.16 06:25:19Macmini

    Mondom: sorold fel az iPhone előtti érintős mobilokat.
    (múltkor ezt jól kikerülted)

  • 2009.12.16 14:48:03sugabubus

    te vadbarom: http://www.mobilewire.co.uk/23-01-2007-worlds-first-touch-screen-mobile-phone.html
    és ez csak egy gyors keresés volt. húzd le a kerti klozettba a szaros ájfónodat
    NOKIA FOREVER

  • 2009.12.16 14:50:23sugabubus

    ja és ez péell 600 font volt konkrétan nagybritteknél bevezetéskor, tehát nem volt nagyon messze tájfón árától

  • 2009.12.16 14:55:52sugabubus

    marha. macmini, az, azt is vedd meg mer kell neked
    tessék itt az istened: http://cache.gizmodo.com/assets/images/4/2008/08/dsc_2731.jpg

  • 2009.12.16 16:26:33Macmini

    Amúgy nincs iPhonom, de a kép jó. :)

  • 2009.12.16 19:37:50Macmini

    ja, és:
    A Nokia alapvetően más célra csinálja az érintős mobiljait mint az Apple.
    A Nokia leginkább üzletembereknek gyárt, a telefonjaiban Qwerty-billentyűzet van, cserébe egy kicsit drágábbak az iPhonennál.
    Az iPhone viszont egy multimédiás telefon, egyálatalán nincs billentyűzete, ellenben van benne iPod. (ezzel a kategóriával a Nokia is megpróbálkozott, nem nagy sikerrel)
    Nekem nkább az iPhoneszerű, tehát multimédiás mobilok tetszenek

  • 2009.12.16 21:07:58Zabalint

    Macmini:
    Ha multimédiás telefont akarsz szórakozásra a HTC legtöbb modellje neked való. Ha parasztvakítani/menőzni akarsz akkor iPhone. A Nokia meg a használhatóságra törekszik minden kategóriában.

  • 2009.12.17 01:25:18Zabalint

    Mondjuk arra kivancsi lennek, hogy az ujjaikkal hogyan szologatnak hozza itt az iphone fanatikusok...

  • 2009.12.17 06:07:21Macmini

    Mivan?

  • 2009.12.17 14:09:25Macmini

    Ja, értem.

  • 2009.12.17 15:47:48sugabubus

    ja, 5800-t is üzletmanusoknak szánták, csak qwerty-t lefelejtették róla, biztos elkeverte Marika néni a raktárban
    ilyen vadállat baromságot is csak egy stevejobsszopóka tud mondani, hogy a nokia az érintős teflonjait üzletembereknek csinálja. egy időre szerintem vonulj vissza a techcikkkommenteléstől

  • 2009.12.17 15:51:49sugabubus

    'ja és:'
    DRÁGÁBBAK AZ ÁJFÓNNÁL? EMBER, te tényleg egy állat vagy. nézzél már egy árlistát légyszíves, mielött ilyet írsz
    Amúgy a 'mutass érintő kijelzős mobilt az iphone előtt' témával mi van? Mintha most te kussolnál az ügyben.

  • 2009.12.17 16:41:53Zabalint

    Most hogy van ezzel az iPhone előtti éritőkijelzős mobil témával?

    Nézzük csak mondjuk Wikipedián:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Touchscreen
    Itt felsorolja az érintőkijelző lehetséges technológiáit. Tehát az érintőkijelző nem a kapacitív érintőkijelző, hanem a rezisztív is az. Mobiltelefon pedig ugyebár a pda-telefon is. Innentől kezdve elmondható, hogy a HTC már 2002-ben is érintőkijelzős mobiltelefont gyártott, de azt nem tudom hogy valójában mi volt az első érinzőkijelzős mobil(pl. a Treo 180 is érintőkijelzős, ám monokróm, és 2002-ben jelent meg).

    Az megint más kérdés mi volt az első kapacitív érintőkijelzős mobiltelefon, nem tudom.

  • 2009.12.17 16:48:12Zabalint

    Na megtaláltam az első érintőképernyős mobiltelefont, a neve IBM Simson és 1994-ben jelent meg a piacon.

  • 2009.12.17 17:42:15sugabubus

    ez nem Macmini napja lesz. nem baj, tölcsé le valamit appstoreból potom egy dollárért és szép lesz megint a nap. vagy vegyél új ipodot

  • 2009.12.17 20:53:58Macmini

    Zabalint: kösz az infót!
    sugabubus: ha nem tűnt volna fel, néhány kemmntel ezelőtt leírtam, hogy NINCS IPHONOM!
    Viszont pályázat: alternatívák iPhone és Qwerty-billenytűs Nokiák helyett.
    iPhone:
    Zenelejátszás: Walkmenes sony és xpressmusicos nokiák.

  • 2009.12.21 10:49:29sugabubus

    a tököm fog helyetted dolgozni. rosszabb vagy mint a kreacionisták. mindig lesz egy újabb dolog amiben ájfón jobb? használd a googlet ember ha tényleg érdekel, ha meg nem akkor gtfo az epüllel együtt

Szóljon hozzá!

 
Ehhez a bloghoz csak belépett felhasználók szólhatnak hozzá.
 

Friss kommentek

  • Dr.Wan_mikrohullámú_sütőtök?: Ez szép, de kevés lesz. Nem oktatási segédanyag kell, hanem oktatóanyag. Nem lehet elvárni a tanároktól, hogy (megfelelő színvonalon) még ezt is felvállalják. Szerint... 2012-02-09 18:26
    Médiatudatosságot fejleszt a Telenor
  • Tomi Kristály: HTC nem a semmiből jött, a windows mobiljaival már anno megszórta a piacot, köszönhetően a gagyi felületet felváltó sense-nek. 2012-02-09 12:58
    Rosszul áll a HTC szénája
  • Tomi Kristály: autos1980 - tudomásom szerint nincs is igazi képviselete itthon a HTC-nek, hanem a szlovák cég intézi a magyar ügyeket. 2012-02-09 12:56
    Rosszul áll a HTC szénája

Keresés

Shopline

C-Travel ajánlatok

Hirdetés

KIPUFOGÓ KLINIKA
Ha csörög, ha zörög, ha lejárt, ha lóg, hozza hozzánk! Kipufogó-Műszakivizsga-Gyorsszerviz
Nyerj őssejttárolást!
Játssz a Krio kvízjátékán a 2o éves őssejttárolásért. Krio – az őssejt életet menthet!