Megabites mobilnet lesz a metróalagútban

2011.10.05. 12:14
A budapesti tömegközlekedő mobilozók most még kerülik a metrót, ha menet közben netezniük kell, mert rettentő lassú a hálózat. Hamarosan jóra fordul a helyzet.

Több száz kilométernyi optikai kábel tekereg a budapesti metró alagútjaiban, és a végpontokon lévő nagyvállalati ügyfelek akár 10 gigabites hálózatra is rácsatlakozhatnak. A forgalmasabb állomásokon minden nap egy kisvárosnyi embertömeg halad át, de mit kapnak ők a gigabitekből? Pár száz kilobitet másodpercenként. Ez arra sem elég, hogy letöltsük az emaileket és státuszt frissítsünk a fészbúkon.

Az Index több egymástól független mobilipari forrásból arról értesült, hogy hónapokon belül a metróalagutakban is lesz megabites adatátviteli sebesség a mobilhálózaton. A Telenor megerősítette a hírt, és közölte, hogy a földalatti, a kettes és a hármas vonalon is elkezdte lecserélni a saját tulajdonú berendezéseit. A bérelt hálózati elemek cseréjéhez először meg kell állapodnia a többi szolgáltatóval, ezért a Hipernet csak a jövő év első negyedévében lesz elérhető a föld alatt.

Forrásaink szerint a Vodafone is gyorsításra készül, de ők nem nyilatkoztak a terveikről.

Csavarhúzó sem maradhat

Az alagutakban csak az NSN Trafficom építhet ki vezetékes hálózatokat, mert több mint egy évtizeddel ezelőtt kizárólagos telepítési jogot szerzett a metróra és más kötöttpályás vonalakra (eredetileg a Trafficom nyerte el a jogot, majd a céget később megvette a Siemens, ami egyesült a Nokia berendezésgyártó részlegével).

A Trafficomnak Budapesten és környékén alépítményekben 350 kilométer optikai kábele van, valamint 150 km légkábele, amelyen a BKV-nak nyújtanak kommunikációs szolgáltatást, és emellett körülbelül 100 üzleti ügyfél bérli a nagy sebességű gerinchálózatot. Ezekre a vonalakra csatlakoznak a mobilszolgáltatók is.

Az alagútban nem egyszerű a mobilhálózat bővítése, mert szigorú előírásokat kell betartani. Egy esetleges bővítés előtt a szolgáltatóknak egyeztetniük a Trafficommal arról, hogy nem fogják zavarni a már ott lévő rendszerek működését. Addig nem mehet szerelő az alagútba, amíg járnak a metrók, és egy csavarhúzó sem maradhat ott, ahol utasok is járnak.

Helyzeti előny

A Trafficom kizárólagos joga ellenére a Vodafone építette ki azt a sugárzókábelt, amely végigfut az alagutak tetején. Ez a különleges antenna gondoskodik arról, hogy végig erős legyen jel, ne csak az állomások körzetében. Több ilyen antennát is el lehetne helyezni az alagútban, de csak egy optimális hely van, éppen az, amit a Vodafone elfoglalt. Az alagút oldalában futó kábel könnyen bekoszolódna, a karbantartása igen körülményes lenne. Feltehetően ez az egyik olyan infrastruktúra, amelyet a Telenor bérbe szeretne venni a riválisától.