60 millióra büntették a Vodafone-t

2010.09.10. 11:10
Jelentős bírságot szabott ki a fogyasztókat megtévesztő mobilszolgáltatóra a Gazdasági Versenyhivatal. Az Internet Basic díjcsomag 2009-es hirdetései voltak félrevezetők.

Intenzív reklámkampány kísérte az Internet Basic csomag bevezetését, de a mobilszolgáltató tisztességtelen módon mutatta be az ajánlatát. Ezért a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 60 millió forint bírság megfizetésére kötelezte a céget.

A 2009. május 2-án kezdődő kampányban a Vodafone július 31-ig elengedte az Internet Basic tarifacsomag havidíjának a felét, ha 2 év hűségnyilatkozatot írtak alá. A teljes ár 4000 forint volt, az akciós csomag 2000 forintos.

A GVH megállapította, hogy több hirdetési felületen a szolgáltatás kedvezményes ára volt a fő információ, és nem utaltak arra, hogy a feltüntetett összeg már a csökkentett havidíjat jelenti. Ebből következően a fogyasztó gyakorlatilag fele akkora kiadásra számíthatott, mint amit hosszú távon, közel két éves periódusban ténylegesen fizetnie kell.

A kifogásolt hirdetések közt olyan is volt, a mely feltünteti ugyan a 2000 Ft/hó kedvezményes díjat, az viszont már nem jelent meg, hogy e kedvező lehetőség időben korlátozott, azaz kizárólag 2009. május 2. és 2009. július 31. között vehető igénybe.

Rossz csillagzat alatt

A kiegészítő (apróbetűs, vagy internetes banner esetén csillag alatt, csak kattintással elérhető, esetleg a honlapon más menüpontban lévő) információk nem nyújtottak támpontot az eligazodásban. A televíziós reklámok és a plakátok esetében a tájékoztatás rövid észlelhetősége és olvashatatlanul apró betűkkel történő megjelenítése miatt az információk észlelhetetlenek voltak.

Egyes esetekben a kiegészítő információk is félrevezetőek voltak, és az előfizető azt gondolhatta, hogy az általában 2000 Ft/hó díjért igénybe vehető Internet Basic szolgáltatás ellenértéke, kétéves hűségnyilatkozat vállalása esetén mindössze 1000 Ft.

A magyar vevők érzékenyek az árra, ez a szolgáltatások egyik legfontosabb tulajdonsága, és ez határozza meg az előfizető döntését. A GVH korábbi kutatása kimutatta, hogy egy 2000 forintos áremelkedés esetén az igénybevevők 68 százaléka váltana olcsóbb csomagra, egyharmada pedig megszüntetné előfizetését.

A GVH a bírság összegének megállapításakor azt is figyelembe vette, hogy a Vodafone-t az elmúlt években többször elmarasztalta. Enyhítő körülmény volt, hogy viszonylag kevesen fizettek elő, és a kifogásolt magatartás egyetlen csomagra vonatkozott.